Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads team

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Veel factoren spelen een rol bij je website wanneer je goed wilt scoren in de resultaten van de zoekmachines. Een van de meest belangrijke factoren zijn backlinks, oftewel de links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Zoekmachines zien deze links als een teken van kwaliteit en autoriteit van je website. Hoe meer backlinks van gerenommeerde websites er naar jouw website liggen, hoe hoger je zal scoren.

Wat is een backlink analyse?

Dit betekent dat het genereren van links naar jouw website, ook wel linkbuilding genoemd, essentieel is voor SEO. Om op een effectieve manier aan de slag te gaan met linkbuilding, is het belangrijk om inzicht te krijgen in je bestaande backlinks, op welke pagina’s je backlinks staan, wat de thema’s van die gelinkte pagina’s zijn, de backlinks van je concurrenten en meer. Een backlink-analyse geeft voor jou inzage in deze waardevolle informatie.

Waarom is een backlink analyse belangrijk?

Een backlink analyse is belangrijk omdat je inzicht krijgt wat de autoriteit van je website is maar ook naar welke pagina’s van je website ze linken. 

Tijdens een backlink analyse gaan we te werk zoals een trechter eruit ziet. We verzamelen enorm veel data uit verschillende tools zoals bijvoorbeeld Ahrefs, Search Console, of Majestic. Vanuit deze bulk data gaan we filteren wat waardevolle data is en kijken we onder andere wat het voor soorten linkjes het zijn: 

  • Wat is de waarde van de link? 
  • Wat is de anchortekst?
  • Naar welke pagina wordt er gelinkt?
  • Wat is het thema van de website?
  • Bestaan ze nog steeds of zijn ze weg gevallen?

Veelgestelde vragen over

backlink analyse

Wat is de waarde van de link?

Om een goede indruk te krijgen wat de autoriteit van je website is wordt er gekeken wat de waarde van de inkomende links zijn en hoeveel links op hun pagina staan. Dit om een beeld te krijgen waar de waarde van je website vandaan komt, dit kunnen we gebruiken voor een linkbuild strategie.

Wat is de anchor tekst?

We onderzoeken ook met wat voor anchor tekst de websites naar je toe linkt. Wanneer veel pagina’s naar je toe linken met anchorteksten die niets met jouw website te maken hebben kan dit een vertekend beeld geven bij Google wat nadelige gevolgen voor je website kan hebben.

Naar welke pagina wordt er gelinkt?

Het is belangrijk om een goed beeld te hebben wat de verhoudingen is naar welke pagina’s gelinkt wordt. We zien frequent dat er vaker naar dieper gelegen pagina’s gelinkt wordt in plaats van de homepagina. Vanuit beginsel wordt de homepagina als het meest waardevolst gezien. Wanneer er op een natuurlijke manier naar je website wordt gelinkt zie je dat er het meest naar je homepagina verwezen wordt in plaats van dieper gelegen pagina’s. Wanneer dit niet het geval is kan Google ook hier je website verkeerd interpreteren waardoor de homepagina niet meer zichtbaar wordt. Dit willen we natuurlijk niet hebben.

Wat is het thema van de website?

Wanneer jij een website over honden beheerd en auto gerelateerde websites naar jouw website linken is dit natuurlijk een erg raar beeld. Tijdens een backlink analyse onderzoeken we wat de verhoudingen zijn in de thematieken die naar jouw website linken, op basis van deze informatie kan je je linkbuild strategie aanpassen. Hoe relevanter de gelinkte websites met jouw website zijn, des te meer waarde de link afgeeft!

Bestaan de links nog steeds of zijn ze weg gevallen?

Tevens onderzoeken we of er in het afgelopen jaar links zijn weggevallen. We kijken ook of er websites zijn wat naar niet bestaande pagina’s linken die op jouw website staan. Het zou namelijk zonde zijn dat die waarde van de links verloren gaan. 

Zijn de links verloren dan kan je aan de beheerder van de pagina vragen of ze de link willen terug plaatsen. Bestaat het linkje wel nog, maar naar een niet bestaande pagina, dan kan je aan de beheerder van de pagina vragen of ze het linkje aanpassen naar een pagina die wel bestaat. Lukt dit niet dan maak je een 301-redirect naar een pagina die wel bestaat. Zo blijft de waarde binnen je website en gaat het niet verloren.

Slechte backlinks

Zoals hierboven al is vermeld, beschouwen zoekmachines het aantal verwijzende links naar een pagina als autoriteit. Dit klinkt niet onlogisch, want wanneer veel websites naar één bepaalde website of pagina linken dan zal dat wel een belangrijke pagina zijn, toch?! In grote lijnen klopt dit ook, bekijk maar eens hoeveel websites over belangrijke nieuwsberichten gaan, andere websites pakken dit op en linken op deze manier weer naar websites als nos.nl of nu.nl.

Het wereldwijde web bevat ook heel veel slechte spam websites. Deze websites staan bij de zoekmachines op de zwarte lijst vanwege hun spam gedrag, verboden website inhoud of omdat ze in strijd zijn met andere regels. Wanneer veel van zulke pagina’s naar jouw website linken kan dit ook voor jouw website gevolgen hebben in de vorm van een penalty. Wanneer je een penalty krijgt wordt je van alle zoekresultaten uitgesloten en ben je niet meer vindbaar. En dat is niet wat we willen.

Disavow spam websites

Middels een backlink analyse kan je dit voorkomen. We spitten al deze websites door en geven aan welke websites “slecht” zijn. Middels de disavow tool van Google geven we bij de zoekmachine aan dat jullie website van website X (een slechte website) geen waarde meer wilt ontvangen. De zoekmachines begrijpen op die manier dat de backlink ongewenst is en zullen je geen penalty geven.

Onze SEO specialisten

Zij gaan aan de slag voor jou!

Dit zijn onze specialisten die voor jou aan de slag gaan. Zij zorgen voor de juiste inzichten, optimalisaties en resultaat!

Voordelen van SEO

  • Lange termijn resultaat
  • Niet afhankelijk van betaald verkeer
  • De perfecte basis voor online marketing

Een concurrenten backlink analyse maken

“Oké, het nut van een backlink analyse snap ik… maar waarom zou ik ook inzicht willen in de backlinks van mijn concurrenten?” Het is belangrijk om op onderzoek te gaan waarom je concurrenten met bepaalde zoekopdrachten hoger staan dan jouw eigen website. Een backlink analyse geeft ook inzicht in het aantal verwijzende backlinks die naar je concurrenten liggen. Hoeveel en welke backlinks je concurrent heeft en op wat voor specifieke pagina’s binnen zijn website, is interessante informatie voor de door jou te voeren linkbuild strategie. Wat voor soort websites zijn dit en wat is de anchor text van de backlinks? Welke websites linken er wel naar je concurrent, maar nog niet naar jou zijn belangrijke vragen waar wij antwoord op kunnen geven.

Hands-on linkbuilding strategie

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Door de backlinks van je concurrenten te vergelijken met jouw backlinks, ontdekken we waar mogelijkheden en kansen liggen met als doel beter te gaan scoren in de zoekmachine. Vervolgens creëren we op basis van deze informatie een hands-on linkbuilding strategie, zodat we meteen aan de slag kunnen met een gerichte linkbuilding aanpak!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!