Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads team

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Diensten Google Grants

Tot 120.000 dollar gratis advertentiebudget per jaar voor jouw non-profitorganisatie: dat helpt je enorm om jouw online doelen te bereiken. Met Google Grants krijg je als non-profit organisatie de kans om met gekozen zoektermen bovenaan te komen in Google.

Campagnes voor goede doelen

Google steunt non-profitorganisaties door maximaal $ 10.000,- mediabudget per maand te schenken aan goede doelen, musea, culturele instellingen en wetenschappelijk onderzoek. Het gratis advertentiebudget van Google Grants zet je in als een Google Ad campagne. Op basis van gekozen zoekwoorden gaat er een veiling van start. Alle adverteerders, dus ook jouw concurrenten, die gevonden willen worden op deze zoekopdracht doen een bod.

Wij verzorgen voor goede doelen

Een doordachte strategie

Een sterke combinatie

De combinatie van de hoogte van het bod en factoren als relevantie, kwaliteit van de landingspagina, concurrentie en CTR (doorklikratio) bepaalt uiteindelijk welke advertentie wordt vertoond en waar. De sleutel tot een succesvolle campagne is dus een goed doordachte strategie, zodat elke advertentie-euro ook écht wat oplevert.

Wat mag je verwachten?

  • Meer relevante bezoekers
  • Toename donaties
  • Grotere naamsbekendheid

Onze SEA specialisten

Zij gaan aan de slag voor jou!

Dit zijn onze specialisten die voor jou aan de slag gaan. Zij zorgen voor de juiste inzichten, optimalisaties en resultaat!

Spelregels Google Grants

Google heeft een paar spelregels opgesteld voor deelname aan het programma. Zo moet jouw organisatie gevestigd zijn in Nederland met een CBF-keurmerk, een CBF-verklaring van geen bezwaar of erkend dienen te zijn door de Belastingdienst met een ANBI. Dit zal eerst gevalideerd worden om toegang te krijgen tot het programma. Happy Leads helpt jouw organisatie bij de aanmelding van de juiste gegevens.

Verder zijn er een paar beperkingen, zodat betaalde advertenties voorrang hebben op de onbetaalde campagnes van Google Grants. Zo mag je van dit budget bijvoorbeeld alleen adverteren met tekst in de zoekresultaten (dus geen banners).

Wat zijn de belangrijkste zaken waar ik op moet letten om binnen het beleid te blijven?

  • Geen single word keywords naast merknamen
  • Geen algemene zoekwoorden
  • Geen zoekwoorden met een kwaliteitsscore < 3
  • Account doorklikratio maandelijks > 5%
  • Advertentiegroepen in campagne >= 2
  • Aantal advertenties in een advertentiegroep >= 2
  • Minimaal 1 conversie per maand

FAQ Google Ads Grants

In de loop der jaren heeft Google het beleid voor hun Ad Grants aanzienlijk aangescherpt. Waar je vroeger veel verkeer kon genereren op irrelevante, brede zoekwoorden is dit nu bijna niet meer mogelijk.

De nieuwe, strengere regels maken het echter niet veel makkelijk om verkeer te genereren en je aan het beleid te houden. De spelregels blijven ook veranderen dus het is extra belangrijk op de hoogte te blijven van de laatste aankondigingen met betrekking tot het programma.

Omdat de regels niet altijd even duidelijk zijn op de supportpagina van Google, hebben we hier een lijst samengesteld met veelgestelde vragen om je Grants account aan het beleid te laten blijven voldoen.

Welke single-word-keywords mag ik inzetten?

Single-word-keywords voor eigen namen zijn toegestaan in Grants accounts, maar hier dien je wel voorzichtig mee te zijn. Het komt namelijk regelmatig voor dat je een waarschuwing krijgt of je account wordt opgeschort omdat je de naam van het goede doel als zoekwoord gebruikt. Als dit gebeurt kun je eenvoudig contact opnemen met de Google chat- of bel support en zij zullen de zoekwoorden vervolgens opnieuw keuren.

Welke campagnetypes mag ik inzetten?

Google Ad Grants staat enkel search campagnes toe. Binnen deze search campagnes is het wel mogelijk het subtype DSA ofwel Dynamische Zoekadvertenties in te zetten. Daarnaast is het ook mogelijk een Smart campagne op te zetten (voorheen Express), waarbij het ook mogelijk is dat je advertenties in het display netwerk zullen worden vertoond.

Welke biedstrategieën kan ik gebruiken?

Alle biedstrategieën zijn in principe mogelijk, alleen zijn ze niet allemaal even verstandig om in te zetten. Zolang je niet wordt beperkt door je budget zijn de meeste biedstrategieën niet interessant. Als je bijvoorbeeld eCPC of “Verbeterde CPC” instelt, kan je nooit hoger bieden dan dat je handmatig $2 instelt, maar wel lager. Je maakt in dit geval dus niet optimaal gebruik van het Grants budget en pak je niet de best mogelijke posities.

De enige uitzondering hierop is de biedstrategie “Conversies maximaliseren”. Hierbij staat Google Ads het toe om in de veiling hoger te bieden dan twee dollar. Of dit in de praktijk ook gedaan wordt zal je moeten testen.

Worden gepauzeerde campagnes, adgroups en zoekwoorden meegerekend voor het beleid?

Google geeft aan dat gepauzeerde elementen niet worden meegerekend in het beleid. In de praktijk komt het echter wel eens voor dat een Google support medewerker adviseert foutieve gepauzeerde elementen te verwijderen. Het is dus verstandig om zo veel mogelijk te verwijderen wanneer je het niet meer nodig hebt.

Wat kan ik met een niet-nalevingsrapport?

Periodiek ontvang je van Google een email met het niet-nalevingsrapport voor de Ad Grants accounts binnen je MCC. Hierin worden je accounts op verschillende beleidszaken gekeurd, waaronder:

  • Mag geen zoekwoorden die uit één woord bestaan of algemene zoektermen bevatten
  • Mag geen zoekwoorden met een kwaliteitsscore van 1 of 2 bevatten
  • Moet >= advertenties per advertentiegroep en ?= advertentiegroepen per campagne bevatten
  • Moet elke maand een klikfreqentie (CTR) van 5% hebben
  • Moet tenminste 2 advertentie-extensies voor sitelinks bevatten
  • Moet reageren op enquëte over het programma
  • Moet relevante geografische targeting bevatten

Bovenstaande items zijn overlappend, niet heel duidelijk en de ingevulde waarden kloppen vaak niet. Het is in dit geval vaak verstandig om even contact op te nemen met een Google support medewerker en te vragen voor opheldering, om zeker te weten dat je account hierop niet zal worden opgeschort.

Kan ik meerdere domeinnamen toevoegen aan mijn account?

Dit is mogelijk, alleen moet dit domein eerst handmatig worden goedgekeurd door Google. Het aanvraagformulier voor het toevoegen voor een domein vind je op Google support.

Wat moet ik doen als mijn account is opgeschort?

Het kan voorkomen dat je account terecht of onterecht wordt opgeschort. Zolang dit niet komt door kwade intenties kan het vaak opgelost worden door contact op te nemen met een Google support medewerker.

Wat kan ik doen bij de volgende foutmeldingen?

Ontbrekende informatie

Meestal komt dit voor bij een advertentie waarbij de landingspagina een donatieformulier bevat maar geen duidelijke informatie over de ANBI status van het goede doel. Zorg er dus voor dat deze informatie duidelijk vindbaar is op de (donatie)pagina en voeg je advertentie opnieuw toe.

Ongeldige activiteit: kansspelen

Als je geen kansspelen op je landingspagina hebt staan is dit hoogstwaarschijnlijk een incorrecte foutmelding. Vaak helpt het om de advertentie opnieuw te maken, maar als dit niet helpt  neem even contact op met Google support.

Is GrantsPro nog steeds beschikbaar?

Het is niet meer mogelijk een aanvraag te doen om in aanmerking te komen voor GrantsPro en je maandbudget te verhogen van $10.000 naar $40.000. Of dit in de toekomst weer mogelijk zal zijn is onduidelijk maar onwaarschijnlijk. Accounts die reeds in het programma zitten kunnen dit budget wel blijven gebruiken. Als je meerdere maanden minder dan $10.000 besteed loop je het risico teruggezet te worden naar het reguliere Ad Grants programma. Dan is er dus ook geen mogelijkheid meer om gebruik te maken van het hogere budget.

Waar moet ik aan voldoen om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants?

Het belangrijkste is dat het goede doel in Nederland geregistreerd staat en in het bezit is van een ANBI-status. De overige vereisten en het aanmeldproces vind je op de Google Ad Grants activation guide.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!