Hoe verhogen we het aantal proefabonnees van een online boekhoudservice?

Hoe verhogen we het aantal proefabonnees van een online boekhoudservice?


Thinq

Thinq



Lees verder

CASE: THINQ


Hoe verhogen we het aantal proefabonnees van een online boekhoudservice?

Het wordt de subscription economy genoemd: we leven in een tijd waarin steeds meer goederen en diensten op abonnementsbasis worden verkocht. Zeker sinds de komst van ‘de cloud’ worden diensten online steeds vaker in abonnementsvorm aangeboden. Zo ook door Thinq; een online boekhoudservice. Bij Thinq hoef je geen kennis te hebben van boekhouden, je gaat namelijk niet zelf aan de slag met boekhoudsoftware. De adviseurs van Thinq regelen de complete administratie online.Om te ervaren hoe de service werkt, kunnen gebruikers een proefabonnement starten waarmee ze gedurende 30 dagen de service kunnen uitproberen. Na deze proefperiode krijgt de gebruiker een aanbod om de service betaald voort te zetten.De uitdaging voor Thinq:

Hoe kunnen we proefabonnementen verhogen én zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers na de proefperiode kiezen voor het voortzetten van de betaalde dienst?

Een uitdaging die natuurlijk perfect past bij de expertise van Happy Leads. Wij hebben hiervoor een optimalisatieplan gemaakt bestaande uit 2 fases: allereerst zorgen we voor een optimale conversie van proefabonnee naar betaalde gebruiker, om vervolgens te zorgen voor het verhogen van het aantal proefabonnementen aan de voorkant.

Optimaliseren van de conversie

Om de gebruikerservaring van de proefabonnee gedurende de proefperiode te verhogen, hebben we een geautomatiseerde campagne ontwikkeld waarbinnen gedurende de proefperiode van 30 dagen verschillende mails worden gestuurd naar de gebruiker. In deze mails wordt de gebruiker welkom geheten en worden verschillende elementen van de service verder uitgelicht. Daarbij wordt er onder andere gewezen op de voordelen van het gebruik van de service en op de beschikbare hulp vanuit Thinq. Ook wordt een extra cadeautje aangeboden wanneer de gebruiker besluit over te gaan tot een betaald account.De e-mails binnen deze campagne zijn uitgebreid getest om te zorgen voor een optimaal effect. We hebben daarbij getest met verschillende onderwerpregels, het versturen van een tekstmail in plaats van een HTML-mail en met de frequentie van de mails. Nog steeds testen we verschillende elementen binnen deze campagne om het resultaat verder te optimaliseren.

Verhogen van het aantal proefabonnementen

Na de optimalisatie van de conversieflow hebben we gekeken naar het verhogen van het aantal proefabonnees. Aandachtspunt was de belangrijkste stap in het proces: het aanmeldformulier. Dit relatief lange formulier bood veel ruimte voor verbetering.Om de conversie van het formulier te verbeteren hebben we deze opgedeeld in 4 korte stappen:
  • Persoonlijke gegevens
  • Gegevens bedrijf
  • Inloggegevens
  • Controle gegevens & bevestigen
In deze opzet maken we het mogelijk om iemand die halverwege het proces afhaakt een geautomatiseerde mail te sturen voor het afronden van zijn aanmelding, zoals bij een abandoned shoppingcart campagne.We hebben een dedicated landingspagina ontwikkeld die losstaat van de website en 100% gericht is op conversie naar proefabonnee. Er is geen afleiding zoals een menu, header of footer aanwezig op de pagina. Verder hebben we de pagina een design gegeven dat beter aansluit bij de huisstijl van Thinq en hebben we allerlei elementen toegevoegd die de aanmelding naar proefabonnee stimuleren. Thinq Nieuwe conversie landingspagina

Happy Resultaat


Het toevoegen van de geautomatiseerde mails gedurende de proefperiode heeft voor een verhoging van 20% in de conversie naar betaalde gebruiker gezorgd.

Om het effect van het nieuwe aanmeldformulier te testen, hebben we Google Optimize ingezet voor een A/B-test van de 2 aanmeldformulieren. Daaruit is gebleken dat het nieuwe formulier een conversieverhoging van maar liefst 60% bereikte.

Gecombineerd zorgen deze 2 stappen voor een aanzienlijke groei in het aantal proefabonnees en nog belangrijker; het aantal betalende klanten. Dankzij een indrukwekkende ROI wederom een hele Happy klant!

Neem contact op

Ben je benieuwd wat Happy Leads voor jou kan betekenen?