St. Anna
Ziekenhuis

St. Anna
Ziekenhuis


Online de dialoog aangaan met (toekomstige) patiënten

Online de dialoog aangaan met (toekomstige) patiënten



Lees verder

Informatie over gezondheid en zorg is tegenwoordig snel te vinden en makkelijk toegankelijk. Ook zijn de patiënten van nu minder snel tevreden: we willen zelf bepalen wie ons gaat behandelen en in tegenstelling tot vroeger kiezen we niet meer altijd voor het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Deze ontwikkeling vraagt om een andere benadering: in plaats van eenzijdige communicatie van bovenaf dient de (vraag van de) patiënt centraal te staan. Een mooi voorbeeld is Anna’s vragenuurtje dat we samen met onze collega’s van Happy & Healthy bedachten voor het St. Anna Ziekenhuis (Geldrop).

Heup- en knieproblematiek

Het St. Anna Ziekenhuis gaf aan dat veel patiënten lang blijven ‘lopen’ met een pijnlijke knie en/of heup. Om angst voor de behandeling weg te nemen en informatie te geven, wilde het ziekenhuis de dialoog aangaan met de doelgroep. Gedurende een maand kreeg men de mogelijkheid om online vragen te stellen. Eén van de orthopedisch chirurgen zou dan aan het einde van de maand (een deel van) de binnengekomen vragen beantwoorden via een livestream. Aan ons de vraag een campagne op te zetten om zoveel mogelijk vragen te verzamelen.

Anna’s vragenuurtje

Wij vonden het idee van een live videospreekuur een mooie manier om het St. Anna Ziekenhuis te profileren als betrokken ziekenhuis. Daarom hebben we een overkoepelend concept voorgesteld dat verder reikt dan heup- en knieproblematiek: Anna’s vragenuurtje.

Waarom Anna’s vragenuurtje? Om te voorkomen dat mensen het vragenuurtje beschouwen als vervanging van een consult, hebben we bewust niet gekozen voor een ‘spreekuur’. Daarnaast kunnen onder de term ‘vragenuurtje’ allerlei thema’s vallen. Per vragenuurtje kunnen we het onderwerp aanpassen en de betreffende specialist (of andere betrokkene) een rol geven.

Facebook

Uit ons vooronderzoek bleek dat de doelgroep goed vertegenwoordigd is op Facebook. Voor ons was dit daarom het beste kanaal om de doelgroep te kunnen bereiken. Om het persoonlijke en professionele karakter van het vragenuurtje te accentueren, besloten we te starten met een advertentievideo waarin de betreffende chirurg (drs. Das) zichzelf voorstelt en uitlegt wat het vragenuurtje inhoudt. Een week later opgevolgd door een testimonial van een patiënt die een nieuwe heup gekregen heeft, zodat mensen zichzelf (of hun naasten) herkennen in de problematiek. In de laatste week voor het vragenuurtje gaven we een inkijkje in het echte vragenuurtje met een video waarin drs. Das een voorbeeldvraag behandelt.

Om de drempel voor het stellen van een vraag zo laag mogelijk te houden richtten we een ‘vriendelijke’ landingspagina in, zodat vanuit de Facebook advertenties makkelijk (én indien gewenst anoniem) een vraag gesteld kon worden. Door hun e-mailadres achter te laten, ontving men 5 dagen van tevoren en op de dag zelf een herinnering aan het vragenuurtje. Ook kregen alle vraagstellers een bevestigingsmail met daarin de mogelijkheid een bericht te delen op Facebook.

Naast advertenties maakten we ook gebruik van organische Facebook berichten, en posters en flyers die in de centrale hal en op de polikliniek van het ziekenhuis verspreid werden. Zo werd de zichtbaarheid van de campagne vergroot.

Resultaten

Het St. Anna Ziekenhuis ontving veel positieve reacties op Facebook. Zo spraken mensen van een “geweldig goed initiatief” en werden ervaringen over het ziekenhuis en over de drs. Das gedeeld. Ook werden veel mensen getagd in de reacties onder de uitingen.

In de eerste week van januari zetten we alleen organische Facebook berichten in. Op basis daarvan werden 11 vragen gesteld. Vanaf week 2 begonnen we ook met advertenties via Facebook. Het aantal binnengekomen vragen liep hierdoor snel op en het St. Anna Ziekenhuis besloot daarom, eerder dan gepland, te stoppen met de advertenties. Dit om te voorkomen dat het vragenuurtje ten onder zou gaan aan haar eigen succes. Alle vragen moesten immers goed voorbereid worden.

Uiteindelijk heeft de campagne geleid tot 228 vooraf gestelde vragen. We hebben de doelgroep met deze campagne goed weten te bereiken!

In totaal werden 228 vragen gesteld voorafgaand aan Anna’s vragenuurtje. De meeste vragen werden gesteld door personen in de leeftijdscategorie 55-74 jaar.

Anna’s vragenuurtje werd via een livestream uitgezonden. Onze samenwerkingspartner SoMMedia verzorgde dit en maakte het mogelijk dat mensen ook ‘live’ via een chatfunctie nog een vraag konden stellen. Het vragenuurtje is terug te kijken via www.st-anna.nl/vragenuurtje.

Al met al kunnen we van een succesvolle campagne spreken. Het volgende vragenuurtje staat al op de planning!

neem contact op

Ben je benieuwd wat Happy Leads voor jou kan betekenen?