Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

a_b-tests De Rolf Groep

45% omzetverhoging door middel van structurele A/B tests

- De Rolf Groep -

Terug naar alle cases

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Klantcases De Rolf Groep

De Rolf groep is een totaalleverancier in kinderopvang en basisonderwijs. Zij biedt alles wat je nodig hebt voor de begeleiding van kinderen tot en met 12 jaar om op deze manier het beste uit ieder kind te halen. Dit doet het bedrijf door mee te denken, mee te doen en door al hun kennis te delen over de ontwikkeling van kinderen.

KLANTVRAAG:

Hoe kunnen gerichte A/B tests bijdragen aan het overtreffen van onze huidige e-mailmarketing resultaten?

Best practice

De nieuwsbrieven van de Rolf groep worden al jaren met zorg samengesteld door de content marketeers van dit Ochtense bedrijf. Gedurende de jaren is A/B testen niet regelmatig opgepakt om de resultaten van de nieuwsbrieven te verbeteren. Daarom heeft Happy Leads in overleg met de Rolf groep een voorstel gemaakt voor A/B testing. De resultaten van de verschillende A/B tests kunnen in veel gevallen direct worden doorgevoerd in de wekelijkse nieuwsbrieven. 

Om de nieuwsbrief van de Rolf groep zo goed mogelijk te optimaliseren, hebben onze e-mail specialisten een A/B plan opgesteld. Dit plan is opgedeeld in 3 verschillende categorieën:

  • Onderwerpregels
  • Timing
  • Content

Test meerdere onderwerpregels

De eerste categorie waarbinnen tests worden uitgevoerd is de onderwerpregel. De onderwerpregel is het eerste wat de lezer ziet en dit bepaalt voor een groot deel of de nieuwsbrief geopend gaat worden (of niet). Kortom: een onderdeel van de e-mail waarbij optimalisatie van groot belang is. Daarom zijn er in totaal 6 verschillende onderwerpen getest. Er is gekeken naar verschil in woordgebruik, personalisatie, Cialdini-effect en het toevoegen van urgentie. Eén van deze tests leidde tot een verhoging in het open ratio van 15% door simpelweg enkele woorden weg te laten die in elke onderwerpregel werden gebruikt. Hieronder enkele onderwerpen welke we naast elkaar getest hebben:

Kinderstoeltje draaienvs.Mooie Dingen: kinderstoeltje draaien
Zo rood als de brandweervs.Laat kinderen werken aan concentratie, motoriek en sociale vaardigheden
O kom er eens kijken…vs.O kom er eens kijken… kortingen tot wel 60%
Mooie Dingen: Ideetjes voor Kerstvs.Nog 3,5 week tot Kerst
Mooie Dingen: Bouwen maar!vs.Bouwen maar!
Scherpe actieprijzen!vs.Scherpe actieprijzen voor “bedrijfsnaam”!

Timing is everything!

De tweede categorie die getest is, is de timing. Op welk tijdstip van welke dag behaalt de e-mail het beste resultaat? Hierbij is het belangrijk dat er wordt gekeken naar de doelstelling van de nieuwsbrief. Voorbeeld: wil jij je omzet verhogen, dan kan uit de A/B test komen dat maandag 16:00 de beste tijd is om de e-mail te verzenden. Maar is jouw doelstelling om een zo hoog mogelijk open ratio te behalen, dan kan de A/B test aantonen dat woensdag 12:00 de beste tijd is voor verzending. Om een valide uitspraak te kunnen doen, is een A/B test uitgevoerd gedurende 4 weken met een groep die steeds willekeurig is samengesteld. Uit de A/B test van de Rolf groep kwam naar voren dat dinsdag om 12.30u de beste dag en tijd voor verzending is. Het omzetverschil met verzending op donderdag is in deze periode +45% geweest. De verzending is toen direct verplaatst van donderdag naar dinsdag en de verzendtijd is aangepast van 16.00 naar 12.30u.

Content en buttons

De derde categorie waarbij een A/B test is gedaan is content. Hierbij zijn allerlei varianten getest die te maken hebben met het uiterlijk van de nieuwsbrief: blokken, kleuren, titels en teksten in buttons. Zo realiseerden we bijvoorbeeld door de tekst van de “hoofdknop” een clickratio verhoging van 36%. Kortom: met relatief kleine optimalisaties en tests, kun je significante verbeteringen doorvoeren.

#TROTS

Resultaat: 36% hogere klikratio

Resultaat

Door het consequent optimaliseren van de nieuwsbrief aan de hand van resultaten van A/B tests, zijn niet alleen het aantal opens en clicks gestegen, maar is ook een forse omzet verbetering gerealiseerd door te mailen op een andere dag en tijdstip. 

A/B testing is een eenvoudige manier voor direct beter resultaat. Het is van belang dat je A/B tests uitvoert volgens een vooropgesteld plan. Planning is één van de sleutels tot succes. Verder is het goed om na verloop van tijd een eerdere test nogmaals uit te voeren. Daarmee check je of de aanpassing van eerder nog steeds de beste keuze is. Ofwel: het inzetten van A/B tests is essentieel om het resultaat uit e-mail marketing blijvend te optimaliseren.

Heb jij al een A/B testplan en zijn je doelstellingen helder? Happy Leads kan je helpen om de resultaten van je e-mailmarketing te verbeteren door de structurele inzet van A/B tests.  Nieuwsgierig geworden? Neem contact op met onze e-mail specialisten via [email protected].

“Happy Leads helpt ons met hun kennis en ervaring op e-mailmarketing gebied om structureel meer resultaat te halen uit onze nieuwsbrieven.”

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!