Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Hoe krijgen we organisch voet aan de grond in Google?

Case: Bril Innovatie

Terug naar alle cases
Happy Leads Klantcases Bril innovatie

Bril Innovatie is een innovatiebureau dat al meer dan 15 jaar bezig is met vernieuwing op het gebied van management & leiderschap. Met waarde-creatie, innovatielabs en experimenten helpen ze organisaties bij diens innovatie vraagstukken. Innoveren zonder veranderen is vrijwel onmogelijk; dat geldt ook voor Bril Innovatie zelf. Vandaar dat zij bij ons kwamen met de volgende vraag:

bril innovatie

KLANTVRAAG:

Hoe krijgen we organisch voet aan de grond in Google?

Wat was de situatie?

Toen Bril Innovatie in januari 2018 bij ons aan kwam kloppen, waren zij organisch slecht vindbaar. In deze eerste maand registreerden we slechts 164 organische bezoekers, veruit het grootste deel afkomstig van zoekopdrachten op de merknaam. Bril Innovatie rankte op dat moment op 144 verschillende zoektermen, waarvan maar 4 zoektermen in de top 3 stonden en 9 termen in de top 10. Een score die bij ons de alarmbellen deed laten rinkelen. Wanneer een website vrijwel uitsluitend verkeer binnenhaalt via de merknaam, is er vaak meer aan de hand. Een technisch probleem ligt voor de hand, maar bij Bril Innovatie speelde heel wat anders…

Ayitube links? Wat?!

In de regel beginnen we bij Happy Leads een SEO-traject met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek vormt namelijk de basis van de online marketingstrategie die we zullen hanteren. Echter is ieder traject anders en zijn we soms genoodzaakt om af te wijken van de standaard. Bij Bril Innovatie zijn we daarom eerst gaan onderzoeken wat de achterliggende reden was van de teleurstellende organische prestaties. Een backlink analyse zorgde voor verlossing: de website had pornografische backlinks. En de meest gebruikte anchortekst? Juist, ayicetube gay public sex.

Backlinks dragen bij aan de vindbaarheid van je website, maar wanneer deze backlinks afkomstig zijn van pornografische websites hebben ze juist een tegenovergesteld effect. Bij spam links ligt een Google penalty op de loer en als dat gebeurt kun je een goede ranking van je website wel op je buik schrijven. De eigenaren van Bril Innovatie waren verbijsterd door onze ontdekking; zij wisten niet van het bestaan van deze backlinks. En dat gebeurt vaker: meestal zien we dat de pornografische backlinks automatisch gegenereerd worden door bijvoorbeeld het downloaden van een onbetrouwbare plugin.

Tijd voor actie!

Goed, we hebben dus pornografische backlinks geïdentificeerd en weten dat deze een negatief effect hebben op de ranking van Bril Innovatie. Daar moeten we wat aan doen! Maar wat? De backlinks verwijderen is geen optie, want we hebben hier duidelijk met een kwaadwillende spamboer te maken. Contact opnemen resulteert dan hoogstens in nóg meer ayicetube gay public sex.

Gelukkig heeft Google voor dit soort gevallen een tool ontwikkeld: de Google Disavow Tool. Met deze tool kun je Google handmatig op de hoogte stellen van negatieve backlinks die je niet wilt laten meetellen. Bij Bril Innovatie konden we 5 domeinen aanwijzen die een veelvoud aan backlinks genereerde. Deze domeinen hebben we op een afwijzingslijst gezet en vervolgens ingediend via de Google Disavow Tool. Het kan enkele weken duren voordat Google de geüploade informatie heeft verwerkt, dus ondertussen konden we aan de slag met het zoekwoordenonderzoek, de sitestructuur, technische scan en het verwerven van kwalitatieve backlinks.

#HAPPYRESULTS

Eén jaar later...

0 %

Meer top 3 posities

0 %

Meer zichtbaarheid

0 %

toename in organisch verkeer

In januari 2019 registreerden we 1974 organische bezoekers. Dat is een stijging van maar liefst 1103% ten opzichte van het jaar ervoor. Bovendien ranken we in de top 3 op voor Bril Innovatie belangrijke zoekwoorden als ‘innovatiebureau’, ‘innovatie advies’ en ‘innovatief vermogen’. Hiermee kunnen we stellen dat Bril Innovatie organisch voet aan de grond heeft gekregen in Google!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!