Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Google Externe Data

Zo gebruik je externe data in Google Ads

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Zo gebruik je externe data in Google Ads

Prestaties van Google Ads campagnes kunnen behoorlijk fluctueren. Dit wordt deels veroorzaakt door externe factoren zoals het seizoen, het weer en de economie. Vaak is dit achteraf goed te verklaren, maar wat als je hier live en geautomatiseerd op kunt inspelen?

Voordat je externe data wilt inzetten moet je een aantal dingen bepalen:

  • Welke data kan ik gebruiken en is van toepassing op de resultaten?
  • Is er een verband met historische data en prestaties?
  • Hoe kan ik het toepassen en wat wil ik ermee bereiken?

Voorbeelden:

Welke slimme data kan ik gebruiken...

In Google Ads?

Dynamische data:

  • Weer
    • Temperatuur
    • Neerslag
    • Wind
    • Bewolking
    • Fietsweer
    • Wandelweer
    • Barbecueweer
    • Golfweer
    • Fietsweer
    • Visweer
    • Luchtkwaliteit
  • Koersen
    • AEX
  • Pollenseizoen
  • Filedata
  • Nieuws

Statische data:

  • Vakantieperiodes
  • Feestdagen
  • Uitbetaaldagen

Analytics data:

Bespeur verbanden en correlaties

Verbanden en correlaties zijn op verschillende manieren te berekenen en visualiseren. Een voor de hand liggende methode is twee grafieken te plotten en over elkaar heen te leggen. Als je bijvoorbeeld een grafiek hebt met het aantal conversies van een campagne en de hoeveelheid neerslag en je ziet dat de lijnen ongeveer gelijk lopen mag je aannemen dat hier een verband in is.

Om dit wat exacter te maken kun je dit ook berekenen door gebruik te maken van de CORREL() functie in Google Sheets. Als je twee kolommen met data selecteert geeft de formule een getal tussen de -100% en 100% afhankelijk van hoe sterk de correlatie is en of het een positief of negatief effect betreft.

Zo kan je het toepassen

Wanneer je een goede databron hebt gevonden en de correlatie met de prestaties hebt berekend, kun je gaan bedenken hoe je er je voordeel mee kunt doen in Google Ads. Een aantal mogelijkheden zijn:

  • campagnes onderbreken wanneer de data uitwijst dat het niet interessant is om op deze dagen te adverteren;
  • hoger of lager bieden op campagnes die volgens de data wel of niet aantrekkelijk zijn;
  • budget verhogen of verlagen naarmate er meer of minder zoekvolume is;
  • de externe data communiceren in de advertentietekst, zoals de temperatuur van vandaag.

Voorbeeld: onderstaande advertentie wordt geactiveerd wanneer aan bepaalde weer voorwaarden wordt voldaan.

Wat kan je ermee bereiken?

De data kan met verschillende doeleinden worden ingezet. Bedenk goed voor jezelf wat je ermee wilt bereiken:

  • kosten besparen door niet te adverteren op minder relevante momenten;
  • hogere positie behalen op momenten wanneer dit het meest interessant is;
  • actuele boodschappen communiceren in advertentieteksten.

Het bereiken van het juiste effect is niet in één keer gedaan. Dit heeft tijd nodig. Twijfel je aan de implementatie of wil je weten hoe wij het zouden kunnen inzetten voor jou business? Geef ons een belletje, mail ons of kom eens langs.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!