Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads Blog Zo breng je razendsnel je SEO-concurrentie in kaart

Wil je meer organisch verkeer naar je website of weten wat je concurrentie heeft gedaan om zo hoog in de zoekresultaten te komen? Dan is een SEO concurrentieanalyse een absolute must. En dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Met de juiste tools heb je binnen no-time een goed beeld van het SEO profiel van je concurrenten. Het resultaat: concrete actiepunten waar je direct mee aan de slag kunt.

In dit blog zoom ik in op drie functies uit Ahrefs waarmee je snel een concurrentieanalyse kunt maken op het gebied van content & linkbuilding. Ben je na het lezen van dit blog geïnteresseerd in een soortgelijke óf uitgebreidere concurrentieanalyse? Neem dan zeker contact op.

1. Domeinvergelijker

Met de domeinvergelijker van Ahrefs kun je het backlinkprofiel van maximaal 5 domeinen eenvoudig met elkaar vergelijken. Vul je eigen domeinnaam in en de eerste resultaten die je tegenkomt op een voor jou belangrijk zoekwoord. Vervolgens klik je op vergelijken en krijg je een overzicht van een aantal voor SEO belangrijke metrics. Je krijgt met name goed inzicht in het aantal verwijzende domeinen en de vorm van deze verwijzingen (follow/no-follow ratio en of het een tekst/redirect/formulier/afbeelding betreft). De tool geeft automatisch aan welk domein de hoogste scores heeft, waardoor je heel makkelijk ziet waar je nog inhaalslagen kunt maken. Nadeel van deze tool is dat de focus met name op de kwantiteit van het backlinkprofiel ligt en niet zozeer op de kwaliteit. Hiervoor zul je dus alsnog een andere tool moeten raadplegen.

2. Link intersect

Blijkt uit de domeinvergelijker dat je nog winst kunt behalen op het gebied van verwijzende domeinen? Dan is het een goed idee om een link intersect uit te voeren. Met een link intersect kun je zien welke domeinen wél naar je concurrentie linken, maar nog niet naar jou. Het resultaat is een handig overzicht van domeinen die je nog kunt benaderen tijdens je linkbuilding activiteiten.

3. Content Gap analyse

Naast linkbuilding ben je als online marketeer ook altijd bezig met het verder optimaliseren van je content. Wil je meer organisch verkeer naar je website? Dan kan het zich lonen om te onderzoeken met welke content je concurrentie veel verkeer binnenhaalt. Met een content gap analyse weet je op welke zoektermen je concurrentie wel rankt, maar jij nog niet. Ook toont de tool direct zoekvolumes en schat Ahrefs in hoe moeilijk het is om op het betreffende zoekwoord te ranken. Quick wins, here we come!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!