Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads Team

Zeg maar dag tegen de ‘gemiddelde positie’

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Zeg maar dag tegen de ‘gemiddelde positie’

Vind- en zichtbaar zijn in de Google zoekmachine is een must voor ieder bedrijf. Is jouw bedrijf niet vindbaar in Google? Dan besta je simpelweg voor veel (potentiële) klanten niet. Wanneer je klant zoekt in Google, zal deze terechtkomen bij een concurrent die wél vertegenwoordigd is in de zoekmachine. Zeg nu zelf, of je nu op zoek bent naar nieuwe schoenen, een loodgieter of een fysiotherapeut, ook jij zoekt op Google toch eerst even wat het aanbod is? Vragen die ons als online marketingbureau vaak gesteld worden zijn; is mijn bedrijf goed zichtbaar in Google? Waar wordt mijn advertentie vertoond? Wordt mijn advertentie vertoond boven die van de concurrent?

Wat betekent de statistiek ‘Advertentiepositie’?

Binnen Google Ads bestaan er statistieken die ons antwoorden op bovenstaande vragen. Eén van deze statistieken is de gemiddelde positie op de pagina. Een statistiek die bij onze klanten tot de verbeelding spreekt. Heb je een gemiddelde advertentiepositie van 1? Ga er dan maar van uit dat jouw advertentie als eerste op de pagina wordt vertoond. De posities zijn niet altijd ronde getallen, het komt ook voor dat de positie 1,4 is. Dan schommelt je positie tussen de eerste en tweede positie van de eerste pagina in de zoekmachine.

Nieuwe statistieken binnen Google

De gemiddelde positie is een duidelijke statistiek, maar Google zou Google niet zijn, als het zichzelf niet bleef doorontwikkelen. Er zijn namelijk een aantal nieuwe statistieken in het leven geroepen die de gemiddelde positie gaan vervangen later dit jaar. Ze geven meer inzicht in de advertentiepositie op basis van het aantal vertoningen. Daarnaast zegt de gemiddelde positie alleen iets over jouw advertentie ten opzichte van andere advertenties en niets over de positie van de advertentie ten opzichte van de organische resultaten. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat de alle Google Ads advertenties boven de organische resultaten komen te staan. De advertenties verschijnen namelijk ook onder de organische resultaten. In dat geval valt het oog van de klant dus niet direct op jouw advertentie, maar zijn het óf andere advertenties óf organische resultaten die de aandacht trekken. De nieuwe statistieken verschaffen meer duidelijkheid over de werkelijke plaatsing van de advertentie.

NIEUW: Vertoningspercentage (Toppositie)

Het vertoningspercentage op de toppositie toont hoeveel procent van de vertoningen boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Bij grote online concurrentie zijn er vaak tot 4 advertenties te zien boven de organische zoekresultaten. Dit betekent niet dat er maar 4 online adverteerders zijn die op dit zoekwoord adverteren. Onder de organische resultaten worden namelijk ook advertenties vertoond. Deze advertenties zijn minder goed zichtbaar, omdat ze pas verschijnen bij het scrollen. Als bedrijf is het van belang dat de advertentie boven de organische zoekresultaten vertoond wordt: op de toppositie.


“Top and Absolute Top impression share metrics have given my clients a clearer idea of where their ads show on the search results page. By focusing on these new metrics, we’re able to bid more effectively to achieve the very first ad position when desired.”

– Kelsey Hadaller, Senior Account Manager, Hanapin Marketing


NIEUW: Vertoningspercentage (Absolute positie)

Het vertoningspercentage op absolute positie staat voor het percentage vertoningen waarbij jouw advertentie als eerste wordt weergegeven boven de organische resultaten. Heb je een vertoningspercentage van 80% op de absolute positie? Dan is jouw advertentie 80% van de tijd als eerste advertentie vertoond geweest, boven de organische resultaten.

In deze nieuwe statistieken worden de advertenties getoond onder de organische zoekresultaten dus niet meer opgenomen, waardoor een accuraat beeld wordt gevormd van hoe het gesteld is met de zichtbaarheid van jouw bedrijf in de Google zoekmachine. Vergeet dus de gemiddelde positie van je advertentie en kijk vanaf nu naar het vertoningspercentage van de advertentieposities!

Bron: Google

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!