Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

slider-niet-doen

Waarom een slider op je website een no-go is

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Waarom een slider op je website een no-go is

Je kent ze wel, de slideshows / carrousels / sliders die meteen in je gezicht geduwd worden wanneer je net die irritante cookiebanner of (nog erger) pop-up weg hebt geklikt. Ze zijn groot, luid en proberen al je aandacht op te eisen. In theorie is het een goed idee: je trekt meteen aandacht naar zaken die je wilt promoten door ze op de meest prominente plaats op de website te zetten. De bezoeker hoeft zelfs niets te doen behalve te kijken! In de praktijk gaat het er echter anders aan toe…

Want wees eens eerlijk: hoe vaak kijk jij meer dan 1 seconde naar de banners? Ikzelf scroll er namelijk meteen voorbij zonder echt gezien te hebben wat er in de carrousel staat. En ik ben zeker niet de enige die zo reageert op slideshows. Dit heeft te maken met meerdere redenen. In dit blogbericht sommen we er een paar op alsook mogelijke alternatieven voor een slider.

1. Bannerblindheid

Mensen krijgen zo veel advertenties te zien dat ze er selectief blind voor geworden zijn. Ofwel, wanneer je carrousel of slider op een advertentie lijkt, negeren mensen deze vaak gewoon. En laten de meeste sliders nu net op reclamebanners lijken… Concreet wil dit dus zeggen dat de beste plaats op je website, de ruimte boven de vouw, geen toegevoegde waarde heeft aangezien mensen er geen aandacht aan besteden. Over een gemiste kans gesproken.

2. Bezoekers hebben geen geduld

Een slider op een website bestaat meestal uit een paar tekstregels in elke afbeelding. Surfers moeten even de tijd krijgen om te lezen welke fantastische promotie jij op dit moment aanbiedt. Stel dat je 4 afbeeldingen/promoties hebt en elke afbeelding 4 seconden in beeld laat komen. Dan betekent dit dat de bezoekers 16 seconden de tijd moeten nemen om je reclame helemaal in zich op te nemen. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze bezoekers niet eens in geïnteresseerd in je promoties en wordt het lastig om de bezoeker op de website te houden. Niemand heeft zoveel geduld op het internet en al helemaal niet om advertenties te bekijken. Als je bezoekers al aandacht schenken aan een slider, bekijken ze enkel de eerste foto.

3. Bezoekers klikken enkel op de eerste afbeelding

Van het kleine percentage bezoekers dat wel voldoende geduld heeft om naar je slider te kijken, klikt de overgrote meerderheid enkel op de eerste afbeelding. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in 2013. Met andere woorden: alle afbeeldingen na de eerste kunnen weggelaten worden want ze zorgen enkel voor een langere laadtijd. En als er toch nog maar één afbeelding getoond wordt, kan deze net zo goed statisch zijn. Plus, je hoeft geen extra afbeeldingen te maken wat je weer geld scheelt. Caching, win-win!

Wat kun je beter gebruiken?

We snappen dat elk departement in een organisatie hun eigen aanbieding of boodschap graag op de homepagina van de website wilt tonen. We hebben echter net vastgesteld dat het niet handig is om dit in een slider of carrousel te doen. Wat je wel kunt gebruiken zijn gewone statische afbeeldingen. Vergeet hierbij niet het principe van “less is more”. Minder afbeeldingen leiden tot een hoger interactiepercentage aangezien gebruikers hierdoor minder last hebben van keuzestress. Maak dus duidelijke keuzes tussen wat je écht wilt communiceren en wat leuk is om te communiceren.

Wil je graag weten hoe jouw site scoort op gebied van gebruiksvriendelijkheid? Neem dan snel contact op!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!