Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

twinkle-marketplaces

Voldoende inspiratie op het Twinkle Marketplaces Event 2019

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Voldoende inspiratie op het Twinkle Marketplaces Event 2019

Dinsdag 29 oktober 2019 vond in het Van der Valk hotel in Utrecht de allereerste editie van het Twinkle Marketplaces Event plaats. Tijdens dit event werd dieper ingegaan op de online aanwezigheid van merken op, hoe kan het ook anders, marketplaces. Kun je als online retailer of merk nog wel ontbreken op bekende marketplaces als Amazon en Bol.com? Met die vraag reisden wij af naar Utrecht. We nemen je graag mee!

Wat zijn marketplaces eigenlijk?

Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar bezit geen enkele taxi. Airbnb is de grootste hotelketen van de wereld, maar heeft geen eigen kamers. En de meeste Amerikanen beginnen hun zoektocht naar producten niet op Google, maar op Amazon.com. Allemaal voorbeelden van de opkomst van marketplaces.

Consumenten winkelen niet langer bij verschillende merken en retailers, maar komen tijdens hun online zoektocht steeds vaker terecht op een marketplace die alle merken gebundeld heeft én direct verkoopt. Zo vertelde Jacintha de Graaf van Zalando dat het modebedrijf de ambitie heeft om hét startpunt voor mode te worden. Het bedrijf is daarom actief bezig met het overtuigen van modemerken om hun merk op het platform aan te bieden. Als merk kun je de opkomst van marketplaces als bedreiging zien, maar er zijn ook enorm veel mogelijkheden en voordelen wanneer je je als merk wél aansluit. Denk aan logistieke voordelen of een eenvoudige uitbreiding naar het buitenland.

Waarom gebruik maken van een marketplace?

De belangrijkste vraag, waarvoor ook wij naar Utrecht afreisde, is natuurlijk waarom je zou kiezen voor een marketplace. Onze klanten hebben namelijk vaak al een uitgebreide en moderne webshop; waarom zou een marketplace dan een waardevol afzetkanaal zijn?

Gelukkig waren er tijdens het event verschillende merken aanwezig die graag hun praktijkervaring deelden met het publiek. Een van de cases was Libbey, marktleider in glaswerk op de Nederlandse markt, en hoe zij het starttraject hebben beleefd. Keynotes hieruit waren dat je er goed aan doet om klein te beginnen en vooral te kijken wat je concurrentie al aanbiedt zodat je kunt kijken of je hier wel of juist niet ook op kunt gaan zitten.

Daarnaast was er een case van Ukje; een webshop rondom hoezen voor babyproducten. Hier werd aangegeven dat het vooral een kwestie is van gewoon doen. Je leert naarmate je dit langer inzet wat wel én wat niet werkt.

Relevante marketplaces op de Europese markt

Ter gelegenheid van het Twinkle Marketplaces Event heeft het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam een overzicht gemaakt van de grootste marketplaces op de Europese markt. En dat is een goede zet, want het digitale speelveld kan soms chaotisch ogen. In de zogenaamde Twinkle Marketplaces Matrix worden de 25 grootste marketplaces van Europa vergeleken op een breed scala van relevante eigenschappen. Denk aan vragen als: Wat zijn de kosten? Hoe ziet het commissie model eruit? Is er een automatische voorraadkoppeling? En verkoopt de marketplace zelf ook producten? Het resultaat komt binnenkort in de vorm van een whitepaper op Twinkle magazine te staan.

Enkele opzienbarende conclusies: Amazon heeft zo’n 48% van de Europese markt in handen, gevolgd door eBay (23%) en AliExpress (7%). De meeste marketplaces kiezen voor een performance based model; wie niets verkoopt, is dus ook nauwelijks geld kwijt. En naast de grote internationale spelers zijn er ook een aantal ‘national heroes’ die vaak minder concurrerend zijn.

En nu?

De keuze vanuit een bedrijf om te opereren op een marketplace is afhankelijk van verschillende factoren. Wil jij hier gericht advies voor ontvangen? Neem dan contact op, we helpen je graag!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!