Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

kies voor e-mail marketing

Twijfel je over e-mailmarketing?

Na dit blogbericht niet meer!

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Twijfel je over e-mailmarketing? Na deze blog niet meer!

Zoals je wellicht hebt gelezen in ons blog over de e-mail benchmark 2019, is e-mailmarketing wederom verkozen tot nummer 1 marketingkanaal. SEO en SEA staan respectievelijk op plek 2 en 3. Die top 3 als mix vinden wij als Happy Leads natuurlijk fantastisch!

Maar waarom is e-mailmarketing eigenlijk zo’n geschikt marketingkanaal? Lees er hieronder alles over én leer hoe e-mailmarketing voor jouw organisatie het verschil kan maken.

Waarom e-mail marketing?

Meer, beter en makkelijker om te personaliseren

Ondanks dat het een must is, zien we dat slechts 14% van alle marketingboodschappen zijn gepersonaliseerd. Via e-mailmarketingsoftware is het heel eenvoudig om iedereen in je database een gepersonaliseerde boodschap te versturen. Ook het continu verrijken van je data via deze software kan geheel automatisch verlopen. Stuur bijvoorbeeld iedereen op zijn/haar verjaardag een bericht of vier samen een feestje wanneer iemand één jaar klant is. Het gaat verder dan alleen het toevoegen van een voornaam in een e-mail. Door middel van personalisatie bouw je een sterkere band op met je lezers.

Engagement

Een advertentie op Facebook of Instagram ‘leuk vinden’ is veel laagdrempeliger dan jezelf aan te melden voor een nieuwsbrief. De lezers van jouw e-mail vinden jou dan vaak ook écht leuk. Er is hiervoor specifiek toestemming gegeven, waardoor de betrokkenheid bij jouw merk of organisatie een stuk hoger is en ‘het contact’ daardoor veel minder vluchtig.

E-mail heeft de hoogste ROI

Ook niet onbelangrijk; wat verdien je terug nadat je investeert in e-mailmarketing? Voor e-mailmarketing ligt de ROI hoog. Dit komt met name door het feit dat het een focus channel is. Als de ontvanger jouw e-mail opent, ziet hij/zij alleen jouw boodschap. Het verschil met, bijvoorbeeld Google of Facebook, is dat je soms moet concurreren met tientallen overige boodschappen:

Bron: https://nico.nl/email-marketing

Daarnaast is e-mail een van de weinige kanalen waar jij als marketeer de meeste invloed hebt over hoe vaak, wanneer en tegen welke prijs jouw boodschap wordt verstuurd. Bij overige kanalen zitten hier vaak complexe algoritmes achter die continu veranderen. Daarnaast levert het aanwezig zijn in de inbox van de ontvanger, ook merkherkenning op.

E-mail zorgt voor een goede website ervaring

E-mailmarketing kan de User Experience van je website verbeteren. Hoe? Vaak is het doel van een e-mailmarketing campagne om traffic naar je website te genereren. Hoe meer relevante traffic, hoe beter de interactie met jouw website is. Google heeft relevantie, interactie en UX meegenomen als belangrijke factor voor het beoordelen van websites. Het is daarom belangrijk dat bezoekers lange tijd (wel interactief) spenderen op je website, meerdere pagina’s bekijken en niet zomaar je site verlaten.

Dit is ook allemaal beïnvloedbaar met e-mailmarketing; zolang je maar relevante e-mails blijft verzenden. Stel een specifieke doelgroep samen en leidt ze naar voor hen relevante pagina’s op je website. Het zijn slechts een paar factoren die de zoekmachine meeneemt in haar algoritme. E-mailmarketing zorgt dus voor een boost in interactie op je website.

Tevens geldt dat bij een verzending ook branded (merk gerelateerd) zoekvolume een boost krijgt. De ontvanger opent de e-mail, bekijkt de content, maar klikt niet direct door. In een later stadium komt de ontvanger terug door in Google de merknaam in te voeren of rechtstreeks de URL in te voeren in de browser. Daarmee worden je SEO en SEA kanaal extra gevoed met data doordat je een e-mail hebt verstuurd.

Let op:

We willen hiermee niet zeggen dat e-mailmarketing direct zorgt voor een betere organische ranking.

Impact e-mail makkelijk meetbaar

Inzicht in de resultaten is voor e-mailmarketing vaak relatief simpel in te richten. De meeste e-mailmarketingsoftware programma’s bieden inzicht in de prestaties per e-mail, waaronder open-, klik- en afmeldratio’s. Daarnaast zijn e-mails makkelijk te koppelen met andere analyse software, zoals Google Analytics. Hierdoor krijg je per mail inzichtelijk hoeveel mensen er daadwerkelijk via een campagne jouw site bezoeken en of zij converteren en hoeveel omzet er gekoppeld is aan het e-mailmarketing kanaal.

Schaalbaar? Zeker weten!

Als je eenmaal aan de gang bent met e-mailmarketing, je (geautomatiseerde) relevante campagnes hebt draaien en inzicht hebt in het rendement van dit kanaal; dan wil je dit natuurlijk opschalen. Je wilt meer geïnteresseerde ontvangers van je nieuwsbrief en de omzet uit dit kanaal vergroten. Hoe je dat doet en hoe je slim met e-mailmarketing aan de slag kunt, bekijken we graag samen met jou! Wil je eens sparren over de mogelijkheden van e-mailmarketing? Neem gerust contact op!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!