Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

TikTok adverteren

TikTok:

tijd voor een nieuwe generatie adverteren!

Terug naar alle blogberichten

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Blog TikTok: tijd voor een nieuwe generatie adverteren!

Je hebt er vast al eens van gehoord, over gelezen of de app gezien op de telefoon van je kinderen: TikTok, voorheen Musical.ly, is niet meer weg te denken op de mobieltjes van Generatie Z. Dus hoog tijd om dit opkomende sociale medium eens onder de loep te nemen.

Wat is TikTok?

TikTok is een muzikaal, mobiel platform waar je korte video’s van 3 tot 15 (max. 60) seconden mee kunt maken. Het platform stond voorheen bekend als Musical.ly waar vooral karaokevideo’s mee werden gemaakt. Sinds de overname van bedrijf TikTok is het aantal gebruikers flink gestegen. Daarnaast namen de functies van de app ook toe. Je kunt bijvoorbeeld heel gemakkelijk video’s knippen, bewerken en muziek, VR-filters en stickers toevoegen. Creativiteit ten top!

Voorbeelden van soorten video’s op TikTok:

  • Hashtag Challenges: dit zijn uitdagingen die je aangaat met andere gebruikers. Je maakt een video en geeft deze een ‘challenge hashtag’. Deze video komt vervolgens in een feed terecht van video’s met dezelfde hashtag. Deze uitdagingen kunnen uiteenlopen van dansjes tot teken challenges en veel meer.
  • Lip-syncing: bij deze vorm video playback je liedjes of gekke uitspraken, net als bij het “oude Musical.ly”.
  • Korte vlogs/tutorials: deze video’s laten kort het leven van iemand zien of geven uitleg over bijvoorbeeld het aanbrengen van make-up of verschillende haarstijlen.
  • Foto slideshows: ook kun je slideshows plaatsen. Voorzie de slideshow van een muziekje, dan heb je binnen no-time een leuke video.
  • Overige video’s: naast bovenstaande mogelijkheden worden er ook enorm veel video’s gemaakt met bijvoorbeeld lifehacks of rare, grappige onderwerpen. Niets is te gek voor TikTok!

Doelgroep TikTok

Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2020 van Newcom heeft TikTok inmiddels ruim 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder. Maar laten we vooral de 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar niet vergeten. Het vrouwelijke geslacht heeft hierin de overhand.

27% van de gebruikers van de app is 18 jaar of jonger. Ondanks dat het merendeel van de gebruikers dus ouder dan 18 is, is de jongere gebruiker veel vaker en actiever op het platform aanwezig. Dagelijks gebruiken 280.000 jongeren de app. De app is gemiddeld zo’n 45 minuten per dag in gebruik.

Groei en populariteit

TikTok is onderdeel van Chinees bedrijf Bytedance. Bytedance heeft in 2018 de app Musical.ly overgenomen en sindsdien heeft de app er miljoenen gebruikers wereldwijd bijgekregen. TikTok gaat in 2020 het gevecht aan met apps als Snapchat en Instagram op het gebied van short video. En de cijfers liegen er niet om! Ze zouden dat gevecht best eens kunnen winnen.

Adverteren op TikTok

Maar kunnen we hier als bedrijf ook iets mee? Jazeker! Sinds kort kun je op TikTok je doelgroep via hun ‘Timeline’ bereiken. Adverteren binnen deze app gebeurt ‘mobile-first’. Dat betekent dat al je advertenties in verticaal mobiel formaat weergegeven worden.

Targetingmogelijkheden

Binnen TikTok Advertising is het mogelijk om te targeten op leeftijd en locatie. Echter is de targetingmarkt voor Nederland helaas nog niet geopend. De Europese markten van Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, UK, Rusland en Polen zijn wel al vrijgegeven. TikTok wil in een later stadium ook targeting op interesses en gedrag mogelijk maken.

Advertentiemogelijkheden:

1. Branding en Bereik

Wil je de branding van je merk of bedrijf een flinke boost geven, kies dan voor een Brand Take Over in de app. Je kiest als merk een categorie waarin je wilt adverteren. Wanneer gebruikers de app openen, zien de gebruikers in de door jou gekozen categorie je 3 tot 5 seconde durende full-screen ad.

Wil je liever tijdens het gebruik van de app zichtbaar zijn? Dan zijn de In-feed Native Video Ads iets voor jou. Deze video-advertentie wordt aan de gebruiker getoond tijdens het scrollen door de app. De ad is in dit geval full-screen en duurt max. 15 seconden. Bij deze ad kun je een call-to-action plaatsen die de gebruiker doorstuurt naar een externe pagina.

2. Hashtag Challenge

Gaat het je niet om bereik? Laat de gebruiker dan jouw merk ervaren. Creëer een challenge en verzin een hashtag. Maak een video met een bijpassend nummer en daag de gebruikers van TikTok uit hetzelfde, maar dan beter te doen.

Deze challenge kun je zowel via advertising als organisch aanbieden. Echter loop je bij het organisch posten van je challenge het gevaar dat deze te weinig bereik en aandacht binnen het platform krijgt. Kies je ervoor om je challenge betaald uit te zetten, dan wordt je ad 6 dagen op de ‘Ontdekken/Discovery’-pagina getoond. Dit verhoogt het bereik en engagement van je challenge.

3. Influencers/creators

Wil je niet geheel afhankelijk zijn van de advertentiemogelijkheden van de app of ben je nou eenmaal niet de meest creatieve contentontwikkelaar? Dan kunnen, net zoals op de platformen Facebook, Instagram en YouTube, influencers een goed idee zijn. Op deze manier breng je jouw merk en boodschap via het kanaal van anderen onder de aandacht.

Spreken bovenstaande opties je niet zo aan, dan heeft de app nog meer opties voor jou in petto. Wat dacht je van Branded Filters? Net als bij Instagram kun je als merk lenzen of filters aanmaken voor het creëren van nieuwe TikTok-video’s. Dit is een makkelijke en laagdrempelige manier om aandacht te krijgen van gebruikers op TikTok. Al weet je nooit zeker of je filter of lens aanslaat. Dus ook hierbij zijn creativiteit en het hebben van een fun factor belangrijk.

Voordelen van adverteren op TikTok

Vanwege (nog) weinig concurrentie op deze markt is het relatief goedkoop om te adverteren op het platform. Daarnaast wordt het platform voornamelijk gebruikt door Generatie Z: de welvarende, groeiende en ambitieuze jeugd. Weet jij nu al een plekje in het hart van deze generatie te veroveren, dan groei je met ze mee en zit je gebakken voor de komende jaren.

Nadelen van adverteren op TikTok

Het platform heeft een groot fungehalte. Wanneer jij als merk hier tussen probeert te komen met het “saai” uitleggen van je product of dienst, zal je ad waarschijnlijk meteen of na enkele seconden geskipt worden. En dat is het laatste wat je wilt.

De oplossing hiervoor?

Begin organisch met het veroveren van de hartjes van de TikTokkers. Start een bedrijfspagina en creëer een hashtag challenge die jouw product of merk optimaal laat zien. Maar hou het laagdrempelig zodat het snel opgepikt kan worden door eventuele creators en hun fans. Zover bekend is het algoritme van TikTok afgestemd op de laatste 5 video’s die je geplaatst hebt. Waren deze succesvol, dan gunt TikTok jou of jouw merk meer bereik.

Wordt het niet organisch opgepikt door de creators? Dan kan je altijd nog een losse samenwerking met ze starten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze jouw product presenteren. Zij zijn het platform, snappen het beste hoe het werkt en weten hoe ze jouw product of dienst op een authentieke manier kunnen neerzetten binnen TikTok.

Ethisch verantwoord?

Is het wel verantwoord om te adverteren op TikTok gezien de jonge doelgroep van het platform? Hoewel de gebruikers zelf over het algemeen niet bezig zijn met deze kwestie is het platform hierover wel al aan de tand gevoeld. Ondanks deze incidenten lijdt het platform en het aantal downloads er (nog) niet onder.

Happy to Help!

Time is ticking! Dus snel aan de slag. Wil je meer informatie over TikTok en/of de advertentiemogelijkheden op dit platform? Neem contact op met mij of één van mijn social collega’s en we helpen je graag verder.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!