Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

social advertising tijdens corona

Social Advertising & Corona

De do’s & don’ts!

Terug naar alle blogberichten

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Blog Social Advertising & Corona: de do’s & don’ts

Het zijn bizarre tijden! Het Coronavirus en vooral de maatregelen om de consequenties ervan te beperken, zorgen ervoor dat we op een andere manier te werk moeten gaan. Gelukkig gaat dat in ons online marketingvak redelijk snel. Dus laten we eens kijken wat we wél en vooral ook niet moeten doen!

Do’s

Strategie aanpassen

Een situatie als deze is niet te voorspellen. Mocht deze situatie nou nog lang aanhouden, dan is het verstandig om de strategie van je product of dienst onder de loep te nemen. De situatie kan er namelijk voor zorgen dat er veel meer of juist minder belangstelling is voor jouw product of dienst. Waar kun je op letten?

  • Inspelen op (nieuwe/andere) behoeftes

Wat was vóór de huidige situatie de behoefte van je doelgroep? Is deze veranderd door de situatie? Zo ja, op welke manier? Het is belangrijk om de doelgroep van je product of dienst nauwlettend in de gaten te houden. Wat is hun huidige behoefte en hoe kun je hierop inspelen? Waar is vraag naar en waar is je doelgroep op dit moment het meest mee bezig? Is dit van toepassing op jouw product of dienst? Probeer zoveel mogelijk aan te sluiten op de huidige behoefte naar jouw product of dienst. Maak jezelf ook tijdens de veranderde situatie van onschatbare waarde. Beweeg dus mee met je doelgroep.

  • Blijven communiceren

In tijden van crisis is het noodzakelijk om te blijven communiceren. Je kunt je voorstellen dat potentiële, maar ook vooral huidige klanten met veel vragen zitten. Ze verwachten duidelijkheid, die je als organisatie moet geven! Verandert de situatie iets aan het kunnen aanbieden van jouw product of dienst? Wat betekent dit precies voor de doelgroep? Welke precieze noodzakelijke veranderingen zijn op dit moment van toepassing? Weet je dit nog niet? Ook dan moet je communiceren. Vertel eerlijk dat je op dit moment nog geen antwoord hebt op die vragen, maar dat je bezig bent deze antwoorden te verzamelen. ‘Nee’ is namelijk ook een antwoord.

“Investeer in goede webcare!”

Het is verstandig om te investeren in goede webcare. Men verwacht, zeker nu, eigenlijk vrijwel direct antwoord op zijn of haar vraag. En je wint hartjes als je dit ook kunt bieden. Zorg voor duidelijkheid en haal onzekerheid over je product of dienst weg. Blijf communiceren.

  • Blijf online!

Heb je op het moment een social campagne draaien? Laat hem dan (afhankelijk van je product of dienst) aanstaan. Het bereik op social is nu erg groot. Nu veel mensen thuiszitten, wordt heel social media afgestruind. Dus het bezoekersaantal van de verschillende sociale media gaat sky high. Daarnaast houden veel adverteerders in deze lastige tijd even de hand op de knip waardoor ze minder ‘aanwezig’ zijn dan voorheen. Wat dus betekent dat het speelveld open ligt.

Daarnaast biedt Facebook ook nog eens $100.000.000 sponsoring aan voor (kleine) bedrijven om hen te ondersteunen in deze lastige tijd. Bekijk snel of je hiervoor in aanmerking komt: https://www.facebook.com/business/boost/grants

  • Budgetten aanpassen

De advertentiebestedingen op social media zijn drastisch teruggelopen de afgelopen weken. Misschien heb jij ook het budget van je draaiende campagne teruggeschroefd? Toch is het het overwegen waard om een klein promotiebudget te reserveren en goed zichtbaar te blijven. Je klanten hebben nu de tijd om zich uitgebreid te oriënteren. Speel daar op in. Wat kun je op afstand aanbieden en hoe kun je in contact komen? Zo zorg je dat je na de crisis nog leads hebt die je na kunt bellen. Stop niet volledig met social advertising, maar gebruik bijvoorbeeld Sponsored posts via Facebook en Instagram of zet YouTube-video’s in op je eigen kanalen met een klein promotiebudget. Bekijk wat passend is voor jouw product of dienst.

  • Respectvol omgaan met het Coronavirus

In alle communicatie die tijdens de veranderde situatie plaatsvindt, is het belangrijk om zeer respectvol met de situatie om te gaan. Eigenlijk spreekt dit natuurlijk voor zich maar een boodschap of stuk tekst kan al snel door een andere partij als respectloos worden ervaren. Dus wees hier voorzichtig in en let op. Denk na over mogelijke interpretaties van teksten en hou het zo duidelijk en kort mogelijk. Zo kan er geen verwarring ontstaan over je boodschap.

Don’ts

Voor iedereen komt een dergelijke situatie als verassing en dan is het even anticiperen op de juiste aanpak. Wat moet je vooral niet doen?

  • Spammen

Communiceren is goed, maar te veel communiceren is niet wenselijk. In de media wordt iedereen al doodgegooid met de informatie rondom het Coronavirus, dus niemand zit te wachten op het zoveelste mailtje over jouw product of dienst. Het zoveelste mailtje met thuiswerktips of de zoveelste tips over het onder controle houden van je kinderen. Houd het interessant en kom met iets vernieuwends.

  • Graantje meepikken via het Coronavirus

Waar we normaal gesproken lyrisch zijn over het inhaken op het moment, is dat in een situatie als deze wellicht niet verstandig voor jouw product of dienst. Mocht je toch willen ‘inhaken’ op het moment, dan adviseren we je om goed na te denken over je boodschap en wat je hiermee wilt bereiken. Is het verstandig om je product of dienst aan deze situatie te koppelen? Wat doet dit bijvoorbeeld met het imago van jouw product of de dienst?

Hoe haak je correct in?

Ga volwassen om met de situatie en laat de sympathieke kant van je brand zien. Ga mee in de maatregelen die aangekondigd zijn via maatschappelijke instanties. Laat zien dat je als merk betrokken bent en je je klant zo goed mogelijk door de situatie heen wilt loodsen. Gebruik hiervoor niet je product of dienst, maar je oprechte betrokkenheid bij je klant.

Een voorbeeld zoals het wél kan:

Heb je hulp nodig met je online marketing tijdens deze COVID-19 periode of daarbuiten? Dan help ik je graag! Neem contact op via: [email protected]

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!