Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Social Advertising Creatives

Tips & tricks

Terug naar alle blogberichten

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Blog Social Advertising Creatives: Tips & Tricks

Wil je starten met Social Advertising? Mooi dan neem ik je graag mee in een paar tips en tricks bij het maken van creatives. Wist je namelijk dat minstens 50% van de campaign performance afhankelijk is van je creative? Reden genoeg dus om de opzet van je creatives strategisch te benaderen.

Wist je dat… je slechts 1,7 seconde hebt om iemand te laten stoppen met scrollen in zijn of haar timeline? Het is dus noodzakelijk dat je een krachtige en interessante kernboodschap gebruikt, die opvalt. Een van de grootste valkuilen hierbij is het te veel willen vertellen in een te korte tijd of een te kleine statische afbeelding.

Statische Ads (Single Ads)

  • Duidelijke branding

Een goede presentatie van jouw merk, logo of product helpt je om op te vallen. Het kan je wellicht zelfs laten onderscheiden van de concurrentie.

  • Zorg voor één focuspunt

Scheid je product of primaire element van de andere om aandacht hierop te vestigen. Je kunt bijvoorbeeld proberen het in te kaderen of te centreren.

  • Kies één kernboodschap

Ondanks dat je wellicht een heleboel informatie hebt om te delen met je doelgroep over een actie of een nieuw product is het noodzaak om je boodschap kort en krachtig te houden. Kies een enkele boodschap uit en maak hem impactvol. Zorg dat het publiek weet wat hun benefit is en wat ze hiervoor moeten doen (call to action).

  • Creëer contrast

Bijvoorbeeld met kleur. Gebruik structuren, felle of contrasterende kleuren en laat jouw ene focuspunt in het midden van de belangstelling staan. Zo maak je je ad in een oogopslag duidelijk en onderscheid je het van de bijzaken.

  • Varieer met positionering

Heb je het focuspunt van je advertentie gevonden? Probeer dan te kijken op welke verschillende manieren je het product centraal kan zetten.

  • 20% tekstregel

Let op! Je creative mag voor maximaal 20% uit tekst bestaan. Wil je checken of Facebook jouw ad goed keurt, dat doe je gemakkelijk hier: Facebook Overlay Checker.

Video Ads

  • Intro

Laat aan het begin van je video jouw merk zien. De eerste 3 seconden zijn namelijk de belangrijkste van de gehele video. Het is belangrijk om op een snelle doch duidelijke manier jouw merk en boodschap in beeld te krijgen.

  • Inhoud

Men scrollt over het algemeen erg snel door zijn of haar timeline. Daar moet in slechts een paar seconden duidelijk zijn wat je wilt communiceren. Laat daarom het meest interessante/spannendste shot zover mogelijk aan het begin zien.

  • Einde

Sluit de video af met een duidelijke call to action. Wat is het doel van de video, wat verwacht je van jouw doelgroep. Laat deze zowel in beeld als in eventuele voice-over terugkomen.

  • Lengte

Houd je video het liefste zo kort mogelijk. Denk hierbij aan een video van maximaal 10 tot 15 seconden. Deze lengte dwingt je om duidelijk en kort te communiceren. En dat is maar goed ook want we willen bij het scrollen op onze social media niet heel veel langer benaderd worden.

  • Geluid

Maar liefst 85% van de video’s op socials worden zonder geluid bekeken. Daarom is het belangrijk om jouw video niet afhankelijk te maken van het geluid wat eronder staat. Je kunt er zelfs voor kiezen om helemaal geen geluid toe te voegen aan je video. Wil je dit toch liever wel? Dan is het wel zaak om een relevante tune uit te kiezen die ondersteunend aan je verhaal is. Wordt er gesproken in je video, dan kun je ervoor kiezen om ondertiteling toe te voegen. Dit kan bij verschillende platformen bijgevoegd worden. Of je kan dit zelf van te voren bij de video in editen.

  • Zichtbaarheid

Houd bij het maken van je video rekening met kleine schermen (zoals die van een mobiele telefoon). Wanneer je kleine elementen in je video toevoegt zijn deze wellicht niet zichtbaar op een kleiner scherm. Video’s worden namelijk voor ongeveer 90% via mobiel bekeken. Daarom werken we het liefste in mobile-first, verticale, formaten als het om video gaat. Beschikbare formaten hiervoor zijn: square (1:1), vertical (4:5), full portrait/vertical (9:16).

Story Ads

  • Houd rekening met overlap

Wil je van bovenstaande varianten (video en/of statische ads) graag storie formaten maken? Let er dan op dat je de bovenste en onderste 250 pixels geen tekst, logo’s en/of belangrijke afbeeldingen plaatst. Deze ruimtes zijn namelijk gereserveerd door Facebook, Instagram en LinkedIn om informatie over het profiel of de call to action in kwijt te kunnen. Meer informatie over Creatieve Social Stories lees je hier

  • Lengte

Houd óók een story zo kort mogelijk. Statisch of via video maak je een optimale story ongeveer tussen de 6 tot 10 seconden.

Meer informatie of een helpende hand nodig?

Heb je hulp nodig bij het maken van creatives of wil je meer tips en tricks om zelf mee aan de slag te gaan? Neem contact met ons op via [email protected].

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!