Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

SEA-campagnes beheren tijdens de Coronacrisis

9 Tips

Terug naar alle blogberichten

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Blog SEA-campagnes beheren tijdens de Coronacrisis (9 tips)

De coronacrisis zorgt voor een onzekere tijd. De daadwerkelijke impact van het virus zal pas over x-tijd duidelijk worden maar nu al kampen bedrijven met enorme uitdagingen, denk bijvoorbeeld aan de bevoorrading of het mogelijk moeten sluiten van winkels. Ook binnen de Google-veiling zien we de nodige veranderingen, het is belangrijk om je hier als adverteerder bewust van te zijn. In dit artikel een aantal punten waar je in deze tijd extra op moet letten:

1. Budgetverdeling

De huidige crisis vergt van iedere adverteerder dat er keuzes worden gemaakt op dit gebied. Wellicht dat er bepaalde producten of diensten nu minder interessant zijn om te promoten (of juist meer), heroverweeg zodoende je budgetverdeling en denk na over waar je in deze fase met name de focus op wil leggen. Kijk ook naar bodaanpassingen op apparaat, mensen gebruiken hun mobiel en tablet vaker in deze crisistijd.

Mocht je als adverteerder besluiten om je campagnes tijdelijk te onderbreken overweeg dan om in ieder geval je branding-campagne(s) nog live te laten. Door zichtbaar te blijven op je merknaam voorkom je dat eventuele concurrentie boven je komt te staan in de zoekresultaten en blijf je nog altijd (brand)verkeer naar je website genereren.

2. Trends in het zoekverkeer

Extra belangrijk in deze tijd is het monitoren van trends in het zoekverkeer. Je kan een rapport uitdraaien met de belangrijkste zoekwoorden van vóór de crisis en deze vergelijken met de zoekwoorden die momenteel voor de meeste vertoningen zorgen, wellicht dat je hier bepaalde zaken in opvallen, zo weet je ook meteen of je nog ergens op moet bijsturen of op moet inhaken.

Maak ook (extra) gebruik van Google Trends in deze fase. Je vindt hiermee snel populaire termen en krijgt direct inzage in de lokale markten.

3. Trends in de Google Ads veiling

Minstens zo belangrijk is het nauwlettender in de gaten houden van de veilinginzichten. De huidige crisis zorgt o.a. voor:

  • Nieuwe spelers in de (online) markt
  • Bestaande spelers die meer gaan inzetten
  • Partijen die afhaken.

Het is belangrijk om te weten met wie je regelmatig de veiling deelt. Bekijk het rapport met veilinginzichten zodoende wat vaker in deze fase.

4. Klikprijzen

Wat de huidige crisis – en wat je mogelijk ook opvalt als je puntje 2 uitvoert – in veel gevallen teweegbrengt is een daling van de klikprijs (CPC’s). Natuurlijk zijn er branches waar weinig verschil optreedt maar overall toont Google Ads (en tevens Microsoft Advertising / Bing) een afname.

De klikprijs wordt o.a. bepaald door de mate van concurrentie en de vraag, zodra deze dalen neemt de klikprijs ook af. Een pakkend voorbeeld is nu de reisbranche, zoektermen die gericht zijn op de travelbranche zijn ineens een stuk goedkoper omdat er veel stil ligt. Producten waar de vraag juist naar gestegen is (denk bijvoorbeeld aan zeepdispensers, mondkapjes en hygiënedoekjes etc.) zijn een stuk duurder geworden om op te adverteren.

Overigens verbiedt Google vooralsnog advertenties op mondkapjes, dit om uitbuiting van het Coronavirus te voorkomen.

5. Updaten van je advertentie-extensies

Mogelijk is het nu ook extra interessant om je extensies even te updaten. Is de telefoon bijvoorbeeld niet meer bemand? Pas dan je oproepextensies aan. Indien je een pagina hebt met meer informatie over jouw business en de impact van Corona, link dan bijvoorbeeld één van je sitelinks hier naartoe.

6. Audiences

Mocht je je campagnes hebben onderbroken, zorg er dan in ieder geval wel voor dat je verkeer uit andere kanalen (bijvoorbeeld organisch of via social) toch opvangt in aangemaakte doelgroepen. Deze lijsten komen mogelijk op een later tijdstip weer van pas.

7. Tone of voice en transparantie

Het kan de moeite waard zijn om de tone of voice van je huidige advertenties even onder de loep te nemen. Misschien dat bepaalde zaken in deze tijd net even op een andere manier geformuleerd kunnen / moeten worden. Je bezoekers hebben in deze fase extra veel behoefte aan informatie en transparantie. Blijf je websiteverkeer zodoende informeren over de maatregelen en de impact van Corona op jouw business.

8. Voor Shopping-campagnes: toon altijd de meest actuele productinformatie

Heb je Shopping-campagnes draaien dan kan het in deze fase extra interessant zijn om te werken met:

  • Extra feeds (of aanvullende feeds) om sneller updates te kunnen doorvoeren.
  • Aangepaste verzendinstellingen en geschatte levertijd (zorg ervoor dat je verzend-en verwerkingstijden haalbaar zijn in de huidige crisis-fase).
  • Automatische artikelupdates: je productgegevens blijven hiermee nauwkeurig en up-to-date, vooral wat betreft prijs en beschikbaarheid.

9. Andere kanalen

We zien dat het gebruik van andere platformen zoals YouTube, Facebook en Instagram behoorlijk is toegenomen, dit komt ongetwijfeld door de crisis en het feit dat erg veel mensen thuiswerken. Het potentieel bereik van deze kanalen is zodoende flink gestegen. Wellicht dat het de moeite waard is om als adverteerder wat extra budget vrij te maken voor Youtube en/of social kanalen, uiteraard is dit heel erg afhankelijk van je doelgroep.

Meer informatie of een helpende hand nodig?

Wil je meer weten over het beheren van SEA-campagnes tijdens of na de Coronacrisis? Dan helpen we je graag! Neem Contact op via: [email protected] 

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!