Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads Team
Happy Leads Blog Responsive Search Ads

Met regelmaat kondigt Google updates aan en voegen ze nieuwe functionaliteiten toe aan hun producten. Ook afgelopen woensdag was het weer zover; in sneltreinvaart werden (80!) nieuwe features en updates gepresenteerd via een livestream. In dit blog ga ik dieper in op Responsive Search Ads. Wil je weten of deze update effect zal hebben op de prestaties van jouw Google campagne? Als het antwoord ja is, lees dan verder.

De opkomst van Responsive Search Ads (RSA)

Geheel volgens verwachting neemt automatisering wederom een belangrijke plek in in de updates. Volgens Google is het grote voordeel tijdwinst. Je gaat minder tijd verliezen aan het uitvoeren van “simpele”, maar tijdrovende optimalisaties. Deze tijd kan immers beter besteed worden aan het strategisch sleutelen van een account. Keerzijde van deze optimalisatie is echter dat je in toenemende mate de controle uit handen geeft en Google laat beslissen wat goed voor je is.

Veel online marketeers huiveren bij deze gedachte. Of dit terecht is laat ik in het midden.

Wel is het duidelijk dat het Google machine learning algoritme stappen maakt. Het biedt in elk geval weer extra mogelijkheden om campagneprestaties te verbeteren. Eén van die mogelijkheden is het inzetten van responsieve zoekadvertenties. Al geruime tijd zaten deze Responsive Search Ads (RSA) in de bèta-fase. Hierdoor waren deze niet beschikbaar voor alle adverteerders. Hier komt dus verandering in.

Wat zijn Responsive Search Ads?

Bij traditionele Search Ads bedenk je koppen en beschrijvingen die je samenvoegt tot een statische tekstadvertentie. Je maakt als het ware diverse varianten om mee te testen en te meten welke tekst het beste presteert. Bij RSA verandert dit volledig!

Je kunt tot wel vijftien verschillende kopteksten en maximaal vier verschillende beschrijvingen opgeven. Het machine learning algoritme van Google kan hier duizenden verschillende variaties op genereren en leert naarmate de advertenties vaker worden vertoond welke combinatie het beste werkt. Op den duur zullen je responsieve zoekadvertenties een boodschap tonen die het beste aansluit bij:

Uiteraard kunnen ook extensies toegevoegd worden aan responsieve zoekadvertenties. Hierdoor wordt je advertentie groter, valt deze meer op en neemt je advertentie nóg meer ruimte in op de zoekresultatenpagina.

Tips voor Responsive Search Ads koppen

  • Houd er rekening mee dat koppen en beschrijvingen in willekeurige volgorde kunnen worden weergegeven.
  • Als je een kop of beschrijving vastzet, wordt deze alleen in die specifieke positie weergegeven. Daardoor kunnen andere koppen of beschrijvingen niet op die positie worden weergegeven. Aangezien dit ‘vastzetten’ het totaal aantal weergegeven koppen of beschrijvingen vermindert, wordt vastzetten voor de meeste adverteerders afgeraden.
  • Probeer twee tot drie koppen of beschrijvingen op elke positie vast te zetten, zodat elk daarvan op die positie kan worden weergegeven. Hierdoor kun je er makkelijker achter komen welke koppen of beschrijvingen beter presteren.
  • Schrijf de eerste drie koppen met het idee dat deze samen in de advertentie worden weergegeven.
  • Zorg ervoor dat je in elke kop ten minste één van je zoekwoorden gebruikt. Maak koppen die relevant zijn voor de zoekwoorden die je target.
  • Probeer koppen van verschillende lengten te maken; probeer niet het aantal tekens voor elke kop te maximaliseren.
  • Probeer zo veel mogelijk verschillende koppen op te geven. Hoe meer koppen; hoe meer opties Google Ads heeft om een relevante advertentie te maken met je boodschap. Zo verbeteren jouw prestaties.

Wil je het aantal koppen verhogen? Maak dan varianten van de koppen die je al hebt opgegeven. Gebruik bijvoorbeeld een andere call-to-action.

Responsive Search Ads vs Expanded Text Ads

De nieuwe Responsive Search Ads van Google kunnen maximaal drie koppen tonen. Elke toonbare kop bestaat uit maximaal 30 tekens die gebruikt kunnen worden. In vergelijking met Expanded Text Ads is er dus 1 bruikbare kop bijgekomen.

Een ander belangrijk verschil ten opzichte van Expanded Text Ads is dat er bij de Responsive Search Ads de mogelijkheid bestaat om gebruik te maken van een extra omschrijving. Tevens heeft de omschrijving een maximale lengte van 90 tekens ten opzichte van de eerdere 80 tekens. Door deze toevoegingen bestaat de RSA uit maar liefst 300 tekens. Dit is een verdubbeling ten opzichte van de Expanded Text Ads! Deze extra ruimte die je advertentie inneemt kan een enorme impact hebben op je resultaten.

Conclusie

Aarzel niet om aan de slag te gaan net Responsive Search Ads. Het is zonder meer een goede, nieuwe manier om met hulp van Google Machine Learning de prestaties van je campagnes (nog verder) te optimaliseren. Wil je meer weten over RSA of heb je hulp nodig bij het opzetten of optimaliseren van je campagnes? Neem dan contact op met ons!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!