Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Pinteresting

(P)INTERESSANT! – Adverteren op Pinterest in Nederland binnenkort mogelijk!

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog (P)INTERESSANT! – Adverteren op Pinterest in Nederland binnenkort mogelijk!

Hoewel Facebook nog steeds #1 social platform over de wereld is, lopen de gebruikersaantallen flink terug. Het is dus zaak om naar andere social platformen te gaan kijken. Begin dit jaar lieten de cijfers zien dat platformen als Instagram en Pinterest steeds meer ‘in trek’ zijn. De behoefte aan inspiratie lijkt te groeien. Dus een mooie kans voor Pinterest om als soort ‘sidekick van Instagram’ die behoefte te gaan vervullen. En binnenkort wordt adverteren op Pinterest in Nederland mogelijk!

Wat is Pinterest?

De naam verklapt het al een beetje. Dit sociale platform richt zich op de interesse van haar gebruiker. Pinterest is één van de meest gebruikte platformen voor inspiratie. We gebruiken het voornamelijk om inspiratie op te doen op het gebied van lifestyle onderwerpen als beauty, food, reizen en nog veel meer. We maken zogenaamde ‘boarden’ en ‘pinnen’ daarop beelden die ons op iedere mogelijke manier inspireren. Ga je binnenkort trouwen of zoek je inspiratie voor de inrichting van je nieuwe huis? Hoe makkelijk is het dan om alle inspiratie te verzamelen op één plek: Pinterest! En hoe geweldig zou het als merk of bedrijf zijn om tussen deze inspirerende beelden te staan. En top of mind te blijven bij jouw doelgroep?

Waarom Pinterest?

Naast de toenemende behoefte voor ‘Voice’ (je leest hier meer over in ons blog: de social media trends in 2019) blijft ‘Visual’ nog steeds één van de grootste behoeftes om op in te spelen. Net als Instagram is Pinterest over het algemeen een visueel medium en hier dus perfect voor.

De cijfers liegen er niet om. Pinterest is upcoming! In 2017 was Pinterest nog redelijk low-profile met haar 2 miljoen gebruikers in Nederland. Dagelijks werd het platform door 334.000 profielen gebruikt.

In 2018 is de interesse in Pinterest enorm gestegen! Met een stijging van 75% is Pinterest van een minimale 2 miljoen gebruikers naar ruim 3,5 miljoen gebruikers gegaan. Inmiddels wordt Pinterest dagelijks door ruim 734.000 profielen gebruikt. Een stijging van ruim 119% t.o.v. 2018. (Newcom Onderzoek 2019)

Is Pinterest interessant voor mij als bedrijf?

Kun je in onderstaande checklist flink wat afvinken? Dan is Pinterest wellicht het overwegen waard:

  • Ik heb een merk of bedrijf in de lifestyle sector zoals: wonen, food, sport, beauty, fashion of reizen.
  • Mijn merk of bedrijf heeft een flinke verzameling van foto en/of videobeelden van mijn product(en).
  • Mijn doelgroep bestaat voornamelijk uit vrouwen
  • Op mijn website maak ik gebruik van (Pinterest proof) beelden die gepind kunnen worden.
  • Ik heb voornamelijk de doelstelling om vanuit inspiratie in contact te komen met mijn (potentiële) doelgroep.

Zit jouw doelgroep wel op Pinterest?

Alles kunnen afvinken? Perfect! Maar voordat je helemaal enthousiast wordt, is het natuurlijk wel noodzakelijk om te weten of je doelgroep zich op Pinterest bevindt. De grootste groep Pinterest-gebruikers is het afgelopen jaar ingeschat op vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Na deze groep is die van vrouwen tussen de 40 en 64 jaar het grootst.

Adverteren op Pinterest

Yes! Jouw merk of bedrijf is geschikt voor Pinterest (check) én je doelgroep is regelmatig actief op het platform (check). Je staat al een stap dichterbij adverteren op Pinterest. Maar wat nu? Met organische posts vanuit een bedrijfspagina kom je op Pinterest (naar eigen zeggen van het platform) niet heel ver. Je zult er dus wat centen tegenaan moeten gooien om tussen de ‘Pins’ van anderen de volledige aandacht te trekken.

Hoe dan?
Door visueel (jaja daar heb je hem weer) aantrekkelijke ‘Pins’ te maken en deze te bundelen in een advertentiegroep kun je een groep van loyale volgers creëren. Dit alles doe je in de Pinterest Ads Manager. Je stelt een doel, doelgroep en budget in om vervolgens een vorm van advertentie te kiezen:

Mogelijke vormen:
– Gesponsorde ‘Pins’

– Gesponsorde video’s

– Gesponsorde app ‘Pins’

– Gesponsorde carrousels

Het belangrijkste bij het kiezen van een vorm is dat het de interesse van je doelgroep opwekt. Het platform heet niet voor niets (P)interest! Probeer dus meerdere vormen voor hetzelfde doel te testen, zo kom je er (zonder gissen) achter welke vorm het best voor jouw doelgroep en doel werkt.

Even wachten, even wachten nog…

Pizza, Pinterest! Adverteren op Pinterest is inmiddels voor grote bedrijven als Albert Heijn en Karwei in Nederland beschikbaar gesteld maar helaas nog niet voor iedereen. Dit zal echter niet heel lang meer duren en dan kun je er maar beter goed op voorbereid zijn.

Wil je geen tijd verliezen en zodra het voor jou beschikbaar is starten? Wij helpen je graag! Kom eens langs of neem contact op en laten samen onze (P)interesses delen onder het genot van een heerlijk kopje koffie!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!