Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Facebook-waarom-zie-ik-deze-advertentie-header-800x527

Personalisatie op Facebook: “Hey Facebook!” Waarom zie ik dit??

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Personalisatie op Facebook: “Hey Facebook!” Waarom zie ik dit??

Facebook adverteren is soms wel erg persoonlijk ingestoken. Tot voor kort was het voor de consument een groot mysterie waarom bepaalde ads in hun tijdlijn voorbij kwamen. Facebook geeft haar gebruikers vanaf april antwoord op deze vraag!

Facebook adverteren is de afgelopen jaren steeds beter geoptimaliseerd door het platform. En vanaf begin deze maand krijgt de gebruiker nóg meer controle over zijn of haar tijdlijn. Facebook geeft haar gebruiker namelijk inzicht in waarom een bepaalde advertentie juist aan hen wordt getoond.

Hoe zie ik dit?

  1. Zoek een advertentie op in je tijdlijn.
  2. Klik rechts bovenin het menu open.
  3. Selecteer: “Waarom krijg ik dit te zien?”

Wat krijg ik te zien?

Er opent een extern scherm waar precies beschreven staat waarom deze post/ad in je tijdlijn is verschenen:

  • Je bent vrienden met (persoon A)
  • Je bent lid van (deze groep)
  • Je hebt posts geliked van (persoon B)
  • Je hebt gereageerd op de post van (persoon A)
  • Deze post is populair vergeleken met andere posts die je gezien hebt
  • Je bent op (locatie A) geweest

Maar ook:

  • De adverteerder van deze ad heeft een bepaalde doelgroep getarget en, gefeliciteerd! Jij valt binnen deze doelgroep.

Je krijgt informatie over de partijen die binnen Facebook adverteren en vervolgens krijg je meteen de optie om je voorkeuren van je newsfeed aan te passen.

Facebook adverteren: wat betekent dit voor mij als adverteerder?

Als adverteerder op Facebook worden al je keuzes op het gebied van targeting transparant gecommuniceerd naar de doelgroep. Zo kunnen ze niet alleen zien waarop je getarget hebt op basis van leeftijd, geslacht of woonplaats. Gebruikers kunnen zelfs zien wanneer en wat je hebt gedaan om een doelgroep voor je ad in te stellen. Heb je een klantenbestand gebruikt om e-mailadressen te koppelen aan profielen of heb je een doelgroep gedeeld met een van je partner bedrijven? Ze kunnen het allemaal zien met 1 druk op de knop.

Het doel van deze functie?

Facebook wil zo transparant mogelijk naar haar gebruikers zijn. Ze willen je echter niet alleen informatie geven maar ook meteen een optie bieden om je voorkeuren van Facebook adverteren te beheren. Zo krijgt de consument steeds meer controle over de content die hij of zij consumeert. Fijn voor hen. Iets minder fijn voor ons; de adverteerders. Of toch niet?

Ieder nadeel heeft zijn voordeel

In eerste instantie zou je als adverteerder eerder bang worden van deze nieuwe functie dan enthousiast. De consument krijgt namelijk wel erg veel informatie over jouw werkwijze om hen te benaderen.

Echter, hoe meer de consument zelf bepaalt wat hij of zij wil zien in de newsfeed, hoe relevanter jouw boodschap is op het moment dat ze het ook daadwerkelijk bekijken. Je bereik en weergaven zullen wellicht verlagen naarmate de consument deze nieuwe functie vaker gaat raadplegen. Maar je Facebook advertisement zal doelgerichter worden en je resultaat inhoudelijk beter. Een win-win situatie dus. En dat maakt ons adverteerders toch letterlijk HAPPY!

Neem snel contact met ons op, zodat wij jou en je organisatie ook Happy kunnen maken!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!