Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

customerdataconference

Learnings van de Customer Data Conference

van Frankwatching

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Learnings van de Customer Data Conference van Frankwatching

Een verslag van de dag, onze kijk op datagedreven marketing én praktische tips en tricks!

De Customer Data Conference

Zo’n drie weken geleden alweer, vond op donderdag 21 november 2019 de eerste editie van het Customer Data Conference plaats in de Jaarbeurs in Utrecht, georganiseerd door Frankwatching. Data gedreven online marketing bedrijven is “the next best thing”, maar veel organisaties staan nog aan de vooravond van de transitie naar datagedreven denken. En daarvoor is wel een cultuuromslag binnen de organisatie nodig, hebben we gemerkt. Hieronder lees je hoe en vooral waarom. Niet iedereen kan McDonald’s zijn! Maar we kunnen wel ons best doen 😉

“Wie gebruikt er een CDP?” 🤚🤚

Tijdens een Q&A met David Raab, oprichter van het Customer Data Platform Institute in Philadelphia, vroeg Raab wie er werkte met een CDP, in welke vorm dan ook. Maar liefst  twee (!) mensen van de in totaal 200 tot 250 aanwezigen staken hun hand op. Toen hij vroeg bij wie het op de agenda staat, gingen er gelukkig twintig keer zoveel handen omhoog. Dit geeft wel aan dat het combineren van data door veel organisaties als interessant wordt ervaren, maar nog maar weinig bedrijven er echt in de dagelijkse praktijk mee bezig zijn. En dit onderstreepte tevens het gevoel wat er de hele dag heerste; marketing data automation is voor veel organisaties nog onontgonnen terrein.

A CDP is not a CRM or a DMP

Raab behandelde vervolgens vijf frequently asked questions die hij in zijn inbox binnenkrijgt. In deze top vijf stond de volgende vraag: “What is the difference between a CDP, a CRM and a DMP?”. Here it goes!

  • Een CRM verzamelt voornamelijk verkoopdata voor je, zowel offline als online. Het is een systeem om klantrelaties te beheren. Wie heeft wat gekocht en wanneer?
  • Een DMP verzamelt véél meer data dan alleen verkoopgerelateerde data. Met een DMP verzamel je via cookies data over hoe een bezoeker sites of apps gebruikt. Daarnaast kun je zien hoe die bezoeker omgaat met de advertentie die je levert op andere sites. Het gaat om anonieme data van gebruikers, die je vervolgens wel weer kunt indelen in segmenten.

Tussen een DMP en CDP zit overlap, maar een CDP stelt je in staat 360 graden profielen op te bouwen van individuele klanten. Met name dat laatste is een wezenlijk verschil ten opzichte van een DMP. En hierbij gebruikt het CDP alle bronnen die het ter beschikking heeft. Lees hier verder meer over de verschillen tussen een DMP en een CDP.

De bandenspecialist slaat de spijker op zijn kop

Maar de belangrijkste learnings die gedurende de dag boven kwamen drijven, werden mede aangekaart door bandenspecialist Profile tijdens hun presentatie over het doorvoeren van een CDP binnen hun organisatie.

Hoe voer je CDP door binnen je organisatie?

Allereerst is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Indien je aan de slag gaat met het inzetten van een CDP, is het belangrijk dat alle stakeholders achter die beslissing staan. Bij Profile, bijvoorbeeld, lag de grootste uitdaging in het overtuigen van hun 2.000 franchisenemers, die vaak al decennialang op dezelfde manier hun garage runnen. Nu moesten ze ‘ineens ruimte in hun eigen planning maken’ voor reserveringen die via de online afsprakenmaker werden geplaatst. Sceptici moeten worden overtuigd.

En hoe overtuig je die?

Doe het case voor case. Dat was dan ook het tweede punt van Profile. Stel een afgebakende hypothese op en test deze bij een kleine groep. Zo startte Profile met het vrijgeven van de online afsprakenmaker voor slechts 10 van de 2.000 garages. Door het tonen van een flinke stijging (+200%) in het aantal online afspraken, was het een stuk eenvoudiger om de andere franchisenemers te overtuigen.

Betrek iedereen

Ten slotte is het belangrijk dat iedereen uit jouw organisatie deel uitmaakt van de datagedreven strategie. Zorg dat sales bij het aanmaken van een lead alle klantinformatie logt. Zorg dat IT de koppelingen tussen al jouw platformen kan realiseren. Zorg dat inkoop zorgt dat de voorraad op orde is. Zorg dat customer service alle contactmomenten met een klant in het systeem bijhoudt. Maak duidelijk dat een CDP alleen maar slimmer wordt, naarmate het gevoed wordt met nog meer data! Reken bijvoorbeeld uit wat een e-mailadres of telefoonnummer waard is.

“Data is the new currency!”

Jordie van Rijn gaf het aan tijdens zijn keynote: data wordt een nieuw betaalmiddel. Nederlanders zien dit ook in. Men wil data wel prijsgeven, maar hier hangt tegenwoordig een prijskaartje aan. Verwacht dus niet meer dat men zomaar hun data achterlaat. Mensen worden ook kritischer op cookiemeldingen en gaan zich steeds sneller afvragen of ze zich wel in hadden geschreven voor die specifieke nieuwsbrief. Zorg dus dat je ze beloont. Dit hoeft niet met geld, maar dat kan met het geven van een gratis whitepaper of korting op een eerstvolgende bestelling.

Praktische tips van de Customer Data Conference van Frankwatching

Ohja, en natuurlijk hebben we ook nog wat praktische tips en tricks!

We beginnen met wat behapbare tips en tricks die je zó kunt implementeren wanneer je met Customer Data Marketing bezig bent. Je kunt ze zelfs toepassen als het alleen nog maar op je agenda staat. Hieronder een aantal tips en takeaways van wat interessante lezingen.

  1. Zo stelt Tim Zuidgeest, oprichter van neuromarketing-bureau Unravel Research, bijvoorbeeld nooit teleur. Met zijn passie en humor hing iedereen wederom aan zijn lippen. Eén van zijn voorbeelden was het “Proefwerk-effect”. Een test, waarbij versie A van een formulier een rode foutmelding toonde en versie B een foutmelding in een oranje font-color, toonde een conversieratio-verhoging van 15% als het ging om het aanpassen van de conservatieve, rode kleur naar oranje. Je hersenen associëren de rode kleur i.c.m. de foutmelding namelijk met een negatieve emotie. Het roept het gevoel op dat je vroeger op school had als je jouw proefwerk terug kreeg met de correcte antwoorden in het rood door jouw juf toegevoegd onder jouw foute antwoord. 
  2. Wist je dat het €-teken voor een pijnreactie in de hersenen zorgt? Overweeg dat eens weg te laten bij tarieven op je website. Dit is ook heel eenvoudig om te testen! 
  3. Test eens met de font-size van je prijsweergave als je een afgeprijsd product communiceert. Zorg ervoor dat de originele, hogere prijs groter is dan de nieuwe, actieprijs. Een kleinere prijsweergave wordt door het brein onbewust ook als een kleiner bedrag geïnterpreteerd als het wordt afgezet tegen een (letterlijk) groter bedrag.

Vervolgens gaf Zuidgeest ook nog een whitepaper weg met 101 learnings die hij trok uit de website van Coolblue. Uiteraard ontnemen we je die niet! Download het whitepaper hier.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!