Campagne na campagne. Response na response. Conversies die door het dak gaan. Het ene conversiepercentage nog hoger dan het andere. Het kan niet op! En dan treedt de keerzijde op: het conversiepercentage zakt langzaam maar zeker. De response op de altijd zo goedscorende campagnes loopt terug. Het testen van onderwerpregels en mailuitingen heeft steeds minder effect. We lopen er in onze branche op enig moment allemaal tegenaan. En hoe zorgen we dan weer voor de ommekeer? Hoe kunnen we het gedrag van de consument beïnvloeden om tóch deel te nemen, om toch over te gaan tot een bestelling?

Stimuleren van gedrag

Vanuit Happy Leads zijn we al enige tijd bezig om hier op verschillende manieren een weg in te vinden. We testen, optimaliseren en rollen diverse opzetten en aanpakken regelmatig uit voor verschillende adverteerders. We prikkelen, spelen met de boodschap en activeren. Voortdurend meten we de effecten van al deze verschillende aanpakken. Uiteraard testen we met onderwerpregels, afzendnamen en verschillende mailtemplates. Maar wat gebeurt er als we spelelementen en activatietriggers gebruiken om bestaande klanten en ex-klanten (opnieuw) proberen te activeren?

Spelelementen en activatietechnieken zijn uitermate geschikt om gedrag te stimuleren. Consumenten worden geprikkeld en gemotiveerd vanuit hun innerlijke fanatisme en ‘win’-gevoel. En juist in het creëren van dat ‘win’-gevoel zit de kneep. Zelfs hele simpele toepassingen in een (online) actie kunnen al voldoende zijn en voor het gewenste resultaat zorgen: Meer response en meer conversie!

Toepassing van spelelementen

Onlangs is Happy Leads aan de slag gegaan voor de Samlerhuset Group. Samlerhuset houdt zich bezig met direct marketing op het gebied van nationale munten en herdenkingsuitgiften. Deze munten en herdenkingsuitgiften worden rechtstreeks aan verzamelaars aangeboden. Het gaat in dit verband altijd om een hoogwaardige selectie van uitgiften, geselecteerd uit een internationaal aanbod van de meest vooraanstaande munthuizen en organisaties.

Kort na de lancering van de normaal altijd goedscorende Goudkoorts-collectie, bleek het voor hen lastig een goede response te behalen via de verschillende online kanalen. Diverse e-mailformats werden getest, maar nooit werd er ook maar enigszins in de buurt van het resultaat van de eerste lanceringscampagne gescoord. Het was tijd voor iets radicaal anders.

Vanuit Happy Leads stelden we voor om een spelelement toe te passen. In dit geval kozen we voor een ‘Kraak de Kluis’ actie. En hoewel je spelelementen steeds vaker terugziet komen in verschillende productcategorieën, is het lang niet altijd even goed te matchen met de producten van iedere adverteerder. Bij Samlerhuset zijn autoriteit en authenticiteit erg belangrijk. Het zijn high-end producten waarbij het belangrijk is dat de uitstraling serieus blijft. Een kluis leek en bleek een goede eerste stap.

Naar een klantendatabase van ‘kopers’ en ‘ex-kopers’ en een prospectdatabase werd online een e-mail gestuurd met daarin een uitnodiging de kluis te kraken met een unieke persoonlijke code. Offline werd een flyer met credit card met daarop de unieke code om de kluis te kraken bijgesloten bij alle bestellingen. De unieke code gaf toegang tot de door ons gebouwde kluis in een online omgeving. In deze kluis zat een waardecheque met korting. Deze waardecheque kon direct worden verzilverd op een speciale bestelpagina, waar het eerste goudstaafje uit de Goudkoorts-collectie besteld kon worden met de zojuist verworven korting.

 

Deze, voor Samlerhuset, nieuwe aanpak heeft zeer goede resultaten opgeleverd. We mogen wel spreken van een overdonderend succes. De kluis-actie heeft ver boven ieders verwachting gepresteerd. Samlerhuset zette in op een evenaring van het resultaat na de lancering van hun collectie via e-mail in 2012. Sindsdien werd er nooit meer dan 50% van het eerste resultaat behaald. Met de ‘Kraak de kluis’-actie werd alleen online al via email een score van 200% behaald. Twee keer zoveel bestelling als de lancering in 2012, vier keer zoveel als alle mails daarna! Op dit moment loopt de offline actie nog via bijsluiters bij pakketten naar bestaande klanten. De score op de offline bijsluiter gaat naar verwachting de doelstelling met 350% overtreffen.

Het beïnvloeden van het gedrag van een consument door middel van het toepassen van een spelelement in een online actie kan dus zeer goed en effectief werken. Mits relevant voor de actie én de consument, uiteraard.

Ben je ook op zoek naar meer omzet uit je database? Wil je je klanten en leads ook eens verrassen met iets anders dan je normale kortingsmails? Ben je geprikkeld en benieuwd naar wat Happy Leads voor jou kan betekenen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *