Hoe Happy Cactus en Happy Leads in 2 weken tijd ruim 2.500 nieuwe collectanten voor KWF Kankerbestrijding geworven hebben – Gastblog door Bart Meulepas (Happy Cactus)

Deur na deur. Ding na dong. Naar schatting blijft bijna de helft van alle deuren dicht. En veel mensen hebben geen kleingeld in huis… Je handen gaan er als marketingclub een beetje van jeuken. In een wereld vol innovatie moet collecteren slimmer kunnen. Toch?

De kracht van echte ogen is onvervangbaar.

Nou… Misschien wel niet. Want ouderwets deur-aan-deur collecteren blijkt nog steeds een populaire manier om geld te geven aan een goed doel. Natuurlijk: een mobiel pinapparaat zou ‘geven’ nog gemakkelijker maken. En misschien moet je de NAWE-gegevens aan de deur ook afvangen voor een betrokken opvolging. Maar de kracht van echte ogen is onvervangbaar: een vrijwilliger die door weer en wind aan je deur staat heeft toch net wat meer impact dan een banner. Zeker als het die lieve buurvrouw is. Die klik je niet weg zonder met je ogen te knipperen.

Er wacht ruim 6 miljoen euro… Maar wie haalt het op?

Vorig jaar in september haalden vrijwilligers ruim € 6.227.000,00 op tijdens de collecteweek van KWF. Een aanzienlijk bedrag waar veel goed werk van wordt verricht. Het ‘geven’ is dus niet zozeer het probleem. Wat dan wel? De collectanten zelf. Want het blijkt steeds moeilijker om mensen te vinden die de deur uit willen. KWF vroeg aan Happy Cactus om daar een opening te vinden. En die uitdaging zijn we, samen met Happy Leads, aangevlogen. Weet je waar de sleutel ligt? Online!

We vragen je geen geld… maar tijd.

Ieder jaar zoekt KWF nieuwe collectanten. Er zijn daarbij altijd regio’s waar het aan vrijwilligers ontbreekt. En geen collectanten = geen geld. Zonde, want de gulle Nederlander stond ook daar met euro’s te wachten. We moesten dus betrokken mensen in de verschillende gebieden vinden. Daarom hebben we van lokale werving ons speerpunt gemaakt. ‘Hulp gezocht in <plaatsnaam>’ werd de boodschap. Met de gepersonaliseerde plaatsnaam spreken we de ontvanger opvallend en persoonlijk aan. En dankzij het enorme netwerk van Happy Leads hebben we landelijke e-mailcampagnes uitgerold met deze lokale benadering. Omdat we willen werven en niet willen gokken, hebben we een aantal alternatieve insteken ontwikkeld. Eén daarvan: ‘We vragen je alleen om een paar uurtjes van je tijd, < J. Testklant>.’ Na een testtraject waarin o.a. subjectlines, copy, design, boodschap en fotografie werden aangepast hadden we snel dé succesmail in handen. En dat geldt ook voor de landingspage. Binnen korte tijd wisten we welke combinatie de latente collectant aansprak. En dat concept hebben we direct gericht uitgerold.

Heb jij tijd?

De collectanten stroomden binnen.

Blijkbaar zijn er genoeg mensen die met liefde collecteren voor KWF. Je moet ze alleen weten te vinden. En dat lukte: in de korte wervingsperiode van 2 weken overtuigden we ruim 2.500 nieuwe vrijwilligers. Na het behalen van dit aantal bleven de collectanten binnenstromen. Een mooi resultaat. Zeker als je beseft wat voor een enorm bedrag al die nieuwe collectanten gaan ophalen. En wat er met dat geld wordt gedaan. Daarnaast is deze campagne het bewijs dat online activering niet altijd over een aankoop hoeft te gaan. Nederland liet vanuit de mailbox zijn sociale gezicht zien. Met een persoonlijk opvolgingstraject gaat KWF deze helden uiteraard bedanken en actief betrekken bij het resultaat. Zodat zij de volgende collecteweek weer vol enthousiasme langs de deuren gaan. Ook bij jou. Doe je open?

Schermafbeelding 2015-05-27 om 16.06.10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *