Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Optimaliseer in slechts 6 stappen jouw Facebook advertenties!

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Optimaliseer in slechts 6 stappen jouw Facebook advertenties!

Je hebt besloten Facebook in te zetten als onderdeel van jouw online campagne. Je hebt je doelstelling, je boodschap en je visuals bepaald. Je campagne is ingesteld, hij staat online maar geeft geen resultaat. Wat nu? Met deze 6 stappen optimaliseer jij je Facebook campagne!

Stap 1: Staat je campagne al lang genoeg live?

Vertoont jouw campagne niet meteen resultaat? No worries! Facebook optimalisaties zijn dan (nog) niet the key to success! Iedere nieuwe Facebook campagne heeft even tijd nodig om op te starten. Facebook moet de juiste gegevens verzamelen om vervolgens optimaal voor jou te gaan draaien. Facebook geeft dit aan d.m.v. een melding dat de campagne nog aan het leren is of deze zijn leerfase heeft voltooid.

Stap 2: Heb je de juiste doelstelling en optimalisatie ingesteld?

Facebook campagnes hebben meestal meerdere doelstellingen. Zo kunnen doelstellingen als websiteverkeer en conversie in elkaars vaarwater liggen. Zonder websiteverkeer natuurlijk geen conversies. Maar wat is je hoofddoelstelling. Wil je dat men converteert op je pagina of wil je eigenlijk enkel informatie verschaffen op deze pagina en is een conversie mooi meegenomen? Zorg dat je campagne op deze hoofddoelstelling kan optimaliseren.

Tip:

Vaak zijn deze doelstellingen een verlengde van elkaar. Zaak is om te beslissen waar je met jouw campagne staat. Hier gebruiken we graag de ‘funnel’. Sta je bijvoorbeeld toch stiekem nog een beetje in de kinderschoenen? Dan is het beter om eerst bereik en awareness te creëren voordat je meteen mensen gaat verleiden om te converteren. Kom je hier zelf niet uit? Neem contact met ons op, dan helpen we je graag met het opzetten van de juiste customer journey en Facebook optimalisaties.

Stap 3: Speel met je budgetten

Het is slim om een deel van je budget te reserveren voor het testen van je ads aan het begin van de campagne. Uit ervaring blijkt het verstandig om met kleine budgetten een campagne te beginnen. Zo geef je advertentiesets de kans om op te starten en zich te bewijzen. Komen er duidelijk best-presterende sets uit naar voren? Dan kan je de budgetten verhogen naar de gewenste bedragen. Op deze manier verspil je geen kostbaar budget.

Stap 4: Bereik je wel genoeg mensen?

Naast het instellen van de juiste doelstelling voor je campagne is de targeting van deze campagne minstens zo belangrijk. Wie ga je benaderen? Wie zijn er potentieel geïnteresseerd in jouw product? En niet geheel onbelangrijk is deze groep wel groot genoeg?

Specifiek of ruim targeten op Facebook?

Over beide aanpakken valt iets te zeggen: hoe specifieker je gaat, hoe waardevoller jouw conversies uiteindelijk zullen zijn. Alhoewel, loop je bij specifieke targeting niet een complete groep mensen, die misschien niet voldoen aan jouw eisen, maar wel geïnteresseerd zijn, voorbij? Om deze reden is het in sommige gevallen wellicht beter om met een ruime targeting te beginnen. Mocht dit niet werken dan kun je altijd nog specifiekere kenmerken toevoegen.

Heb je een klantenbestand?

Heb je geprobeerd je doelgroep en campagne in te stellen, maar zonder resultaat? Help Facebook dan een handje en importeer een huidig klantenbestand. Wanneer je deze gegevens doorgeeft aan Facebook, kan Facebook potentiële klanten opzoeken op basis van deze huidige klantgegevens en hier een zogenaamde Look-a-like doelgroep van maken. Let op! Voor deze toepassing heb je echter wel minimaal 100 matchende e-mailadressen nodig. Voor minder doet Facebook het helaas niet.

Stap 5: Test verschillende creatives

Heb je alle mogelijke instellingen geprobeerd voor je Facebook optimalisaties? Dan zit er niets anders op dan kijken naar je uitingen. Zijn je afbeeldingen en teksten pakkend genoeg? Zijn ze duidelijk? En zetten ze aan tot actie? Wanneer je een campagne via Facebook laat draaien is het belangrijk om met verschillende visuele elementen te testen. Men kijkt als eerste naar het beeld, dus deze moet vanzelfsprekend ‘stopping-power’ hebben. Test verschillende kleuren, beelden, enkel tekst en vooral bewegende beelden. Test en test veel. Zeker wanneer je campagne al een langere tijd draait, is het zaak om de boodschap en het beeld vers te houden voor de doelgroep. Bij frequenties hoger dan 3 (dit zie je in de resultaten van je campagne) raden we aan je campagnes van nieuwe beelden te voorzien.

Stap 6: Laat Facebook de optimalisaties doen

Het klinkt onlogisch, maar waar is het wel! Wanneer je té veel veranderingen in je campagne op Facebook blijft doorvoeren, is dit nadelig voor de automatische optimalisatie van het platform. De campagne moet steeds nieuwe gegevens raadplegen en dit verstoord de kansen voor je ads. Hier en daar, af en toe optimaliseren is geen probleem, maar doe dit dus niet te vaak.

Facebook neemt steeds meer uit handen

Vanaf September 2019 verdwijnt de mogelijkheid om budgetten in te stellen op advertentieset-niveau. Voorheen kon je het budget per set instellen om vervolgens Facebook het budget te laten verdelen over de ads die je onder deze adset had staan. Per 1 September verschuift Facebook deze mogelijkheid naar een niveau hoger: Campagneniveau. Op deze manier beslist Facebook welke set meer geld krijgt op basis van het prestatieniveau van de set en de ads die hieronder vallen.

Hulp nodig met Facebook optimalisaties?

Wil je meer weten over het optimaliseren van campagnes op Facebook of een ander social-kanaal? Of lukt het met bovenstaande 6 stappen nog steeds niet om jouw campagne optimaal te optimaliseren? Wij helpen je natuurlijk graag. Neem contact met ons happy team op zodat we samen optimaal resultaat kunnen bereiken!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!