Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

goede doel-online advertising

In 5 stappen goede, goede doelen Social Marketing

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog In 5 stappen goede, goede doelen Social Marketing

Goed. Je hebt of bent een goed doel en wil graag donateurs of vrijwilligers werven. In deze snelle en bezige maatschappij wordt het steeds lastiger om de aandacht van de klant of in dit geval de vrijwilliger te trekken. Dus pak pen en papier erbij en laat ons je vertellen waar je GOED rekening mee moet houden.

Stap 1: Werk in stappen

Net als dit blog is het bedenken en uitwerken van een campagne het makkelijkste in stappen. Je moet de potentiële doelgroep eerst bij stap 1 en zelfs 2 krijgen om vervolgens een handeling te laten doen bij stap 3.

De marketing funnel

Wij noemen dit de funnel. Deze funnel bestaat uit verschillende marketing doelstellingen. Als goed doel wil je jouw potentiële vrijwilliger het liefst door al deze fases heen helpen om vervolgens een trouwe en betrokken vrijwilliger ervan te maken. Deze funnel bestaat uit de fases: Herkennen, Bereiken en Verleiden.

Hoe vertaalt zich dat in een Social Media Campagne?

Als we naar het opzetten van een Facebook (of ander social media) campagne kijken vertaalt dat zich in het inzetten van verschillende campagnes die elkaar opvolgen.

  • Herkennen doe je met een Merkbekendheidcampagne
  • Bereiken doe je met een Bereikcampagne
  • Verleiden doe je uiteindelijk met een Klikken- of Conversiecampagne.

Moet ik deze stappen altijd helemaal door volgen?

Goede vraag want als gevestigd goed doel heb je natuurlijk al het een en ander aan bekendheid gewonnen. Je kunt waarschijnlijk in de meeste gevallen beginnen bij stap 2 of zelfs stap 3. Maar ben je een beginnend goed doel en moet je je strepen nog verdienen? Dan is het voor jou verstandig om gewoon bij stap 1 te beginnen en te investeren in je naam.

Stap 2: Bereik de juiste mensen

Heb je nog niet eerder persona’s geschreven of doelgroepen in kaart gebracht? Dan is er nog wat werk aan de winkel. Heb je dit wel gedaan? Top, dan kunnen we aan de slag! Deze persona’s hebben waarschijnlijk bepaalde demografische kenmerken en wellicht zelfs interesses die we kunnen invoeren bij het instellen van onze social campagnes. Deze targeting instellingen verkleinen en specificeren je potentiële bereik.

Maar wordt de doelgroep zo niet té klein?

Door de juiste targeting in te stellen wordt je bereik inderdaad kleiner dan wanneer je niets instelt. Echter zorgt dit juist voor een meer specifieke en meer doelgerichte aanpak dan wanneer je een brede doelgroep target. Ofwel, stel jezelf de vraag: wil je een hele grote groep bereiken waar je uiteindelijk grotendeels niets aan hebt óf wil je een kleinere groep bereiken met waardevolle personen die hoogstwaarschijnlijk interesse hebben in jouw goede doel?

Ik heb een huidig klantenbestand, kan ik daar iets mee?

Jazeker! Graag zelfs! Is jouw goede doel inmiddels al een tijdje actief? En heb je een aardige databases met vrijwilligers opgebouwd? Laat deze dan zeker niet links liggen. Bestanden als deze zijn ideaal om in te zetten bij het werven van potentiële nieuwe vrijwilligers. Een klantenbestand kun je gebruiken voor het maken van een look-a-like groep. Facebook maakt dan een doelgroep van mensen die, in gegevens, lijken op je huidige vrijwilligers. Voor een zo goed mogelijke look-a-like raden we aan om een klantenbestand van minimaal 1000 (e-mail) adressen of telefoonnummers te gebruiken. 

LET OP! Het is belangrijk om hierbij rekening te houden met de AVG wetgeving. Je leest er hier meer over.

TIP: Wil je deze methode gebruiken? Dan is het verstandig om te kijken of dit, samen met de targeting op demografische gegevens en/of interesses, de doelgroep niet véél te klein maakt. Specifiek is goed, maar TE klein weer niet. Wanneer je doelgroep namelijk te klein is optimaliseert je campagne niet goed genoeg omdat hij te weinig mensen kan bereiken. Zorg dus dat je hier een goede balans in vindt.

Stap 3: Personaliseren

Lees je ergens jouw leeftijd, beroep, woonplaats of ander gegeven over jezelf, dan wacht je wel even met doorscrollen toch? Precies! Daarom zijn deze gegevens perfect om in te zetten in een social campagne. Hiermee willen wij je aandacht trekken en je overhalen tot een actie. Wil je weten welke precieze trucjes je hierbij kunt inzetten? Neem gerust contact met ons op.

Stap 4: Gebruik een duidelijke boodschap en call to action

Ben je aangekomen bij de ‘Verleiden’-fase? Dan is het goed om even heel goed na te denken over je boodschap. Is deze duidelijk verwoord? En gebruik je een duidelijke call to action? 

Om de drempel voor je potentiële vrijwilligers zo laag mogelijk te houden, kun je maar beter de boodschap zo kort en duidelijk mogelijk verwoorden. Welke actie moet je potentiële vrijwilliger ondernemen en waar kan hij of zij dit doen? Wie of wat zoek je? Een vrijwilliger of trouwe donateur? Waar zoek je iemand en wie zoek je precies? Beantwoord deze vragen en verwoord ze dan het liefst ook nog even via een paar duidelijk maar lekkere woorden. Deze fase heet niet voor niets verleiden, dat doe je niet met saaie, onopvallende teksten.

Stap 5: Play by the rules!

Klaar om de kaarten op tafel te leggen? Klaar om live te gaan met jouw ideale, duidelijk verwoordde en perfect ingestelde campagne? Dan kan Facebook nog wel eens roet in het eten gooien. Zoals ieder inmiddels doorontwikkelde social platform heeft ook Facebook een paar regels waar je je aan moet houden.

Hieronder een kleine greep uit de regels:

1. De bekende 20% tekstregel

Een al iets bekendere restrictie voor Facebook ads is de 20% tekst regel. Hoewel deze in de afgelopen jaren al een heel stuk losser is geworden, houdt Facebook nog steeds in de gaten of je niet overmatig veel tekst gebruikt. Heel strikt zijn ze niet meer, maar als je zeker wilt zijn van een optimaal bereik kun je je maar beter nog steeds houden aan deze regel. Doe je dit niet, dan straft Facebook je met minder bereik van je advertentie of, bij extreem veel tekstgebruik, een afkeuring van je advertentie.

2. Persoonlijke eigenschappen

Advertenties mogen geen inhoud bevatten die persoonlijke eigenschappen vermeldt of suggereert. Voorbeelden van onderwerpen die Facebook hierbinnen afkeurt zijn handicap en medische toestand. Wellicht lastig voor je goede doel om deze te omzeilen, maar probeer het wel. En vergeet niet om toch zo duidelijk mogelijk je boodschap te communiceren.

3. Sensationele inhoud

Bij het adverteren voor goede doelen gaat de content al snel een choquerende kant op. Facebook keurt schokkende, sensatiebeluste, respectloze en gewelddadige inhoud af. Heel goed natuurlijk, maar ervaring leert ons dat de digitale checker van Facebook al gauw iets choquerend vindt want in werkelijkheid gewoon een beeld geeft van een ziek kind, of een beperking.

Mijn ads worden alsnog afgekeurd, wat nu?

Vervelend, maar dit komt vaker voor dan je zou denken. Omdat Facebook niet alles handmatig kan checken, maken ze gebruik van een automatisch systeem (algoritme) dat alle ads checkt. En deze maakt af en toe nog weleens een foutje. Maar hè, fouten maken is menselijk, oh nee wacht in dit geval natuurlijk niet. 😉

Wanneer je ad is afgekeurd door de automatische check van Facebook kun je deze tegenwoordig handmatig laten checken. Heb je je netjes gehouden aan de regels, dan wordt je ad waarschijnlijk alsnog goedgekeurd. Gelukkig! Gebeurt dit niet? Dan kun je dit besluit aanvechten. Vertel waarom jij denkt dat de advertentie verkeerd beoordeeld is en waarom deze alsnog goedgekeurd moet worden. Vervolgens is het hopen dat je advertentie ‘Facebook approved’ is. Is dit nog steeds niet het geval? Helaas, dan zul je echt een nieuwe advertentie moeten creëren. Daar helpen wij je natuurlijk graag mee!

Zijn je handen gaan jeuken en wil je zo snel mogelijk aan de slag met een social campagne voor jouw goede doel? Neem contact met ons op via [email protected].

Benieuwd welke andere marketing mogelijkheden er voor je zijn? Meld je dan nu aan voor onze GRATIS Inspiratiedag op donderdag 14 november. We laten sprekende voorbeelden zien en geven handige tips en handvatten om zelf mee aan de slag te gaan. Tot dan!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!