Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads Blog Hoe zet ik e-mailmarketing in voor Singles Day?

Wat is Singles Day en waar komt het vandaan? 

Singles Day, ook wel bekend als “Vrijgezellendag”, is van oorsprong een Chinese feestdag. Het is ontstaan in 1993 in op de Universiteit van Nanking. Singles Day valt ieder jaar op 11 november (11-11), omdat het nummer ‘1’ symbool staat voor ‘alleenheid’. Over de directe oorzaak van de totstandkoming van de feestdag zijn verschillende theorieën.

Waarom moet Singles Day op jouw contentkalender staan?

Singles Day is een omzet-booster. Het valt nog niet te vergelijken met gevestigde feestdagen, zoals Black Friday of Cyber Monday, maar in 2018 boekte bol.com, één van de aanjagers van Singles Day in Nederland, een verdrievoudiging van de omzet ten opzichte van het jaar ervoor.

Daarnaast was Singles Day de succesvolste dag van het jaar op dat moment. Chinese webgigant Alibaba boekte zelfs al $1 miljard binnen anderhalve minuut na aftrap van de editie van vorig jaar! Het is wel duidelijk dat het steeds populairder wordt.

Singles Day is nog niet zo’n bekende feestdag als Valentijnsdag, Moederdag of Black Friday, maar het stijgt in populariteit. Zorg daarom dat je je concurrenten voor bent!

Desondanks moet je je altijd afvragen of Singles Day wel past in je marketingcommunicatiestrategie, bijdraagt aan je doelstellingen en past bij het imago dat je uitdraagt als organisatie. Zie je geen match? Dan wordt het uitvoeren van de campagne een doel op zich. Is dat wel het geval? Lees dan hieronder meer over de voordelen van Singles Day.

Wat zijn de voordelen van deze feestdag?

  1. Singles Day heeft een perfecte timing! Singles Day valt net voor de belangrijkste dagen in december. En voor wie denkt dat Singles Day alleen (nog) voor de vrijgezellen is, heeft het mis. Drie weken voor Sinterklaas is het de ultieme mogelijkheid voor ouders om nog snel dat laatste cadeautje op de kop te tikken voor een prikkie. Zo neemt dit jaar bijvoorbeeld ook Intertoys deel aan Singles Day.
  2. Het is tevens de ideale kans om de ruimte onder de Kerstboom op te vullen met producten die fors in prijs zijn verlaagd.
  3. Daarnaast valt het in een periode waarin consumenten al een koopintentie hebben door de feestdagen. De eerste twee fasen in het See-Think-Do-Care-model worden hierdoor overgeslagen waardoor het minder inspanning kost om (potentiële) klanten te overtuigen.
  4. Voor de winkelier is Singles Day ook een kans om overgebleven voorraad weg te werken. Middels fikse kortingen kun je misschien wél dat laatste setje t-shirts verkopen.
  5. Tot slot is het de ideale mogelijkheid om je e-mailbestand uit te breiden. Door de campagne op tijd aan te kondigen via social media of ads, kun je mensen triggeren om hun e-mailadres achter te laten. Zo kunnen zij op de hoogte blijven van jouw aankomende Singles Day-deals. Vervolgens is het natuurlijk zaak om deze inschrijvers met de juiste flow op te volgen, zodat ze zich niet uitschrijven.

Hoe zet ik hiervoor e-mailmarketing in?

Het succes van Singles Day staat of valt met goede communicatie. Vandaar dat e-mailmarketing enorm belangrijk is voor deze campagne. Het woord campagne zegt het al; met één mail boek je niet de beste resultaten. Het gaat erom dat je je uitverkoop aankondigt met een reeks e-mails. Doe dit dan ook op tijd. De concurrentie is namelijk enorm! Net als op Cyber Monday of Black Friday ben je niet de enige die zijn toffe acties aan de man wil brengen:

Tip 1: langer dan één dag

Veel aanbieders zien Singles Day niet als één dag, maar als een actieperiode die meerdere dagen beslaat. Het advies is om er een aantal dagen voor uit te trekken. Dit jaar valt Singles Day op een maandag. Wellicht kun je het weekend ervoor gebruiken om dagelijks nieuwe producten flink in prijs te verlagen. Hiermee houd je je doelgroep nieuwsgierig en blijven ze terugkomen… Zo kun je meer omzet behalen én is al jouw harde werk zichtbaar op meer dan één dag: dat voelt toch altijd lekkerder!

Tip 2: countdown timer

Als je besluit om Singles Day een bepaalde periode voor aanvang aan te kondigen, kun je met een countdown timer werken. Er zijn tegenwoordig veel laagdrempelige tools waarmee je een countdown timer in de code van je e-mail kunt plaatsen. Test dit uiteraard grondig, zodat het op alle devices en in alle e-mail clients (Gmail, Yahoo, Outlook, Microsoft etc.) goed wordt getoond.

Een countdown timer is overigens in één campagne vaker in te zetten. Dit geldt niet alleen voor een Singles Day campagne, maar ook voor diverse andere campagnes. Zo kun je de klok ook gebruiken om urgentie te creëren tijdens de actieperiode zelf. Stuur bijvoorbeeld een e-mail op de ochtend van de actiedag met een timer die afloopt.

Tip 3: creëer een aparte mailinglijst

Het is ook mogelijk om een speciale Singles Day mailinglijst aan te maken. Tijdens de eerste mail in je campagneflow, kondig je de actieperiode aan. Vervolgens kunnen ontvangers hun voorkeuren aangeven betreffende verschillende categorieën. Zo kun je een mailing dynamisch opstellen en verschillende content aan verschillende segmenten laten zien. De inschrijvers worden als eerste op de hoogte gebracht van de Singles Day promoties. Ze krijgen het gevoel dat ze een VIP-behandeling krijgen. Hierdoor communiceer je naar de juiste doelgroep en zal de open- en click ratio hoger zijn dan wanneer je ook de niet-geïnteresseerden meeneemt.

Tip 4: kies de juiste verzendtijd

Wat is het beste verzendmoment voor mijn e-mail? Een vraag die iedere (e-mail)marketeer bezighoudt. Niet alleen voor Singles Day. Het blijft een lastig verhaal. Zeker, omdat dit vaak klant- en branchespecifiek is. Daarnaast gedragen inschrijvers van jouw mailinglijst zich op deze dagen anders dan normaal. Ze zijn er soms extra vroeg bij. Of ze willen juist laat in de avond nog nét die ene deal meepikken. Probeer in voor jouw beschikbare data trends te ontdekken en stel jezelf allerlei vragen, zoals: 

  • Wanneer zag je vorig jaar pieken in het websiteverkeer op feestdagen, zoals Kerst of tijdens een andere succesvolle actieperiode?
  • Wat zijn je normale verzendtijden. Vraag je af of je hier wel van af moet wijken. 
  • Heb je vorig jaar Singles Day mails van je concurrenten of andere aanbieders gekregen? Of Black Friday of Cyber Monday mails? Zo ja, zou je dan niet beter nét iets vroeger mailen dan je concurrent?

Tip 5: go big or go home!

Zorg dat de korting hoog genoeg is. Singles Day zit weliswaar nog niet zo diep geworteld in de Nederlandse koopjescultuur als Black Friday of Cyber Monday, maar consumenten verwachten wel fikse kortingen. Kom niet aanzetten met een korting van 7,5%. Dan gaat je potentiële klant snel door naar de volgende e-mail in zijn inbox. Met een beetje pech is het die van je concurrent. Zorg dus dat je korting significant is en je e-mail duidelijk en urgent!

Tip 6: schep de juiste verwachtingen

Het blijft niet alleen bij het opstellen van een succesvolle mailflow en versturen van creatieve berichten op het juiste moment. Zorg dat je orderproces op orde is. Zorg dat je geen irritatie wekt doordat je logistieke proces niet opgewassen is tegen de Singles Day-gekte. Zorg dat je servers het webverkeer aankunnen. Zorg dat je de juiste producten aanbiedt. Kortom, zorg dat je de juiste verwachtingen schept en hieraan kunt voldoen! 

Wil je graag weten hoe je de beste Singles Day campagne(s) inzet? Neem dan snel contact op met [email protected]. Happy Leads denkt graag met je mee!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!