Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads team

Hoe bepaal je online marketingdoelstellingen?

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Hoe bepaal je online marketingdoelstellingen?

Online marketingdoelstellingen zijn voor de marketingafdelingen steeds belangrijker. Te meer omdat offline en online elkaar moeten versterken. Wij begrijpen als geen ander dat met elk marketingbudget resultaatgericht omgegaan moet worden. Dat betekent 1 ding:  Het effect van de online marketing inspanningen moet aantoonbaar en meetbaar zijn. Een logische eerdere stap is het definiëren van online marketing doelstellingen. Wij doen dit aan de hand van het See, Think, Do, Care model.

Soorten online marketingdoelstellingen in the customer journey

Laten we kijken welke online marketingdoelstellingen er zijn. Er zijn diverse soorten modellen die vanuit de offline marketing geprojecteerd kunnen worden naar de online wereld. Wellicht komen er herinneringen terug als we spreken over de het vijfkrachtenmodel van Porter of het Ansoff model. Daar gaan we het NIET over hebben.

We houden het simpel. Het hoeft namelijk niet altijd een ver-van-mijn-bed show te worden. De bottom-line is dat elke ondernemer geld wilt verdienen. Organisaties willen uiteindelijk omzet draaien en winst maken. Maar waar eerst bij stil gestaan moet worden is dat er niet direct gestuurd kan worden op aankopen of leads.

Voorbeeld:

Ik heb een fietsenwinkel in Eindhoven. Uiteraard wil ik graag direct winst draaien. Maar hoe wil ik dat doen als niemand mij in Eindhoven kent? Ik ga aan de slag met online marketing. Mag ik dan direct verwachten dat er verkopen van e-bikes uit komen? Nee! Althans niet alleen. Er moet ook gewerkt worden aan naamsbekendheid. Potentiële klanten moeten de behoefte hebben, weten dat je bestaat, af kunnen wegen dat jij de beste winkel bent om de fiets te kopen en zelfs nog terug komen om accessoires te kopen voor bij de fiets.

Hoe pak je dat nu aan? Door het bepalen van online marketingdoelstellingen per fase waarin jouw doelgroep zich bevindt.

STDC-model

Het See, Think, Do, Care model is niet zelf verzonnen. Het komt vanuit Google. Google heeft hierbij het AIDA-model een update gegeven. Hoewel het AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action) nagenoeg tijdloos is, wordt een belangrijke stap vergeten, namelijk de retentie. Per fase geven we aan wat het betekent, welke focus de fase heeft, welke doelstelling je er bij kan hebben, hoe je succes kan meten en welke strategie kan werken in deze fase.

See

Je wilt dat mensen weten dat jouw bedrijf, je product of dienst bestaan. De reden is dat je Top Of Mind (ToMA voor de marketing luitjes) kan worden wanneer mensen de behoefte hebben en dus…meer kans op verkoop.

Focus: Awareness
Doelstelling: Meer naamsbekendheid creëren voor de diensten of producten die je aanbiedt.
KPI: meer vertoningen op bedrijfsnaam en gerelateerde diensten/ producten
Strategie: richt je op herkenbaarheid bij de juiste doelgroep en genereer zoveel mogelijk vertoningen
Valkuil: geen directe conversies

Think

In deze fase zitten de potentiële klanten die jouw product kan kopen of jouw dienst kan afnemen en daarover nadenkt het daadwerkelijk te doen. Wellicht gaan ze nog even vergelijken.

Focus: Brand searches
Doelstelling: Meer gericht verkeer op je website genereren van mensen die een commerciële intentie hebben.
KPI: meer organisch verkeer op bedrijfsnaam, product of dienst
Strategie: richt je op het vindbaar zijn op het web, biedt meerwaarde via unieke USP’s en gebruiksgemak. Zet een remarketing bucket aan om deze te vullen met mensen in deze fase (komen op de website, maar geen conversie).
Valkuil: de website speelt een grote rol in verwachtingsmanagement en de juiste indruk ten opzichte van de concurrenten.

Do

In deze fase zitten de potentiële klanten die een werkelijke commerciële insteek hebben en graag op korte termijn een product willen kopen, een dienst willen afnemen of een cursus willen volgen, kortom ‘klaar’ zijn voor conversie.

Focus: Conversie, conversie en nog eens conversie
Doelstelling:  % meer omzet/ winst/ aanvragen
KPI: aantal transacties, offerte aanvragen of inschrijvingen, hoger conversiepercentage
Strategie: laat zien waarom ze bij jou moeten zijn. Vergemakkelijk het proces tot conversie. Benut remarketing om de conversiecijfers te verhogen.
Valkuil: het gebruik van het laatste klik-model. Bekijk het totaal aantal conversies via meerdere ‘afreken’ modellen binnen Google Analytics, zodat de waarde per kanaal over de gehele funnel te verantwoorden is.

Care

In deze fase zitten jouw klanten. Zij hebben reeds wat bij je gekocht. Deze mensen wil je tevreden houden. Dit kan door extra service te bieden of herhaalaankopen te stimuleren (afhankelijk van je business).

Focus: herhaalaankopen en Word of Mouth (bijv. door reviews)
Doelstelling: % meer herhaalaankopen, hogere customer value
KPI: aantal transacties onder terugkerende klanten
Strategie: benut kenmerken van klanten zodat je makkelijk kan upsellen of cross-sellen via bijvoorbeeld e-mail marketing or advanced remarketing
Valkuil: niet elke branche leent zich voor deze fase. Een keuken koop je namelijk niet elke maand of elk jaar.

Zo zie je dat je aan de hand van het STDC-model, voor jouw business eenvoudig doelstellingen kan bepalen. Wil je het helemaal concreet maken, dan kan je er nog een timeframe aan vastknopen. Bijvoorbeeld ‘binnen 6 maanden…. 20% meer omzet dan in 2018’. Dat maakt een doelstelling net wat scherper of SMART zoals marketeers zeggen.
Ons advies is om simpel te beginnen. Bekijk vanuit je business doelstellingen wat je marketingdoelstellingen moeten zijn. Vervolgens kan je de online marketingdoelstellingen via het STDC-model opzetten. Dit zorgt niet alleen voor de inzet van de juiste strategieën, maar ook voor de correcte meetbaarheid van elk kanaal binnen de online marketing.

Wil jij de vertaling maken van een business doelstelling naar online doelstellingen? Neem contact op met een van onze strategen.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!