Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

advertentieaanpassers-google-ads

Google Ads beter en efficiënter optimaliseren?

Kies voor Ad Customizers!

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog Google Ads beter en efficiënter optimaliseren? Kies voor Ad Customizers!

Stel, je bent een schilder en je adverteert zelf met Google Ads. Je hebt weinig tijd en wilt dus niet voor elke plaats waar je actief bent aparte advertenties schrijven. Echter, uit eerdere resultaten binnen de campagne blijkt dat het conversiepercentage hoger ligt indien je de plaatsnaam van een gebruiker opneemt in de advertentietekst. Wat is dan een goede oplossing? Juist, maak gebruik van Google’s ad customizers (ook wel advertentieaanpassers genoemd). In dit blog ga ik dieper in op de mogelijkheden van deze functies. Je bespaart hier namelijk zeeën van tijd mee én jouw advertenties zijn ook nog eens altijd up-to-date zonder dat je deze hoeft te herschrijven. Klinkt ideaal toch?

Wat zijn ad customizers?

Het zal geen verrassing zijn dat Google steeds meer focus legt op automatisering. Binnen Google Ads is dit al zichtbaar met bijvoorbeeld de biedstrategie doel-CPA en Dynamic Search Ads (DSA’s). Vooral deze laatste vorm is lucratief. Een DSA-advertentie zorgt er namelijk voor dat je zelf geen advertenties meer hoeft te schrijven; je hoeft enkel twee beschrijvingen op te geven. De rest van de advertentie wordt automatisch gegenereerd aan de hand van een zoekterm in combinatie met informatie op de landingspagina.

Het algoritme van Google weet echter niet welke punten voor jouw prioriteit hebben. Stuur je bijvoorbeeld op bestellingen voor een webshop of wil je juist een evenement onder de aandacht brengen met meer online zichtbaarheid? De biedstrategie geeft richting, maar het vraagt om andere call to actions in de koppen. Een DSA campagne is hier dus niet de oplossing voor. Gelukkig is er een oplossing waardoor je zelf bepaalt hoe dynamisch je jouw advertentie maakt: ad customizers.

Ad customizers zijn dynamische delen in een advertentiekop. Het geeft de mogelijkheid om specifieke boodschappen weer te geven aan een bepaalde doelgroep. De inhoud van de kop kan dan ook bijvoorbeeld nog per punt in de customer journey verschillen. Hierbij wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de zoekopdracht, het apparaat, het tijdstip of zelfs bij een korting per product. Je schrijft zelf nog steeds een standaard advertentie, maar vervangt sommige delen die kunnen verschillen binnen de kop door een dynamisch element. Ideaal als je bijvoorbeeld snel wisselende prijzen van een product hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de prijzen van vliegtickets.

Vormen van ad customizers

Met ad customizers heb je zelf de keuze hoeveel én welke elementen je dynamisch wilt maken. Hier heb je twee varianten in: standaard ad customizers en customizers die werken a.d.h.v. externe data. Beide varianten zijn mogelijk voor alle accounts zonder verdere vereisten. Echter, de tweede variant is iets gecompliceerder. Deze maakt met een beetje creativiteit en technisch inzicht alles dynamisch wat je maar wilt. Hieronder laat ik je enkele vormen zien die wij regelmatig inzetten om advertenties te automatiseren.

Dynamisch plaatsnamen verwerken in advertentiekoppen

In april 2018 schreef Tim Rooza een artikel over de functionaliteit om de plaatsnaam van een bezoeker dynamisch in de advertentie te zetten. Met een beetje creativiteit in je advertentiekoppen voorkom je dat je honderden advertenties met specifieke plaatsen moet maken. Dit ziet er als volgt uit voor de schilder uit ons voorbeeld:

In het bovenstaande voorbeeld staat een kop met daarin het element {=geo.Plaatsnaam.Plaatsnaam}. Dit stuk verwijst naar een sheet die staat gekoppeld in het account. Hierin staan alle plaatsen van Nederland verwerkt. Zoals je ziet is dit zowel in de kop als het pad en de beschrijving toepasbaar. Nu staat hier Nieuwkuijk in verwerkt, maar wanneer iemand zoekt vanuit Eindhoven zal dit automatisch worden omgezet naar Eindhoven. Dit scheelt enorm veel advertenties schrijven; één advertentiegroep met een dynamische advertentie volstaat in principe al voor alle plaatsen. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk om koppen te krijgen die langer zijn dan de toegestane lengte van 30 tekens. In verschillende accounts zien wij koppen met meer dan 37 tekens.

Om de bovenstaande functionaliteit toe te passen heb je een soort feed nodig. Voor de Nederlandse plaatsen kun je deze lijst gebruiken. Voor Belgische campagnes vind je hier een lijst met plaatsen. Dit zijn zowel plaatsen in Vlaanderen als in Wallonië. Om de feed voor dynamische plaatsen te gebruiken moet je naar de bedrijfsgegevens van het account gaan. Deze optie vind je als je op de sleutel klikt bij tools en instellingen rechtsboven in het scherm. Hierna heb je de keuze om een lijst toe te voegen met advertentieaanpassersgegevens. Geef de lijst een naam en voeg vervolgens deze naam toe in je advertentiekop met behulp van accolades “{ }”. Je hebt nu een dynamisch element in je advertentie met behulp van een externe spreadsheet!

Deze functie werkt alleen bij de mensen die locatie instellingen via Google delen. Indien dit niet het geval is zal de advertentie niet worden weergeven. Daarom zou ik aanraden om altijd minimaal een andere advertentie te gebruiken in een advertentiegroep die geen dynamische element bevat. Zo zorg je ervoor dat je altijd zichtbaar bent bij je doelgroep.

Dynamisch weerdata verwerken in advertentiekoppen

Voor een commercieel buitenzwembad is het waarschijnlijk veel interessanter om te adverteren wanneer het langere tijd mooi weer is. Als online marketeer van het zwembad merk je dat, indien je het weerbericht van de volgende dag in de kop zet (mits het 20 graden of warmer wordt) het conversiepercentage stijgt. Er zit dus een correlatie in die je zou kunnen gebruiken voor je advertentiekoppen. Uiteraard wil je niet je tijd verdoen met het schrijven van advertenties voor temperaturen van 20 t/m 40+ graden. Deze zou je namelijk iedere dag handmatig moeten aanpassen a.d.h.v. het voorspelde weerbericht van de volgende dag. Daarnaast zou je, indien het weerbericht verandert, alle advertenties handmatig weer om moeten zetten. Dat moet makkelijker en sneller kunnen.

Wederom komen hier ad customizers van pas. Je kunt namelijk automatisch de weerdata inladen in de advertentiekop of beschrijving. Dit kan door een feed met temperaturen te koppelen aan je bedrijfsgegevens. In principe werkt dit hetzelfde als bij het voorbeeld hierboven met de plaatsnamen.

Om deze temperaturen dynamisch te verwerken in je advertentiekoppen moet je vanzelfsprekend eerst wel aan deze informatie komen. Op een of andere manier moet je de temperatuur automatisch en real-time in een spreadsheet zien te krijgen. Verschillende weersites hebben hier widgets voor die het mogelijk maken om weerdata te “scrapen” van hun website. Hou er dan wel rekening mee dat, mochten zij iets veranderen aan hun website, de kans bestaat dat jouw sheet niet meer werkt.

Dynamische tijden en datums weergeven in koppen

Stel je bent een kunstenaar en hebt op verschillende plekken exposities. Graag zou je in de advertentiekop dynamisch de datum en plaats van het eerstvolgende evenement willen verwerken. Zo voorkom je dat je elk weekend na een expositie alle advertenties moet gaan aanpassen. Ook hier helpen ad customizers je met een hoop tijdsbesparing.

Deze manier is gedeeltelijk gelijk aan die van de plaatsnamen. Je dient namelijk zelf een feed te maken met een spreadsheet. Ook heb je de mogelijkheid om bepaalde evenementen alleen in een aantal advertentiegroepen of campagnes terug te laten komen. Bijvoorbeeld als je met verschillende targetinggebieden werkt. Geef je een voorstelling in Maastricht, dan is dat voor mensen in Groningen natuurlijk minder interessant.

Standaard advertentieaanpassers

Naast de bovenstaande uitgebreide advertentieaanpassers heb je, zoals eerder genoemd, ook enkele eenvoudigere varianten. Deze zijn ideaal als je wilt testen met een dynamische kop. Hieronder staan enkele van deze standaard ad customizers verder uitgewerkt:

Countdown functie

De countdown functie is handig wanneer je een kortingsactie hebt die tot een specifieke einddatum loopt. Op deze manier kun je nog meer kracht zetten bij je call-to-action. Je benadrukt dan dat de bezoeker nog maar kort de tijd heeft om met korting te bestellen. Het implementeren van een aftellende timer is redelijk eenvoudig.

Bovenstaand zie je hoe de advertentie er uit komt te zien voor ons eerdere voorbeeld: de buitenschilder. Het enige wat je hoeft te doen is {=COUNTDOWN()} in te vullen in de kop of beschrijving, klik de optie aan die verschijnt en vul het onderstaande schema in. Hierin kun je zelf kiezen binnen welke periode de aftelfunctie werkt, in welke taal het aantal dagen moet komen te staan en welke tijdzone gebruikt moet worden.

Dynamic keyword insertion

Advertenties schrijf je vanzelfsprekend op zo’n manier dat deze voor jouw doelgroep interessant zijn. Hoe handig zou het zijn als een bezoeker zelf zijn advertentie voor jou schrijft? Geen honderden A/B testen en advertentievarianten meer en altijd precies wat een potentiële klant zoekt. Goed nieuws! Deze mogelijkheid bestaat al en wordt ook wel Dynamic Keyword Insertion (DKI) genoemd. Net als de countdown-functie is ook deze ad customizer standaard beschikbaar in alle accounts. Het enige wat jij hoeft te doen is nog even een creatieve manier vinden hoe je dit in kunt zetten.

Het toevoegen van een DKI is vrij eenvoudig: het enige wat je hoeft te doen is {KeyWord:} in te typen in de kop. Google Ads zal dan zelf een kop samenstellen met behulp van de zoekopdracht van de gebruiker en het getriggerde zoekwoord in jouw advertentiegroep. Het kan zijn dat sommige koppen niet worden geaccepteerd, bijvoorbeeld wanneer deze te lang wordt. Daarom vul je altijd een back-up kop in na de dubbele punt van {KeyWord:}. Op deze manier kan Google Ads altijd terugvallen op een kop.

Het succesvol inzetten van een DKI gaat wel gepaard met goed uitsluitwerk. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten waar mensen “nadelen”, “slechtste” of “oplichter” in verwerken. Daar wil jij natuurlijk niet mee geassocieerd worden. Zorg er dus altijd voor dat je het zoektermenrapport goed in de gaten houdt. Vermoed je dat er een kans is op een rare kop? Sluit dan zeker een aantal brede zoekwoorden uit.

De IF-functie

Vanzelfsprekend wil onze buitenschilder uit de bovenstaande voorbeelden ook graag aanvragen voor schilderwerk binnen krijgen. In Analytics valt het op dat mensen op mobiel relatief vaak bellen voor het maken van een afspraak en mensen op een desktop vaker het contactformulier invullen. Interessante cijfers, je zou nu voor beide groepen een andere call-to-action willen hebben zonder dat je hier extra advertenties voor hoeft te schrijven. Ook hier bestaat al een oplossing voor: de IF-functie binnen advertenties.

Indien je in een kop of beschrijving {=IF()} toevoegt vouwt er vanzelf een scherm uit. Hier heb je de keuze om je boodschap aan te passen gesegmenteerd op apparaat of doelgroep. Per segmentatie kun je dan je boodschap aanpassen. Een goede analyse in Google Analytics is daarom zeker aan te raden om te kijken hoe verschillende doelgroepen zich gedragen. Onderstaand zie je hoe dit voor onze buitenschilder zou kunnen werken met het voorbeeld.

Conclusie

Zoals je hierboven hebt gezien zijn er veel mogelijkheden met dynamische elementen in advertenties. Met een beetje creativiteit, een analyse in Google Analytics en kennis van spreadsheets en Google Ads kun je hier echt grote automatisatie slagen halen. Wil je eerst testen met eenvoudigere vormen van dynamische onderdelen? Gebruik dan een van de standaard functies die Google heeft gesteld voor alle accounts.

Heb je nog vragen over advertentieaanpassers of wil je graag een case met ons delen? Stuur dan even een mailtje naar [email protected]. Ben jij benieuwd hoe wij dynamische koppen voor jouw bedrijf kunnen inzetten? Vul dan even dit formulier in en wie weet zitten wij binnenkort met jou te sparren over een gave case zoals hierboven.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!