Het jaar 2018 heeft heel wat in petto voor ons op social media vlak. Waar het eerder slechts als ondersteunend medium gezien werd, draaien er in 2018 volledige campagnes met bijvoorbeeld Facebook Advertising als mediakanaal.

Social media werd voorgaande jaren vooral ingezet om via organisch bereik een relatie op te bouwen en fans te verzamelen. We zetten steeds vaker Social media in om de juiste doelgroepen te bereiken. Maar hoe pakken we dat het komend jaar aan? Wij hebben een aantal trends voor je op een rij gezet.

1. Mobile first!

Ondanks dat het in 2017 al steeds duidelijker werd dat mobiel het van desktop aan het winnen was, lijken nog steeds heel veel merken desktop georiënteerd. In 2018 wordt het essentieel om wat je ook doet, dit eerst te optimaliseren voor mobiel gebruik. We bekijken onze social media 80% van de tijd via onze mobile apparaten. Ga je een social campagne uitzetten. Maak deze dan dus zo geschikt mogelijk voor mobiel. Maak gebruik van het verticale formaat van ons scherm ipv het horizontale via desktop. Maak het leesbaar of voeg zelfs ondertiteling toe. Bij alles wat je doet, denk: Mobile first!

2. Geef Video een go!

Je kunt er in 2018 gewoon niet meer omheen. Video. Facebook verwacht in 2018 dat ruim 2/3de van alle content op het platform video zal zijn. En dan bedoelen we niet alleen de fancy ‘commercial achtige’ videos, maar eigenlijk alles wat beweegt. Want buiten de standaard video’s zoals we die van tv-commercials kennen, maken we tegenwoordig gebruik van veel meer varianten. Denk aan: cinemagraphs, 3d animaties, stop motion films of andere vormen zoals gifs. Het gaat een groot deel van onze nu nog stilstaande berichten in de tijdlijn overnemen.

3. Livestream is the dream.

Hoewel het niet voor ieder merk geschikt is om te livestreamen op social media, is het wel immens populair. Door middel van het live filmen van een evenement, een vragenvuur, productlanceringen of een belangrijke aankondiging betrek je je fans bij je merk. Het is alsof ze er op dat moment echt bij zijn. En wie wil dat nu niet?

4. Laat influencers aan het woord.

Waar luistert je doelgroep eerder naar. Jij als merk of influencers op het gebied van jouw product? Easy question natuurlijk. Je kan er in 2018 namelijk niet meer omheen. Influencers rule the world and the people in it! Naast geloofwaardigheid en een enorm bereik, is het voordeel hiervan dat het in vergelijking met de oude mediakanalen veel minder budget kost! Want ook deze vorm van marketing heeft gradaties. Zo heb je naast de top van influencers ook micro-influencers die beduidend minder kosten. Deze hebben vaak een bereik van 1000 tot 5000 volgers. Wat vaak al voldoende impact heeft voor je campagne. Je bereikt namelijk 1000 tot 5000 enorm betrokken personen waardoor het effect van je boodschap ook resultaat oplevert.

DO NOT like & win!

Sinds kort heeft Facebook aangekondigd bedrijven, merken en zelfs persoonlijke profielen te straffen wanneer men een zogenaamde ‘Like & Win’ actie uitzet op Facebook. Deze posts zijn volgens Facebook te veel ‘Click baiting’ of in dit geval ‘Like baiting’. Dit betreft niet alleen het oproepen om te liken, maar ook het vragen om elkaar te taggen (‘Tag baiting’) en het oproepen om te reageren (‘Comment Baiting’). Dus verzin iets anders om engagement op je posts uit te lokken want deze content zal in 2018 dan ook niet meer gewaardeerd worden door de consument. Want wees nu eerlijk, waarschijnlijk staat ook jouw tijdlijn vol met dit soort posts! Tijd om een ander creatief ‘trucje’ te vinden dat werkt.

Naast deze visuele trends die in 2018 steeds belangrijker worden, moeten we ook rekening houden met een aanpassing in de wetgeving.

Halverwege 2018 gaat de wetgeving Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van start. Deze aanpassing in de privacywet gaat het waarschijnlijk lastiger maken om met ‘custom audiences’ op Facebook te werken. Het zal waarschijnlijk veel lastiger worden om gegevens te vergaren en deze vervolgens weer te gebruiken ter optimalisatie van je campagne. Het is van groot belang dit goed in de gaten te blijven houden, want een fout kan zomaar eens de kosten hoog laten oplopen.

Heb je hulp nodig om jouw Facebook content en advertising helemaal 2018 proof te maken, of wil je meer weten over de nieuwe privacywetgeving? Neem contact met ons op via steffi@happyleads.nl of neem een kijkje op www.happyleads.nl

Heb je vragen over dit artikel?

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op. U kunt ons ook direct bellen via +31 (0) 85 - 27 31 900