Vanaf 24 oktober gaat Facebook gebruikmaken van ‘First Party Cookies’. Maar wat betekent dat voor jou als adverteerder?

Allereerst: wat zijn Cookies?

Cookies zijn kleine stukjes code die worden opgeslagen op je computer om onderscheid te maken in bezoekers van een website. Hierbij kunnen we verschil maken tussen ‘First Party Cookies’ en ‘Third Party Cookies’. Deze 2 cookies verschillen van elkaar op basis van wie de eigenaar is en dus verantwoordelijk is voor het vergaren van data.

First Party Cookies zijn eigendom van de website waar deze op geplaatst zijn.
Third Party Cookies zijn eigendom van ‘derden’, ofwel een externe website die gegevens wil verzamelen op de desbetreffende website.

Wat houdt de update van Facebook in?

Vanaf 24 oktober staat de Facebook Pixel – die door middel van een stukje code bijhoudt welke pagina’s gebruikers bezoeken binnen jouw website – automatisch in de ‘First Party Cookies’ i.p.v. de ‘Third Party Cookies’. Facebook adviseert bedrijven om deze instelling zo ingesteld te laten staan. Waarom? Omdat resultaten bij bijvoorbeeld leadgeneratie op die manier nauwkeuriger door te meten en te rapporteren zijn.

Waarom heeft Facebook dit aangepast?

Blokkade van de pixel door webbrouwsers
Sinds kort blijkt dat de Facebook Pixel, die nu nog in de ‘Third Party Cookies’ staat, door verschillende browsers geblokkeerd wordt. Dit heeft als gevolg dat jouw geplaatste pixel niet geladen wordt op de website die in browsers als Safari en Firefox bekeken wordt. Hierdoor lopen de resultaten die gemeten worden in de Business Manager van Facebook scheef en kun je je advertising niet voldoende optimaliseren.

Latere conversies werden nauwelijks tot niet meer gemeten
Stel, een gebruiker van Facebook ziet jouw advertentie en bezoekt jouw pagina, maar converteert nog niet meteen. Deze zelfde bezoeker komt later via een andere weg toch terug op jouw website en converteert nu wel. Voorheen werd deze gebruiker alsnog aan jouw resultaat in Facebook toegekend als conversie via jouw advertentie.

Omdat steeds vaker ‘Third Party Cookies’ geband worden en hiermee gegevens (zoals websitebezoeken) heel kort of zelfs helemaal niet bewaard blijven, kunnen eerdere bezoeken aan jouw pagina dus niet onthouden worden. Wanneer de Pixel van Facebook dus in de ‘Third Party Cookies’ staat lukt het niet meer om een latere conversie nog toe te kennen aan jouw advertentie. Hierdoor loop je dus conversies in Facebook mis, die eigenlijk wel door jouw advertising via Facebook getriggerd zijn om te converteren.

Retargeting wordt bijna onmogelijk
Door middel van de Pixel worden onder andere websitebezoeken van jouw pagina gemeten en opgeslagen. Wanneer Cookies geband worden, kan Facebook deze gegevens niet achterhalen en weten we niet wie, wanneer jouw pagina bezoekt. Hierdoor wordt het vrijwel onmogelijk om websitebezoekers die eerder jouw pagina hebben bezocht opnieuw te benaderen om bijvoorbeeld te converteren op jouw pagina.

Met de verplaatsing van de Facebook Pixel van de ‘Third-‘ naar de ‘First Party Cookies’ worden bovenstaande issues verholpen en kunnen we weer optimaal analyseren en optimaliseren op basis van de geworven gegevens.

Wat voor gevolgen heeft dit voor mij als adverteerder?

Deze verandering brengt natuurlijk gevolgen met zich mee. En dit zorgt voor een aantal consequenties en acties die ondernomen moeten worden.

Wat moet je doen?
Op Facebook
Eigenlijk helemaal niets, tenminste als je het eens bent met deze verschuiving van de Facebook Pixel. Vanaf 24 oktober staat deze instelling van Facebook automatisch juist ingesteld. Wil je echter niet dat deze verandering op jouw website wordt doorgevoerd en wil je liever dat de Facebook Pixel in de ‘Third Party Cookies’ blijft staan, dan moet je dit handmatig aanpassen. Dit kan heel eenvoudig in de Facebook Business Manager door naar de gebeurtenisbronnen te navigeren.

Op je website
Met deze veranderingen is het verstandig om het cookie/privacy beleid van je website aan te passen. Hierin hoor je vanaf 24 oktober dus te vermelden dat er via de First Party Cookies nu ook gegevens uitgeleverd worden aan Facebook. Je bent als organisatie/website namelijk vanaf 24 oktober verantwoordelijk voor wat Facebook dus met deze gegevens doet.


Wil je nog meer lezen over de ‘first party’ cookies van Facebook? Bekijk ook eens het blog artikel ‘Facebook Pixel update aangekondigd: dit betekent het voor jou als adverteerder‘ van Sven van Nobelen.

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van deze verandering van Facebook, wil je weten welke instelling het beste voor jouw organisatie is of wil je meer weten over de toepassing van een Facebook Pixel? Neem contact met ons op via steffi@happyleads.nl of +31 (0) 85 – 27 31 900
Steffi Anderson Social Media Specialist Happy Leads