Uit het onderzoek ‘Total Retail 2017’ van PwC, onder 2.000 Nederlandse shoppers, blijkt dat gemiddeld 27% van de Nederlanders online shopt. Een groot deel van de Nederlanders doet zijn aankopen dus nog steeds in een fysieke winkel. We zoeken wel steeds vaker bedrijfsgegevens op via een mobiel apparaat om vervolgens deze winkel te bezoeken. Welke vormen van adverteren zijn er op Facebook voor bedrijven met één of meer fysieke locaties? We leggen je het hieronder uit.

Winkelbezoeken en aankopen stimuleren met Facebook ads

Vergeleken met andere landen groeit het online winkelgedrag van Nederlanders minder hard. Dit heeft vooral te maken met de hoge dichtheid van winkels in ons land, hierdoor ben je snel op en neer gereden naar de dichtstbijzijnde winkelstraat. Daarnaast hechten we nog steeds erg veel waarde aan het advies van een verkoper.

Facebook doelstelling ‘Winkelbezoeken’

Facebook heeft eerder dit jaar de doelstelling ‘winkelbezoeken’ gelanceerd. Dit stelt bedrijven in staat om via advertenties bezoekers naar een fysieke winkel locatie te leiden. Deze functie kan erg interessant zijn voor bedrijven met meerdere locaties die allemaal zichtbaar willen zijn in de directe omgeving. Het kan erg tijdrovend zijn om voor elk van deze locaties advertenties te maken. ‘Winkelbezoeken’ stelt bedrijven in staat dynamische advertenties te maken, met voorgedefinieerde bedrijfsgegevens die binnen Facebook opgeslagen kunnen worden.

Welke type advertenties kunnen er ingezet worden?

Binnen de doelstelling ‘Winkelbezoeken’ heb je net zoals bij traditionele bereik, klik of conversie campagnes de mogelijkheid om advertenties te maken in de vorm van een statische afbeelding, video, carousel of een diavoorstelling. Het grote verschil met normale advertenties is de ‘call to action’. Zo is het mogelijk een routebeschrijving toe te voegen om bezoekers naar de locatie te begeleiden. Andere ‘call to action’ knoppen zijn het bellen naar de locatie of het sturen van een chatbericht.

Bovenstaande vorm van adverteren geeft winkeleigenaren de mogelijkheid om statistieken van de advertentie in te zien. Dit is echter alleen meetbaar wanneer bezoekers hun locatievoorziening aan hebben staan op hun mobiele apparaat.

Middels ‘winkelbezoeken’ begeleid je mensen actief naar de winkel. Aan de andere kant is het ook mogelijk om van een traditionele offline campagne te zien welke van de bereikte personen ook daadwerkelijk in de winkel zijn geweest. Hieronder gaan we dieper in hoe dit in zijn werk gaat.
Offline conversies Facebook Happy Leads

Facebook Offline gebeurtenissen / Offline conversies

Het is een vraag die vaak gesteld wordt: Wat levert een facebook advertentie mij op? Stel je voor, je hebt een webshop en je maakt gebruik van Facebook advertenties. Je kunt dan gebruik maken van Google Analytics of een Facebook Pixel om te zien wat jouw advertenties uiteindelijk opleveren. Maar wat nu als je alleen een fysieke winkel hebt?

‘Offline gebeurtenissen’ stelt bedrijven in staat om toch te zien wat de geïnvesteerde euro’s op Facebook daadwerkelijk opleveren.

We leggen ‘Offline gebeurtenissen’, ook wel ‘offline conversies’ genoemd, uit aan de hand van een voorbeeld:

Voorbeeld:
Stel, jij hebt een winkel die meubels verkoopt. Je hebt géén webwinkel maar een fysieke winkel. Je wil graag Facebook advertenties inzetten om bezoekers naar je winkel te leiden. Maar, hoe meet je dan welke van deze bezoekers in je winkel zijn geweest dankzij een van je advertenties? Simpel! De klant koopt een bank in je winkel. De gegevens van deze klant sla je op in een database. Met deze database is Facebook in staat om met zogenaamde ‘identifiers’ personen uit jouw klantenbestand te koppelen aan personen die je advertentie hebben gezien. Op deze manier kun je zien hoeveel interacties klanten uit je winkel hebben gehad met je advertenties.

 

Waar moet je klantdata aan voldoen?

Hoe completer je klantdata, hoe groter de kans is dat Facebook een match kan maken. Probeer in ieder geval een naam, e-mailadres en telefoonnummer te verkrijgen van je klanten. Op die manier heb je een grotere kans dat Facebook je klantgegevens kan matchen met de gegevens die ze hebben verzameld met je advertenties.

Natuurlijk kun je nooit een 100% match halen met deze gegevens. Er zijn namelijk klanten:

  • die geen Facebook of Instagram account hebben;
  • die andere informatie opgeven in de winkel dan dat ze op Facebook of Instagram gebruiken. Facebook kan de persoon achter de schermen dan niet koppelen aan een Facebookprofiel.

‘Offline conversies’ kunnen van grote waarde zijn voor bedrijven die werken met offline kanalen zoals aankopen in winkels of telefonische bestellingen.’

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van ‘winkelbezoeken’ en ‘offline conversies’? Neem eens contact met ons op via: ries@happyleads.nl of bel: +31 (0) 85 – 27 31 900

Heb je vragen over dit artikel?

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op. U kunt ons ook direct bellen via +31 (0) 85 - 27 31 900