Facebook is bezig om het platform zowel op desktop als op mobiel te optimaliseren. Voor nu houden ze zich bezig met veranderingen in het algoritme van onze newsfeed. Deze veranderingen betekenen mogelijk minder traffic en bereik naar jouw externe website.  Maar wat veranderen ze dan precies? Voordat we die vragen beantwoorden nemen we eerst even een stapje terug.

grootste geheim-afb

Wat houdt het algoritme van Facebook precies in?

Het algoritme bepaalt welke berichten in de tijdlijn van een gebruiker te zien zijn. De ene gebruiker heeft op basis van zijn of haar gedrag op Facebook een compleet ander opgebouwde newsfeed dan de ander. Hier is het geheel geheime algoritme van Facebook verantwoordelijk voor.

Waarom heeft Facebook een algoritme?

Vraag je je wel eens af hoeveel berichten er dagelijks geplaatst worden op Facebook? Eén ding is zeker, het zijn té veel berichten om allemaal op één newsfeed te laten zien. Ondanks dat jouw berichten al deels gefilterd worden op basis van je vrienden, voorkeuren en interesses is het ook nog eens nodig om alle berichten, die hiermee te maken hebben, te filteren. En dat doet het algoritme dus. Doet Facebook dit niet… dan krijg je een overload aan informatie op je tijdlijn.

Jij als gebruiker krijgt te zien wat relevant is voor jou. Geen enkele tijdlijn is dus hetzelfde. Like jij vaak iets van een bepaalde vriend of vriendin? Dan krijg jij vervolgens meer te zien van diezelfde persoon. Het algoritme wordt dus gevoed door jouw Facebook-gedrag. Van liken, delen of reageren tot aan het volgen of ontvolgen van pagina’s en personen. Facebook houdt bij hoelang je naar bepaalde video’s kijkt, hoe lang je uit Facebook bent bij het doorklikken op een link in een post. Dit alles om jou als gebruiker te kunnen voorzien van zo relevant mogelijke content.

Wat gaat Facebook veranderen?

Facebook vindt het belangrijk om de gebruiker een zo goed en prettig mogelijke ervaring met het platform te geven. Het sociale platform heeft daarom besloten zijn algoritme aan te passen als het gaat om links naar externe partijen. Het probleem ligt daarbij niet bij Facebook zelf maar bij de vaak traag werkende websites van deze partijen.

De aanpassing die Facebook door gaat voeren zorgt ervoor dat berichten die doorlinken naar een snel werkende website eerder getoond worden dan berichten die linken naar een trage website. Om te bepalen welke berichten er getoond worden in je newsfeed houdt Facebook rekening met de huidige internetsnelheid van jou als gebruiker. Daarbij gebruiken ze ook de gemiddelde tijd die het kost om een website te laden. Met deze gegevens wordt een bericht dus wel of niet getoond.

Wat betekent dit mogelijk voor mij als bedrijf?

Deze wijzigingen in het algoritme gaan waarschijnlijk zorgen voor een daling in het aantal bezoekers naar ‘trage websites’. Het is dus van belang dat je als bedrijf zorgt voor een optimaal en snel werkende website. Doe je dit niet dan loop je vanaf vandaag wellicht bereik, views, engagement op Facebook en traffic op je website mis!

Wil je meer weten over Facebook Content Creatie en/of Advertising? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *