Nee, echt niet meer doen! Want je kan zo maar eens écht gestraft worden door Facebook. Hoewel het platform al langer iets wil doen tegen deze ‘Click bait’ achtige content lijkt de emmer nu overgelopen te zijn. Facebook heeft vernomen van haar gebruikers dat het soort posts dat uitlokt om te liken, te taggen, te reageren of zelfs te delen absoluut niet gewaardeerd worden. En geef ze eigenlijk ook eens ongelijk, want onze nieuwsoverzichten staan er tegenwoordig vol mee!

Welk soort posts worden er precies bedoeld?

‘Like en win dit’, ‘tag de persoon die’, ‘of reageer waarom jij dit vindt’. Dit soort post worden door Facebook ‘React baiting’, ‘Share baiting’, ‘Tag baiting’ of ‘Comment baiting’ genoemd. Wat merken doen is het uitlokken van engagement. We kennen waarschijnlijk allemaal de tem ‘Click bait’, wat de consument uitlokt om ergens op te klikken. En juist dat uitlokken van de gebruiker van Facebook wil het platform gaan bestraffen.

Waarom?
Facebook heeft al sinds de start van het platform gepleit voor een plek waar authentieke content samen komt. Door de hoeveelheid aan ‘Bait’-content wordt dit natuurlijk in gevaar gebracht.

Welke maatregelen neemt Facebook?

Facebook heeft een systeem ontwikkeld dat duizenden posts kan doorlopen en controleren op het gebruik van engagement bait. De posts die volgens het systeem te veel ‘bait-elementen’ bevatten worden bestraft en worden minder getoond in de nieuwsoverzichten.

Plaats je als persoon of (bedrijfs)pagina op een constante basis dit soort ‘bait’-content, dan gaat Facebook je nauwlettend in de gaten houden. Je krijgt in het begin een waarschuwing en een korte periode om je content op orde te krijgen. Doe je dit niet, dan heb je in het ergste geval de kans om geblocked te worden. Dus let goed op!

Wat mag nog wel?

Vermist persoon-posts of inzamelingsacties
Facebook is de slechtste ook niet, dus laten ze in uitzonderlijke gevallen toch toe dat er gevraagd wordt om bijvoorbeeld iets te delen. Posts die oproepen om uit te kijken naar een vermist persoon of posts die ingezet worden voor een goed doel bijvoorbeeld. Deze vormen van posts hoeven zich nergens druk om te maken. De nieuwe update heeft geen impact op hen en hun manier van posten.

(Bedrijfs)pagina’s
Engagement creëren via je content op Facebook blijft natuurlijk het hoofddoel van het hebben van een (bedrijfs)pagina. Dus wees niet bang. Door deze strengere regels hoef je je engagement doelstellingen niet volledig van de baan te vegen. Je moet alleen wat subtieler en minder ‘bait’-achtig schrijven. Probeer niet uit te lokken iets te doen, maar gebruik de juiste woorden die men tóch aanzetten tot het reageren, liken of zelfs delen van je content.

Heb je hulp nodig bij het creëren van jouw Facebookcontent? Of wil je meer weten over deze nieuwe update van Facebook? Neem contact met ons op via steffi@happyleads.nl of kijk op www.happyleads.nl voor meer informatie.

Heb je vragen over dit artikel?

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op. U kunt ons ook direct bellen via +31 (0) 85 - 27 31 900