Scroll eens door je newsfeed op Facebook. Wat zie je? Waarschijnlijk kun je deze vraag beantwoorden met: de ene clickbait post na de ander. Met af en toe natuurlijk de bekende tag-posts of schattige kattenfilmpjes tussendoor. Het valt niet alleen gebruikers van Facebook op dat het platform er vol mee staat. Ook Facebook heeft door dat deze content tot irritatie leidt bij haar gebruikers. Facebook denkt hier dé oplossing voor gevonden te hebben. Maar die oplossing maakt het ons ‘marketeers’ wél weer een stukje lastiger.

linkpost-afb

Wat betekent de term ‘clickbait’ eigenlijk?

Met deze benaming bedoelen we content die niet overeen komt met de daadwerkelijke content waar naartoe wordt geleid. Zoals de letterlijke vertaling: ‘Klikaas’ al laat doorschemeren, is het bedoeld om mensen te lokken.

Omdat de titel van een link-post meestal het eerste is waar men naar kijkt in een post (op de afbeelding na natuurlijk), wil Facebook deze nep-titels aanpakken. Clickbait posts zorgen in de meeste gevallen namelijk voor irritatie. Door deze slechte ervaring met Facebook kan het voorkomen dat men minder gebruik gaat maken van het medium en dat wil het sociale platform natuurlijk voorkomen!

Wat gaat Facebook aanpassen?

Het is niet meer mogelijk om de afbeelding of tekst in een link post aan te passen. Reden hiervoor is dat deze optie vaak misbruikt werd om van organische content, schreeuwende, clickbait content te maken.

Het lijkt erop dat Facebook deze restrictie in etappes aan het doorvoeren is. Sommigen kunnen enkel de titel niet meer aanpassen maar nog wel een andere afbeelding bijsluiten. Andere kunnen al volledig niets meer aanpassen. Wanneer Facebook deze aanpassing volledig doorvoert kunnen we bij het maken van een link-post dus: zowel afbeelding als titel NIET meer aanpassen.

Wat nu?

Waar regels en restricties zijn, zijn er ook manieren om deze te omzeilen! Zo ook in deze situatie. Hieronder in het kort de mogelijkheden:

1. Link Ownership tool

Deze tool is speciaal voor de grote publishers onder ons gecreëerd die zich niet schuldig maken aan clickbait content. Voor kleine MKB’ers is deze optie helaas niet beschikbaar. Door het plaatsen van een stukje code in de header van de pagina(‘s) waar je naartoe wilt kunnen linken verifieer je je pagina voor Facebook. Op deze manier weet Facebook dat je linkt naar ‘goede content’ vanuit dit domein en krijg je wél de mogelijkheid om titels en afbeeldingen aan te passen bij het plaatsen van een link-post naar deze content.

2. Implementatie van Open Graphs

Bij het maken van een link-post haalt Facebook automatisch een stuk tekst en een afbeelding op uit de code die achter de link zit. Dit gebeurt met behulp van een ‘crawler’. Facebook doorzoekt je code achter de link en haalt hieruit de eerste beste tekst en afbeelding die hij tegen komt. Om dit te beïnvloeden kan je gebruik maken van ‘Open Graphs’. Deze stukjes code laten Facebook eerst naar hen zoeken, voordat ze doorgaan naar het eerste en beste stukje tekst en afbeelding. De content die je plaatst in deze ‘Open Graphs’ worden in dit geval gebruikt bij het maken van de link-post en op deze manier bepaal je dus met een stukje code op je website vooraf hoe je link-post op Facebook eruit komt te zien.

3. Power Editor en Advertentiebeheer

Deze optie heeft niets met codes te maken maar laat je via een omweg de link-post tóch aanpassen. Via Power Editor of Advertentiebeheer is het bewerken van link-posts nog wél toegestaan. Normaal gesproken maken we advertenties op in Power Editor en organische content gewoon op de Facebookpagina zelf. In dit geval maken we een paginabericht op in de Power Editor of Advertentiebeheer. Aangezien het via deze manieren dus nog wél mogelijk is om de titel en afbeelding van een link-post aan te passen. Reden hiervoor is dat de ads die je in deze omgevingen maakt, bij het uploaden een controle ondergaan voordat ze op Facebook geplaatst worden. Door deze check noemt Facebook deze omweg om de link-post tóch te kunnen aanpassen een legitieme route. Vervolgens gaan we uit de Power Editor en via de Bedrijfsmanager naar Paginaberichten toe. Via Paginaberichten zien we dit opgemaakte bericht staan in een lijst van ongeplande berichten. En dit bericht kunnen we vervolgens via deze plek gaan inplannen op de pagina.

Dus bedankt Facebook! Wij, onschuldige Social Media Specialisten, zijn blij dat de optie toch stiekem niet helemaal verdwenen is!

ps. het is mogelijk dat je via jouw business pagina nog wél de mogelijkheid hebt om afbeelding en/of tekst aan te passen. Facebook is dit in stappen aan het doorvoeren. Dus heb je de mogelijkheid nog wel? Maak er nog lekker gebruik van, want voor je het weet is deze optie, ook bij jou, gone with the wind!

Heb je hulp nodig of wil je meer weten over Facebook Content Creatie en/of Advertising? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *