Als je adverteert op Facebook ken je de genadeloze 20%-regel. De regel an sich is heel simpel. De afbeelding in je advertentie mag niet meer dan 20% tekst bevatten. Heeft ‘ie dat wel? Dan wordt ‘ie afgekeurd en kun je terug naar de tekentafel. Sommige adverteerders uploaden een advertentie hopende dat die binnen de 20%-regel valt. Maar slimme marketeers hanteren bij het designen al lang een raster om de 20% maximaal te benutten. Het raster is opgedeeld in 25 vlakken, 5 bij 5. Door de tekst slim te plaatsen – in maximaal 5 vlakken – haal je het maximale uit je advertentie. Zo gebruiken wij dit raster al geruime tijd succesvol voor leadgeneratie.

Ondanks dit trucje is het voor veel adverteerders nog altijd een raadsel wanneer een advertentie nu wel of niet binnen de regel valt. Om hier eens en altijd mee af te rekenen schrapt Facebook binnenkort de 20%-regel.

Dus er gaat veel veranderen voor advertenties? Nou eigenlijk niet. Want Facebook introduceert natuurlijk een nieuwe regel. Elke afbeelding wordt beoordeeld aan de hand van de hoeveelheid tekst. En hoe meer tekst je gebruikt, des te minder bereik je genereert.

Facebook hanteert hier 4 gradaties. Ok, Laag, Gemiddeld en Hoog. Ontvang je bij de tekst beoordeling een Ok? Dan wordt je advertentie gewoon weergegeven. Ontvang je een Laag? Dan ligt je bereik mogelijk iets lager. Bij Gemiddeld bereik je mogelijk veel lager. En bij Hoog wordt je advertentie mogelijk niet weergeven.

Wat nou een mogelijk veel lager bereik betekent weet ik nog niet. Zodra de nieuwe regel van kracht is zullen we erachter komen. Maar het komt er op neer dat je meer moet betalen als je meer tekst in de advertentie gebruikt.

Er zijn een paar uitzonderingen op deze nieuwe regel. Denk aan filmposters, boekcovers, albumcovers, productfoto’s (full package shot) muziek-/festival-/sportposters, cartoons, app en game-screenshots, legal-tekst en infographics. Het is nog even de vraag hoe je hiervoor in aanmerking komt. Want het lijkt me lastig om dit allemaal te detecteren zonder dat er misbruik van gemaakt wordt.

Dus wat nu? Jezelf voorbereiden. Want ondanks dat de nieuwe regel nog niet live is, heeft Facebook al wel een beoordelingstool online gezet. Benieuwd hoe jouw huidige advertenties scoren? Kijk dan snel op https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay. Adverteer ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *