Het effectief inzetten van Facebook advertising is niet zo makkelijk als iedereen je wilt laten geloven. Uiteraard heb je een goede visual en de juiste content nodig. Maar dan? Je hebt namelijk een zee aan mogelijkheden om te selecteren en je campagne “live” te zetten. Waar begin je? Pas in ieder geval deze “must-do’s” toe om ervoor te zorgen dat je campagne gaat scoren.

1. Bepaal je campagnedoelstelling en doelgroep

Voordat je begint aan de invulling van het visuele proces, bepaal je eerst de campagnedoelstelling. Wil je meer nieuwsbriefinschrijvingen? Je doelgroep aanzetten tot een aankoop? Meer verkeer naar je website? Of kies je voor branding? Voor elke doelstelling heeft Facebook handige campagnevormen waar je slim gebruik van kunt maken.

Als je de doelstelling helder hebt, ga je door naar het bepalen van je doelgroep. Kies uit de oneindige mogelijkheden die Facebook je biedt. Selecteer bijvoorbeeld op leeftijd, interesse, beroep, geslacht, locatie etc. Een ander waardevol onderdeel is het creëren van “look-a-like audiences”.

Op basis van bekende kenmerken van je publiek dat al een eerdere interactie heeft gehad, maak je een look-a-like groep. Facebook gaat dan op zoek naar andere personen die zoveel mogelijk op deze groep lijken. Op die manier krijg je nieuwe bezoekers binnen bereik die nog niet met je product of brand in aanmerking zijn gekomen. Ze hebben op basis van hun kenmerken wel een grote relevantie om ook interesse in je product of brand te hebben.

De ervaring leert dat een look-a-like doelgroep vaak de beste manier is om te adverteren op Facebook.

2. Kies voor het juiste Facebook advertentieformaat

Als de targeting eenmaal staat, kijk je verder naar de verschillende advertentieformaten. Grofweg kun je kiezen uit een afbeelding, video, carrousel of canvas. Het is wellicht een open deur, maar verschillende formaten werken beter bij verschillende doelstellingen.

Uitzonderingen daar gelaten werkt een afbeelding of carrousel gemiddeld het beste voor website-kliks; een video het beste voor conversies / aankopen / inschrijvingen. Voor branding zijn de spelregels iets anders en adviseren wij vooral te kiezen voor het formaat waarin je uiting / boodschap het beste naar voren komt.

Kies je voor video? Let op dat bijna 90% van de video’s op Facebook zonder geluid worden afgespeeld. Ondertitel de video en zorg dat de boodschap snel in beeld komt, maakt ‘m dus niet te lang. Met video zit je niet vast aan de 16:9 aspect ratio zoals velen denken. Je video mag dus gewoon vierkant of zelfs verticaal zijn. Zo krijg je de meeste ruimte in de tijdlijn van mensen en val je het meeste op.

Als je meerdere producten of kenmerken van een product wilt promoten, kies dan voor een carrousel. En sinds kort kun je hier tot wel 10 verschillende afbeeldingen toevoegen met ieder hun eigen insteek.

3. Trek je doelgroep over de streep

Je hebt de aandacht getrokken van je doelgroep. Nu is het de taak van aan content om de doelgroep het laatste zetje te geven. Niet teveel tekst om op af te knappen, maar schrijf kort en to the point. Alle andere relevante informatie plaats je op de landingspagina. In je advertentie wil je je doelgroep naar die volgende stap krijgen.

Gebruik hiervoor een hele duidelijke, niet te missen, call-to-action. Het liefste eentje die je doelgroep dé oplossing biedt voor hun probleem. Dit zegt nog niets over jouw campagnedoelstelling, maar die volgt in een later stadium. Als voorbeeld gebruik je geen “klik hier om je aan te melden”, maar wel “start nu met tijd besparen”. Of een combinatie “Klik hier en start met tijd besparen”.

Vervolgens zorg je ervoor dat de landingspagina aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Je maakt de belofte waar die je in de advertentie hebt gecommuniceerd. Doe dit op een zo simpel mogelijke manier zodat de bezoeker geen reden heeft om zonder te converteren af te haken.

4. Analyseer en optimaliseer

Als je de richtlijnen zoals ze hierboven staan beschreven volgt ben je er nog niet. Wat voor campagne A werkt, werkt niet automatisch ook voor campagne B. A/B testen is hierin essentieel om de conversie verder te optimaliseren.

Houd de resultaten van dichtbij in de gaten. Wissel call-to-actions af. Plaats op de landingspagina een variant van je aanmeldformulier. Kijk welke devices het beste converteren en sluit slecht presterende onderdelen binnen je campagne uit.

Het belangrijkste van de advertentie blijft de uiting. Varieer dus in visuals. Experimenteer met verschillende kleuren, composities, lettertypes, icoontjes en boodschappen. Hiermee haal je het maximale rendement uit je Facebook advertising campagne. En daar word ik happy van.

Ons social media team met verschillende Facebook advertising specialisten is gek op het optimaliseren van campagnes. Als ik de lovende reacties hoor van onze klanten kan ik alleen maar blij zijn met deze collega’s.

Wil jij ook scoren met Facebook advertising en zoek je inspiratie of ondersteuning? Neem contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *