Wanneer je van plan bent om e-mails te gaan sturen, zal je op zoek moeten naar goede software hiervoor. Er zijn verschillende leveranciers die dergelijke software aanbieden. Deze e-mail software leverancier wordt vaak ESP (E-mail Software Provider) genoemd. In dit artikel vind je de belangrijkste overwegingen die je dient mee te nemen bij de keuze voor de juiste software.

Waarom e-mail marketing software?

Het versturen van e-mail via een software provider heeft diverse voordelen ten opzichte van het verzenden via bijvoorbeeld een CRM systeem of via de eigen e-mail client waarmee je dagelijks werkt. Allereerst ben je met gedegen e-mail marketing software in staat om de e-mail mooi op te maken. Daarvoor is het uiteraard wel van belang dat je een e-mail template gebruikt die op binnen elke e-mailclient (Outlook, Gmail, Hotmail, etc.) goed weergegeven wordt en die ook voor elk apparaat (zowel mobiel, tablet als desktop) er perfect uit ziet. Bovendien geldt dat bij het versturen van e-mail via jouw eigen inbox, je geen inzicht hebt in de statistieken van de e-mail. Bijvoorbeeld hoeveel mensen deze geopend hebben, op een link geklikt hebben of deze hebben geforward. Deze gegevens zijn via een ESP wel te achterhalen middels uitgebreide rapportages.

Daarnaast zorgt het versturen van e-mail vanuit een e-mail software provider ervoor dat je een hogere kans hebt dat de e-mail wordt afgeleverd in de inbox van de ontvanger. ESP’s sturen namelijk dagelijks voor honderden klanten meerdere e-mailings, dus is het ook in hen belang om de deliverability op orde te houden. Wanneer je op een andere manier je mailings verstuurd is het risico op een onjuiste aflevering groter.

Wat is nu het voordeel van e-mail marketing ten opzichte van andere online marketing kanalen die veelal worden ingezet?

Dat is eigenlijk eenvoudig te verklaren. Waar kanalen die voor bezoekers naar jouw website moeten zorgen, bijvoorbeeld SEO, SEA (AdWords) pull kanalen zijn, is e-mail het tegenovergestelde. Je bent via e-mail marketing in staat om mensen op een door jou gewenst moment met een door jou gewenste boodschap naar je website te krijgen. Zo kan de plaatselijke fietsenmaker een e-mailing sturen omdat hij nog 2 fietsen heeft die hij persé deze zomer kwijt wil. Via SEO en SEA dient de vraag organisch te ontstaan vanuit de bezoeker, die in Google zoekt naar de een nieuwe fiets. Deze moet vervolgens maar net de juiste advertentie van de fietsenmaker tegenkomen en deze ook nog voldoende interessant vinden om op te klikken. Kortom: e-mail marketing is een push kanaal, waarmee je relatief snel je doelgroep in contact brengt met een door jouw gewenste boodschap.

Daarnaast is het via e-mail marketing de uitgelezen kans om een boodschap te verzenden die exact afgestemd is op de wensen van de ontvanger. Want ook voor e-mail marketing geldt, wees relevant met je boodschap. Anders zal de ontvanger jouw e-mails niet meer openen, niet meer klikken of zich zelfs uitschrijven. Vandaar dat zowel variatie als relevantie hand in hand gaan. Via de databases die gekoppeld zijn aan de e-mail marketing software is het overigens in veel gevallen erg eenvoudig om segmentatie toe te passen. Dat kan klein beginnen, door bijvoorbeeld mannen en vrouwen verschillende e-mails toe te sturen. Maar kan ook erg ingewikkeld door segmentatie toe te passen op bijvoorbeeld eerder aankoopgedrag, het tijdstip van openen of de locatie van de gebruiker.

Hoeveel e-mailadressen heb je in je database?

De keuze voor e-mail marketing software is daarnaast onder meer afhankelijk van de grootte van je e-mail database. Bestaat deze uit enkele honderden of misschien wel duizenden adressen? Wanneer je een klein aantal e-mailadressen hebt en je database groeit gestaag, maar niet extreem, is eenvoudige e-mailmarketing software een voor de hand liggende keuze. Bij grotere aantallen zal je sneller de keuze maken om een meer geavanceerd e-mailmarketing systeem te gaan gebruiken.

  • Ik heb een grote e-mail database –> gebruik geavanceerde e-mail marketing software
  • Ik heb een kleine e-mail database –> een relatief eenvoudig e-mail marketing software systeem volstaat

De frequentie van verzending?

Naast dat de grootte van de database een rol speelt, is ook de frequentie van de e-mailings van belang. Stuur je 3x per week een e-mailing en is dat je grootste inkomstenbron, dan is de keuze voor een geavanceerder systeem een logische keuze. De verzendkosten en licentiekosten van dit systeem verdienen zich dan, indien je e-mailmarketing goed inzet, vanzelf terug.

  • Ik verzend meer dan 1x per week een e-mail –> gebruik geavanceerde e-mail marketing software
  • Ik verzend minder dan 1x per week een e-mail –> een relatief eenvoudig e-mail marketing software systeem volstaat

In hoeverre wil je automatische campagnes gaan inrichten?

Een volgend punt is, wil je gaan automatiseren? En zo ja, in welke mate? Bijvoorbeeld een automatische verjaardagscampagne kan inmiddels (tegen betaling) via nagenoeg alle e-mail marketing software. Ben je van plan om meer automatisering toe te passen, door bijvoorbeeld consumenten data automatisch te updaten of ingewikkeldere campagnes met allerlei afhankelijkheden? Dan loont een meer geavanceerd systeem. Tevens is het ook goed om af te wegen in hoeverre er data ontsloten moet worden van bijvoorbeeld een website, kassasysteem, of eigen CRM pakket. Dit heeft namelijk ook invloed op de keuze welke e-mail marketing software je het beste kan gebruiken voor je e-mailmarketing. Immers, de database vormt een essentieel onderdeel van het geheel en deze moet altijd goed op orde zijn.

  • Ik wil meerdere automatiseringscampagnes naast elkaar laten draaien, waarbij de nodige intelligentie wordt gebruikt –> gebruik geavanceerde e-mail marketing software
  • Ik houd het bij een enkele eenvoudige automatische campagne –> relatief eenvoudige e-mail marketing software volstaat (in veel gevallen).

Uitgemaakte zaak?

En nu? Is het voor jou duidelijk welke afwegingen je moet maken bij de beslissing voor een e-mail marketing softwarepakket? Of heb je toch nog wat vragen of hulp nodig? Neem gerust contact op via info@happyleads.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *