Deze bekendmaking deed Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) tijdens het presenteren van de consumentenagenda op 8 oktober jl.

Het uitgangspunt van dit opt in regime is dat consumentenirritatie voorkomen moet worden. Ruim 61% van de Europeanen vinden namelijk dat ze te veel ongewenste telefoontjes krijgen en 59% ziet graag een prefix (zichtbaar nummer) voor telemarketingdoeleinden. Het invoeren van de ePrivacy Verordening (ePV) is iets wat grote impact kan hebben op het MKB en voor non-profit organisaties. Redenen genoeg voor ons om aan te sluiten bij de voorlichtingsbijeenkomst van de DDMA, Branchevereniging voor Data & Marketing. Zie hieronder de belangrijkste conclusies van deze middag:

Wat zijn de voorgestelde ePV wijzigingen en wat verandert er t.o.v. de huidige situatie?

1. Opt in i.p.v. opt out regime

Op het moment van schrijven geldt voor telemarketing een opt out regime. Hierbij mag iedereen ongevraagd gebeld worden, tenzij anders aangegeven is door de consument in bijvoorbeeld het bel-me-niet Register. Een uitzondering op deze regel zijn de bestaande klanten. Na invoering van de ePV zal de hoofdregel zijn dat je personen niet ongevraagd mag bellen met een commercieel doel. Hier gelden ook een aantal uitzonderingen:

  • (Ex-) klanten/ donateurs mogen wel gebeld worden;
  • Als er sprake is van gevraagde communicatie (op verzoek van de consument) mag er wel gebeld worden;
  • Als er toestemming gegevens is door de klant, zoals nu al geldt bij e-mail (vinkje).

2. Vast termijn voor klantrelatie

In beide gevallen, opt in of opt out, blijven de uitzonderingen dus bestaan. Wel wordt er gesproken over een vast termijn voor de klantrelatie. Op dit moment staat er in de wet hier geen beperking op en is deze oneindig. Hierdoor mag je (ex-)klanten, die ooit in het verleden iets gekocht/ gedoneerd hebben, altijd terugbellen. Ook wanneer dit 20 jaar geleden is. Het ACM (Autoriteit Consument & Markt) denkt hier anders over. Zij spreken nog van een klantrelatie zo lang er volgens de objectieve verwachting van de consument nog sprake is van een klantrelatie.

3. Uitbellen met zichtbaar nummer (prefix)

Hiermee zullen de ontvangers vóór het opnemen zien dat het een commerciële oproep is.

Standpunt DDMA t.o.v. ePrivacy Verordering.

De DDMA is het volledig eens met het uitgangspunt om consumentenirritatie tegen te gaan. Echter zijn ze ervan overtuigd dat een opt in regime hier NIET de juiste manier voor is. Een voorbeeld die aangehaald werd was de telemarketingbranche in Duitsland. Hier bestaat namelijk de opt-in voor telemarketing al en daar zien ze juist een aanzienlijke stijging in klachten. In samenwerking met het KSF (de Klantenservicefederatie) zijn er gesprekken met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de invoering van de ePV en er zijn al grote winstpunten n.a.v. deze gesprekken. Zo zijn de invoering van het vaste termijn voor klantrelaties en het gebruik prefix voorlopig van de baan. Met de nadruk op voorlopig. De branche krijgt namelijk de tijd om de irritatie over kanaal verder te verlagen door aanpassingen in de zelfregulering. Dit wil zeggen dat we met zijn allen moeten werken aan een klachtenvermindering door middel van:

  • Het vergroten van transparantie. Wees duidelijk in wie er nou daadwerkelijk belt. Het komt regelmatig voor dat de klachten die binnenkomen allemaal over organisatie ‘X’ gaan, maar is het daadwerkelijk organisatie ‘X’ die belt of is het een onafhankelijke partij die namens organisatie ‘X’ belt? Transparantie zorgt ervoor dat de klachten terechtkomen bij de organisaties die ze veroorzaken, en niet enkel bij de grote merken. Dit leidt uiteindelijk weer tot minder irritatie;
  • Het verzet vereenvoudigen;
  • Personeel beter trainen op het gebied van irritatievermindering;
  • Termijn klantrelatie zelf bepalen. Voor een autodealer is het bijvoorbeeld normaal om na 10 jaar nog eens een belletje te doen met de vraag of de klant toe is aan een nieuwe auto. Wanneer er bijvoorbeeld voor een weekblad 10 jaar na dato nog eens gebeld wordt met een aanbieding zal dit sneller voor irritatie zorgen.

Wanneer en in welke vorm gaat de ePrivacy Verordening in?

Op dit moment zijn de onderhandelingen gaande en dient eerst de wettekst goedgekeurd moeten worden door de vakministers en lidstaten van de Europese Raad. Vervolgens zullen het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad het eens moeten worden over de definitieve versie. Het feit dat er in mei 2019 Europese verkiezingen zijn is de verwachting dat het zeker een jaar kan duren voor er meer duidelijkheid is.

Zolang de ePV nog niet van toepassing is blijven de regels rondom het Bel-me-niet Register in werking. Wanneer de regels veranderen zal naar alle waarschijnlijkheid ook het Register komen te vervallen.

Op deze pagina houdt de DDMA je op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de ePV.

Zijn er uitzondering voor o.a. goede doelen?

In de huidige regelgeving Telecommunicatiewet staat specifiek genoemd dat de telemarketingregels gelden voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Door die laatste categorie is het ook van toepassing op goede doelen. De DDMA blijft naar mogelijkheden zoeken een opt in voor goede doelen te voorkomen aangezien zij een maatschappelijk belang vertegenwoordigen en sterk afhankelijk zijn van het telemarketing kanaal. In vergelijking met andere branches hebben goede doelen ook niet dezelfde mogelijkheden. Zo kan een telecombedrijf bijvoorbeeld makkelijk een gratis maand televisie aanbieden tijdens het eerste belletje. Voorlopig lijkt er dus geen uitzondering te komen voor goede doelen. Echter, tijdens het bezoek aan de voorlichtingsbijeenkomst gaf de DDMA aan wel voor een uitzondering in Den Haag te gaan pleiten wanneer deze de eindversie van de ePrivacy Verordening haalt.

Vragen?

Ook bij Happy Leads houden we jou uiteraard graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de ePrivacy Verordening. Heb je vragen? Neem contact met ons op via wouter@happyleads.nl of +31 (0) 85 – 27 31 900

Wouter Hubers E-mailmarketing specialist