Afgelopen donderdag was Happy Leads aanwezig bij de jaarlijkse DDMA Email Summit. Bij dit jaarlijkse evenement komen alle Nederlandse marketeers die (dagelijks) bezig zijn met emailmarketing samen. De dag bestond uit een aantal uitreikingen op basis van cases en diverse gerenommeerde sprekers.

In dit artikel lichten we de meest interessante presentaties en insights voor je uit, zodat ook jij hier direct mee aan de slag kunt.

Is jouw template voor iedereen leesbaar?

De key-note van Email on Acid oprichter Ties start met het feit dat email binnen de marketingmix vaak het meest effectieve kanaal is. Elke euro die geinvesteerd wordt in emailmarketing levert 40 euro op*.  Ties gaat in zijn presentatie in op hoe je een goede emailcampagne ontwikkelt, die ook daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger belandt. Denk daarbij aan:

  • Zorg voor een “vertrouwenwekkende” en “herkenbare” afzendernaam
  • Plaats het belangrijkste artikel van je campagne bovenaan in de mail
  • Vermijd emails die uitsluitend bestaan uit afbeeldingen, tekst moet boven de 500 karakters bevatten
  • Zorg dat de email file beneden de 100kb is en het gewicht van de totale mail onder de 800kb zit

Echter, het belangrijkste deel van zijn verhaal richt zich op accessibility. Accessibility houdt in dat je rekening houdt met mensen met een visuele beperking. Wereldwijd zijn er 330 miljoen mensen met een visuele beperking, zo ook in Nederland is deze groep aanzienlijk. Bij een visuele beperking moet je denken aan dyslexie, kleurenblindheid, bijziendheid en zo zijn er nog tal van andere varianten. In veel gevallen wordt hier in de emails niet genoeg aandacht aan besteed, waardoor mensen de boodschap van jouw emails niet of niet eenvoudig tot zich kunnen nemen. Ties noemt in zijn presentatie enkele mogelijke aanpassingen:

  • Paragrafen (langer dan 2 zinnen) links uitlijnen
  • Maak lettertypen altijd minimaal 14 pixels en voorkom schuindrukken
  • Gebruik SIRI of een screenreader om je email voor te lezen, dan moet dit wel mogelijk zijn via de html
  • Gebruik juiste contrasten in buttons, afbeeldingen en teksten

Naast dat SIRI of een screenreader door mensen met een visuele beperking wordt gebruikt om emails voor te lezen, zien we ook de trend dat steeds meer mensen hun emails laten voorlezen, bijvoorbeeld tijdens het autorijden. Met name in Amerika is deze trend opkomend en dit zal zich in de toekomst ook naar Nederland verplaatsen. Hiermee worden emails auditory. Dit betekent wel dat hiermee rekening dient te worden gehouden in de ontwikkeling van je email template.

Interactieve emails: wat is er mogelijk?

De presentatie van Mark Robbins van Rebel Mail was een inspirerend verhaal over de mogelijkheden die hij heeft ontwikkeld middels interactiviteit in emails. Interactieve emails houden in dat je een handeling doet binnen de email die een andere actie tot gevolg heeft binnen dezelfde email.

Enkele van de interactieve mogelijkheden zijn:

  • Fleeting interactions: denk aan het bewegen van een knop, wanneer je er overheen hovert of op klikt.
  • Lasting interactions: denk aan een checkbox die je invult in de email. Wanneer je daarna de email sluit en wederom opent, zal de checkbox nog steeds ingevuld staan.
  • Een formulier verzenden; in de email kan je een formulier plaatsen welke je kunt verzenden. Bij de klik op de knop “verzenden” dienen deze gegevens dan wel opgeslagen te worden. Je wordt in veel van deze gevallen doorgeleid naar een bedanktpagina.
  • Het gebruik van filters in een email die lijken op een filter binnen de website. Wanneer je een ander item aanklikt binnen de filter, veranderen de afbeeldingen in de mail ook. Dit is handig bij product inspiratie voor mode merken of vakanties.
  • Review invullen in een email: wanneer je op zoek bent naar meer beoordelingen of je wilt antwoord op een vraag. Dan kun je deze direct stellen in de mail en laten versturen. De werking is hetzelfde als een formulier, zie voorbeeld. Uit het voorbeeld van Robbins blijkt dat op deze manier 55% meer reviews zijn ingevuld.
  • Voor Diane von Furstenburg (modemerk) moesten de ontvangers meer geinspireerd worden over het merk. Deze maakt gebruik van verschillende tabs, wanneer men klikt op een tab, wijzigt de afbeelding. Deze kliks kunnen uiteraard ook opgeslagen worden als voorkeuren. Dit kan ook door dots (een plus-icoontje) te plaatsen op verschillende plekken in een inspiratie-afbeelding. Wanneer je op één van de dots klikt, vergroot de afbeelding en kun je het jurkje of shirtje bestellen.

Bij het gebruik van interactieve emails dient rekening gehouden te worden met het feit dat dit niet binnen iedere emailclient werkt. Per soort interactie kan dit verschillen. Daarom is het goed om voorafgaand aan de inzet van interactiviteit in emails te achterhalen voor hoeveel ontvangers je dit kunt gaan inzetten. De overige groep ontvangt dan de basis versie van de email (zonder interactiviteit). Daarmee heb je altijd een goede test wat de meerwaarde is van de interactieve email. Het achterhalen welke emailclient een ontvanger gebruikt kun je doen door de inzet van Email on Acid of Litmus.

Echt helemaal niets over de AVG?

De overige sessies die bezocht zijn door Happy Leads waren een presentatie van de product manager van Gmail / Google die een nieuwe wijziging heeft aangekondigd. Binnenkort wordt deze wereldwijd gelanceerd. Een sessie hoe je kanalen binnen één leadflow integreert en waar je snel goede resultaten haalt door het uitvragen van het actuele probleem waar men een oplossing voor zoekt wanneer iemand een whitepaper download. De presentatie van Dela Quist gaf inzicht over de werking van machine learning. Als emailmarketeer word je afgerekend op resultaat, maar een machine kan daarvan een deel uit handen nemen. Denk aan het bedenken van goede onderwerpregels. Een machine bedenkt betere onderwerpregels dan een mens uit zijn koker krijgt. Het loont verder om niet alleen een A/B test te doen, maar meerdere varianten dan 2 te testen. Quist schetste dat wanneer je uitgangssituatie 12% openratio is en je gaat met 2 varianten testen, dat je verbetering naar 14% kan oplopen. Wanneer je met 6 varianten test, je naar 17% kan en met 10 varianten naar 19%. Dit is een toename van 58% t.o.v. niet testen. Wanneer je zoveel onderwerpregels moet bedenken kun je dit beter aan een machine overlaten.

De DDMA hield ook een tweetal presentaties, enerzijds met de resultaten van de laatste DDMA email benchmark (hier te downloaden). Daarnaast een Q&A met Matthias de Bruyne over de veelgestelde vragen die de AVG bij de DDMA heeft opgeroepen. Hier kwamen vragen aan bod als:

  • Zijn optins van voor de AVG nog wel geldig?
  • Wat betekent de AVG voor het emailen van mijn klanten?
  • Mag ik emailadressen gebruiken voor retargeting via social media?

Wie gingen er met de prijzen vandoor?

Gedurende de dag zijn er diverse awards uitgereikt. Onder andere voor Email campagne van het jaar, Email professional van het jaar, Email single shot 2018 en de battle of the agencies. Voorafgaand aan de uitreiking van de prijs diende elke genomineerde een presentatie van 5 minuten te geven over de case die zij hadden ingediend of waarom hij/zij een prestatie hebben geleverd op vlak van e-mailmarketing binnen zijn/haar organisatie.

Via deze weg feliciteert Happy Leads de winnaars: Kim de Klerk van NS International (Email professional van het jaar), Corendon (Email single shot 2018), Friesland Campina (Email campagne van het jaar) en Rapid Sugar met het winnen van de battle of the agencies voor de TUI case.

Mocht je willen weten in hoeverre jouw e-mail template accessibiliy-proof is of wil je dat we meedenken om interactieve elementen op te zetten voor jouw nieuwe campagne? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Happy Leads via 085-2731900 of info@happyleads.nl.

*Geen garanties op deze uitspraak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.