Is je iets opgevallen bij de vorige nieuwsbrief van Happy Leads? Content die relevant is voor jou en niets wat je al eerder hebt gedownload? Een video die zich afspeelt in de mail zelf? Wij hebben namelijk een aantal subtiele slimmigheden toegepast! Vandaag leg ik je uit wat we hebben gedaan en hoe ook jij dit kunt toepassen.

Content personalisatie

Personalisatie van je communicatie maakt je boodschap relevanter voor de lezer en verhoogt daarmee de interactie en dus ook je conversie. Je kunt hier tegenwoordig al heel wat verder in gaan dan; “Beste [Voornaam],”.

Uiteraard kun je klanten indelen in segmenten. Het wordt echter pas echt persoonlijk relevant, wanneer de inhoud van je nieuwsbrief afhankelijk is van de interactie die je hebt gehad met de ontvanger zelf. Zo hebben wij in onze nieuwsbrief gebruikgemaakt van óf de ontvanger al ons magazine of bepaalde whitepapers heeft gedownload. En afhankelijk hiervan wordt bepaalde content wel of niet getoond. Zo kreeg jij wellicht een stuk te zien over ons Happy Reads magazine, terwijl een ander, die het magazine al heeft gedownload, las over het bepalen van je Archetype met ‘a Happy Story’.

En heb jij het stuk te zien gekregen over de nieuwe whitepaper ‘Haal alles uit je achtergelaten winkelwagen campagne’, of heb je deze wellicht al eerder een keer gedownload?

Zo heb je er bij het lezen van onze nieuwsbrief wellicht niet zo veel van gemerkt, maar hebben wij er met de mogelijkheden binnen e-mailmarketing tool Clang voor gezorgd dat de content die je te zien kreeg specifiek op jou was afgestemd.

Nu gaat het bij ons om relevante kennis die we graag met je willen delen, maar je zou hier afhankelijk van je product natuurlijk nog veel verder in kunnen gaan. Zit je bijvoorbeeld in de e-commerce? Dan kun je eerder bekeken producten in de webshop weer tonen in de nieuwsbrief, of iemand herinneren aan een achtergelaten winkelwagen. In het geval van een recruitmentbureau wordt het natuurlijk interessant om alleen vacatures te tonen waar de ontvanger enigszins voor in aanmerking komt. In marketing algemeen, maar zeker ook voor e-mailmarketing geldt: hoe relevanter; hoe beter.

Upgrade waar mogelijk: Video in e-mail

Het pakt direct de aandacht en houdt deze over het algemeen ook langer vast dan iedere andere vorm van content. Juist: video! Dat weten we natuurlijk al lang en naast YouTube zijn ook de meeste websites tegenwoordig rijkelijk voorzien. Maar wat dacht je van e-mails?

Nog niet alle e-mailclients kunnen video-content in e-mails weergeven, maar waar dit wel werkt is het een absolute plus. Zo blijft Outlook altijd achter in de laatste ontwikkelingen, maar straalt Apple mail als nooit tevoren. Zo kun je namelijk nog veel meer toepassingen bedenken, zoals een productafbeelding welke van positie verandert wanneer je er met de muis overheen gaat of een knop die van kleur verandert.

Maar wat als het niet werkt? Geen probleem. Voor die e-mailclients kun je een standaard fallback optie instellen zodat die klanten er niets van merken. Een e-mail hoeft er namelijk niet precies hetzelfde uit te zien in alle clients. Het gaat erom dat ze er overal goed uitzien, en waar mogelijk nog net wat beter!

 

Wel kan het goed zijn te analyseren in welke e-mailclients jouw (potentiële) klanten je nieuwsbrieven openen. Is dat bijna uitsluitend Outlook? Dan is het de extra moeite wellicht niet waard. Maar heb je een aardig aantal Apple-gebruikers, pak dan alle mogelijkheden aan om de conversie te verhogen. Let wel, altijd goed testen wanneer je een nieuwe techniek in je template verwerkt!

 

Geïnspireerd?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je graag eens om tafel om de mogelijkheden verder bespreken? Neem dan contact op met thijs@happyleads.nlof bel naar 085 – 27 31 900.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *