Met de introductie van Gmail Tabs in 2013 werd het voor marketeers ineens een stuk lastiger om op te vallen tussen alle andere promotionele nieuwsbrieven. Dit kon eigenlijk alleen door het gebruik van een sterke onderwerpregel, snippet en afzender naam. Daar komt nu een extra mogelijkheid bij.

De vernieuwde Gmail Promotions Tab

Eind juni schreven we er al over in onze DDMA Email Summit recap. De product manager van Gmail gaf in zijn presentatie aan dat er eind dit jaar grote wijzigingen aan zaten te komen. Inmiddels is de update van Gmail wereldwijde aangekondigd en we like it!

Jouw logo, deals, kortingscodes en afbeeldingen direct zichtbaar in inbox:

De grootste aankondiging was de aanpak van de “reclame tab” in de Gmail inbox. De meest relevante promotionele nieuwsbrieven worden nu namelijk extra in de spotlight gezet. Jouw abonnees krijgen nu makkelijker en sneller inspirerende deals te zien. Bovendien wordt jouw nieuwsbrief bovenin de promotions tab van Gmail getoond. Een groot voordeel ten opzichte van de nieuwsbrieven die deze toevoeging niet gebruiken.

Wat zijn dan de nieuwe functionaliteiten precies?

Gmail heeft in totaal 5 nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de promotion tab:

  1. Logo
    Het is nu mogelijk om jouw logo toe te voegen. Zo ziet de abonnee in één oogopslag dat zij een e-mail hebben ontvangen van jouw merk.
  2. Afbeeldingen
    Je kunt nu ook een afbeelding toevoegen om alvast een voorproefje te geven van de nieuwsbrief.
  3. Aanbiedingen
    Er is eveneens ruimte om de aanbieding/korting te tonen. Hiervoor is de ‘green deal badge’ toegevoegd. In dit groene blok kun je je korting extra laten opvallen.
  4. Kortingscode
    Naast deze green badge is er ruimte om een kortingscode toe te voegen. De code wordt getoond in een grijs blok.
  5. Vervaldatum
    Toon in de voorvertoning ook wanneer de promotie afloopt. Dit zorgt ook weer voor een hogere urgentie.

Werk je nooit met kortingen? Geen probleem. Je kunt er ook voor kiezen alleen een logo en afbeelding te tonen.

Hoe zien deze nieuwe functionaliteiten er precies uit?

Zie hieronder hoe jouw nieuwsbrief er uit kan springen t.o.v. overige nieuwsbrieven wanneer er gebruik gemaakt wordt van alle nieuwe functionaliteiten:

Gmail is populair

Onderstaand een tweet van 28 oktober j.l. geplaatst door Gmail zelf. Iedere dag meer gebruikers en inmiddels worden ruim 27% van alle mails geopend in Gmail.

Het is dus zeker de moeite waard om eerst eens te onderzoeken hoe groot dit aandeel is binnen jouw database. Hoe groter, hoe beter. Gmail is namelijk ook één van de meest vooruitstrevende providers op het gebied van trends en ontwikkeling. Happy Leads kan ook voor jou achterhalen in welke e-mailclient jouw e-mail wordt geopend en kan dit op profiel niveau achterhalen. Op dit moment werken de nieuwe features op zowel de Gmail apps voor iOS en Android. Desktop volgt in een later stadium. De app is echter veruit het meest gebruikt. Zo is de app bijvoorbeeld op alle Android toestellen standaard geïnstalleerd.

Ook aan de slag met deze nieuwe functionaliteiten?

Zoals je vast is opgevallen raken wij bij Happy Leads enorm enthousiast over de nieuwe features binnen Gmail. We hopen daarom ook dat jij deze nieuwe mogelijkheden zult gaan toepassen voor jouw e-mailmarketing. Ons advies is om vooral vroeg in te stappen nu nog niet iedereen hier gebruik van maakt. Wees uniek! Hulp nodig om jouw nieuwsbrieven “Gmail ready” te maken? Neem contact op met wouter@happyleads.nl of bel naar 085 – 287 31900 en we nemen graag je e-mailtemplate onderhanden!

Wouter Hubers E-mailmarketing specialist