De Email Benchmark 2019 van e-Village is er weer! Wederom boordevol inzichten, cijfers en ontwikkelingen. Zo is e-mailmarketing verkozen tot belangrijkste online kanaal, is het openingspercentage op mobiel gestegen naar 60% en is marketing automation de belangrijkste trend en uitdaging voor 2019.

De gemiddelde cijfers en ratio’s zijn verkregen uit bijna 19.000 campagnes en 2,3 miljard e-mails die in 2018 verzonden zijn. In deze blog geven wij je de highlights!

Email nummer 1!

In de top 3 belangrijkste online kanalen staat Email op 1. Op plek 2 en 3 staan SEO en SEA. Email wordt vooral ingezet om traffic te genereren naar een website, stimuleren van de verkoop, branding en leadgeneratie.

Segmentatie is de sleutel tot succes voor e-mailmarketing. Mooi is dan ook dat 90% van de bedrijven (soms) al gesegmenteerde e-mails verstuurt. Voor personalisatie is dit nog niet het geval. Hier geeft een groot deel van de organisaties (45%) aan dat hier nog niet structureel rekening mee wordt gehouden. Dit terwijl personalisatie en relevantie juist zorgen voor een betere conversie.

Het succes van e-mailmarketing wordt voornamelijk gemeten op basis van de open, click en conversie ratio’s. Een groot deel van de respondenten geeft ook aan dat dit afhankelijk is van het type Email.

Uitdagingen, trends en campagnes 2019

We zien deze uitdaging al een aantal jaren terugkomen op het lijstje en voor 2019 staat hij op nummer 1: marketing automation. Gevolgd door databasemanagement, segmentatie en koppelen met andere systemen.

Bron: e-Village

Ook voor de top 3 trends staat marketing automation op 1. Een 360-graden-klantprofiel en behavioral targeting staan op 2 en 3. Ook interactieve e-mails staan hoog op de lijst. Hoewel er dus al veel gepraat wordt over artificial intelligence, is dit in de realiteit nog niet waar de meeste organisaties in de praktijk mee bezig zijn.

Bron: e-Village

Openratio, CTR en CTO

Het openratio laat zien of jouw email voldoende is opgevallen in de inbox van de ontvanger. Gemiddeld ontvangen we tussen de 30 en 70 e-mails per dag. De concurrentie is dus flink! We zien dan ook een kleine daling in het gemiddelde openratio: 24,63%. Dit was vorig jaar nog 25,59%. Het aantal opens op mobiel is wederom gestegen naar 60%.

De CTR daalt al jaren. Ook dit jaar is geen uitzondering. De gemiddelde CTR is 3,05%. De CTO (kliks na opening) ligt dit jaar op 12,41%. Loop jij hier ook tegenaan? We denken graag met je mee om te kijken hoe we jou CTR kunnen verhogen door op een slimme manier met de content van jouw nieuwsbrieven om te gaan.

Beste verzenddag en verzendtijd

De ideale verzenddag is natuurlijk verschillend per bedrijf en branche, maar de donderdag komt onder alle respondenten als beste verzenddag uit de bus. Vorig jaar was woensdag nog de dag waarop de meeste mails verstuurd werden.

E-mails die op dinsdag verstuurd worden hebben de hoogste openratio en CTR. E-mails die op zaterdag verstuurd worden hebben de hoogste CTO.

De meest gebruikte verzendtijden zijn wederom opgedeeld in drie pieken. De eerste is tussen 07:00u en 08:00u, de tweede tussen 09:00u en 10:00u en de laatste is om 17:00u.

E-mails die om 21:00u verstuurd worden hebben de hoogste Open Rate (35,22%), gevolgd door de mails die verstuurd worden om middernacht.

Hoe sta jij er voor?

De Email Benchmark is een perfecte tool om een idee te krijgen hoe jij ervoor staat op het gebied van e-mailmarketing. Wil je ook aan de slag met jouw e-mailratio’s? Houd dan rekening met de volgende tips:

  • Let op de inhoud van je e-mail, plaats duidelijke call to actions en zorgen ervoor dat je e-mails niet te zwaar zijn. Dit werkt negatief voor het afleveren van de e-mails.
  • Ga aan de slag met segmentatie, personalisatie en stuur op het online gedrag van jouw ontvangers. Dit heeft direct een positief effect op de e-mailratio’s.
  • Blijf testen, om het resultaat. Niet alleen om het testen. Zie je duidelijke verschillen in het openratio na een onderwerpregel A/B test? Gebruik deze learnings direct in je volgende e-mails. Test ook welke verzenddag, verzendtijd en content het beste bij jouw onderneming passen.

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing?

Zoek je hulp bij het verbeteren van jouw e-mail ratio’s? Of ben je juist op zoek naar een strategisch A/B testplan? Wij zijn enthousiast om aan de slag te gaan met jouw specifieke e-mailmarketing plannen. Heb je je e-mailmarketing al helemaal op orde en wil je juist je database laten groeien? Ook dan neem je contact op met wouter@happyleads.nl of bel naar 085- 287 21900 en we bespreken graag de mogelijkheden.
Wouter Hubers E-mailmarketing specialist