Elke e-mail die wordt verzonden heeft een eigen doel. Dat is uiteraard iets waar je als verzender vooraf over na moet denken wanneer je gaat versturen. En beter nog: denk ook eens na over het doel en bepaal (indien mogelijk) een target. Wanneer ben jij als verzender tevreden? Dat kan zijn wanneer je een x-aantal opens hebt gehad, een x-aantal kliks naar artikelen die je hebt opgenomen in je nieuwsbrief of wanneer je e-mail heeft gezorgd voor een bepaalde omzet. Allemaal mogelijkheden die je als doelen SMART kunt maken.

In dit artikel gaan we even in op dat tweede: hoe zorg je er nu voor dat je meer kliks naar je website krijgt (je Click-Through-Rate = CTR verhoogt). Daarvoor is CTR verhogen van de e-mail van eminent belang. Zijn je geschreven artikelen van je blog wel relevant genoeg voor de ontvanger of is de aanbieding wel van toepassing voor de ontvanger. Dat zijn zaken die middels segmentatie uitermate goed ingericht kunnen worden. Daarover in een volgend artikel meer. Nu gaan we in op het verhogen van de CTR en geven we enkele praktische tips die je direct kan gaan toetsen en toepassen op jouw nieuwsbrief.

Zijn je afbeeldingen allemaal klikbaar?

Schermafbeelding 2014-07-02 om 21.02.29Als je een e-mail opstelt, zal deze vaak ook bestaan uit enkele afbeeldingen. Zoals een afbeelding die past bij je geschreven artikel of een afbeelding van het product dat je probeert te verkopen aan je ontvangers.

Niets is zo gewoon voor alle internetgebruikers om te klikken op ‘alles wat los en vast zit’. Daar behoren ook afbeeldingen toe. De afbeelding hoeft niet eens uitgerust te zijn met een ‘call-to-action’-button, dan nog zal je zien dat er veel op geklikt wordt, immers binnen websites zorgt een klik op een  afbeelding van product er ook voor dat je naar de productpagina ervan gaat.

Wanneer je de afbeelding een hyperlink geeft, zorg dat uiteraard dat deze ook op een juiste wijze wordt gemeten (bijvoorbeeld door de Google utm’s of Shop2Market-tags) en link hem naar de bijbehorende aanbieding op je website of het artikel op je blog. Vaak bevat elk verzonden e-mail ook een logo van het bedrijf dat de e-mailing verstuurt. Dit is een veel vergeten link mogelijkheid, stuur deze link door naar de homepage van je website. Dat is wat mensen ook verwachten bij een klik op het logo.

Plaats ook klikbare tekst in de mailingSchermafbeelding 2014-07-02 om 20.42.17

Waar mensen veel klikken op afbeeldingen, is dat hetzelfde het geval met linkjes die in de tekst worden verwerkt, zoals de links hierboven naar de Google Utm’s. Dergelijke links verwerken in nieuwsbrieven levert altijd wel kliks op en in veel gevallen wordt dit vergeten. De kunst daarbij is wel om relevante links toe te voegen en niet ‘klik hier’ of ‘Lees meer’ toe te voegen. Hiernaast de afbeelding van de nieuwsbrief van Karel Geenen, die een voorbeeld bevat van hoe de links worden verwerkt in de nieuwsbrieven.

Linkjes in de footer van de e-mailing

Schermafbeelding 2014-07-02 om 20.43.04De footer van de een nieuwsbrief bevat ook vaak nog mogelijkheden om de CTR te verhogen. Staat er bijvoorbeeld een telefoonnummer in, geef deze dan ook een link. Evenals het adres of zoals in het voorbeeld de verschillende vestigingen van je bedrijf of winkel. Het adres kan je eventueel linken naar Google Maps of naar een aparte contactpagina of pagina van de desbetreffende vestiging.

Vaak worden iconen van social media, zoals FacebookTwitterLinkedin ook in de footer verwerkt. Uiteraard moeten deze linken naar de juiste pagina van jouw sociale media activiteiten.

Ben ik iets vergeten?

Kortom: wanneer je e-mailmarketing bedrijft en je gaat binnenkort een nieuwsbrief versturen, houd bovenstaande punten er eens naast. Heb je het maximale uit je nieuwsbrief gehaald om een verhoogde CTR te behalen? En kan je nog meer zaken vinden die op het gebied van content je CTR kunnen verhogen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *