Eerst een kleine terugblik naar 2018. Het bewogen jaar op het gebied van e-mailmarketing zit er inmiddels op en stond voornamelijk in het teken van de GDPR/AVG-wetgeving.
Iedereen die ook maar iets te maken heeft met databeheer, of dit nu voor e-mail, social media of een webshop is, heeft ermee te maken gehad. Gelukkig is de tijd aangebroken om nu met jouw volledig AVG-proof database aan de slag te gaan. Daarom hebben wij hebben de top 6 e-mailmarketing trends voor 2019 hieronder voor je samengevat.

1. Dynamische/interactieve content

Een jaarlijks terugkerende trend: personalisatie in e-mail. In 2019 zien we personalisatie nog een stapje verder gaan en zien we ook steeds meer e-mail clients de nieuwste functionaliteiten ondersteunen. Denk hierbij aan:

  • Gepersonaliseerde images
  • GIF-afbeeldingen
  • Countdown timers
  • Weersverwachting
  • Content op basis van persoonlijk profiel (klik- en aankoophistorie)
  • Live images op basis van API
  • Klantbeoordelingen

Bij Happy Leads zijn we inmiddels voor enkele klanten interactieve elementen aan het inbouwen in hun e-mailtemplates. Met deze toepassingen wordt het tonen van gepersonaliseerde content steeds makkelijker en zorg je voor een directe stijging in de klik ratio’s. Hierbij val je ook nog eens extra op tussen alle andere e-mails, aangezien de toepassingen nog lang niet door alle marketeers gebruikt worden.

Review mogelijkheid in emails
Bron: The Home Depot

Schone database: werk aan je deliverability

De GDPR/AVG-wetgeving heeft je hier misschien al behoorlijk mee geholpen. En gelukkig heeft een schone, actieve database erg veel voordelen. Een base met 1.000 records waar iedereen actief is lijkt op het oog misschien minder aantrekkelijk dan een database van 10.000 waar slechts een klein deel actief is. Dit is echter niet waar. Met name voor de reputatie van jou als afzender is dit van belang. Eén van de factoren die meeweegt is het openingsratio. Ligt deze lager dan gemiddeld en blijf je structureel mailen naar adressen die toch nooit openen, dan werkt dat negatief voor je reputatie. Dit vergroot de kans dat e-mails die je verstuurt niet in de reclame of primaire inbox belanden, maar in de spam. En dat wil je uiteraard voorkomen.

Gmail promotions tab

Zoals geschreven in een eerdere Happy Leads blog heeft Gmail een vernieuwde promotions tab. Het aparte tabblad die waar bijna alle nieuwsbrieven in terecht komen heeft er een optie bij en het is er één waar wij als marketeers erg enthousiast van worden. Je krijgt er nu namelijk de mogelijkheid om al in de inbox van de klant (de ontvanger hoeft dus niet eens zijn e-mail te openen!) het volgende te tonen:

  • Jouw bedrijfslogo
  • Een afbeelding
  • Aanbiedingen en promoties
  • Een kortingscodes
  • En een vervaldatum

Subjectline testen? Tuurlijk! Maar met deze visuele tips weet je zeker dat je opvalt tussen alle andere e-mail in de promotie tab van Gmail.

Gmail Promotions tab Happy Leads

4. Text-only e-mails

Een trend die ons ook verraste. Uit onderzoek blijkt dat ontvangers van tekstuele mails zich persoonlijker benaderd voelen dan wanneer zij een e-mail ontvangen die rijkelijk gevuld is met HTML. Waar dit door komt? Een tekst mail ontvang je vaker van familie of vrienden. Wanneer je deze van een bedrijf ontvangt voelt dat persoonlijker, oprechter en minder commercieel. Goede storytelling is een enorm pluspunt. Start bovenaan een e-mail bijvoorbeeld met een verhaal die aansluit op de gesegmenteerde groep waar je de e-mail naar stuurt. Laat dit verhaal vervolgens weer aansluiten op het onderwerp van de e-mail en je zult merken dat de lezers zich veel meer betrokken beginnen te voelen en dus ook sneller geneigd zijn om bij jouw organisatie producten/diensten aan te schaffen. Gelukkig voor de echte marketeers gaat deze trend goed samen met de interactieve content trend. Wil je je lezers dus blijven verrassen en toch veel content gebruiken in e-mail? Zorg dan dat je nummer 1 van deze lijst in gedachte houdt. Eigenlijk betekenen deze trends dat jij als e-mailmarketeer meer zal moeten variëren om de veeleisende lezer te blijven verrassen.

5. Mobile nog een groter aandeel

Net als personaliseren in e-mail blijft ook de mobile first trend ieder jaar terugkomen. Responsive is een term die we de afgelopen jaren veel voorbij zagen komen en dit is de standaard geworden voor e-mail design. We kunnen er nu echt niet meer omheen. Dit blijkt ook uit de cijfers die onlangs door Gmail gedeeld werden. Van de 900 miljoen Gmail gebruikers, gebruikt 75% alleen de mobile app. Naast Gmail zijn er nog veel meer e-mail client en lang niet allemaal ondersteunen ze alle ontwikkelingen. Zorg er dus voor dat jouw e-mail bij alle verschillende goed te lezen is. Het zou zonde zijn als je een grote groep mist doordat ze jouw e-mail niet goed kunnen lezen. Denk daarbij ook aan je doelgroep met een visuele beperking (dyslexie, kleurenblindheid, etc.)

6. 2019 & after: Artificial intelligence

Ook in e-mailmarketing maakt artificial intelligence zijn intrede. We zien steeds meer AI aangestuurde tools de markt op komen om e-mail personalisatie naar een hoger level te tillen. Dit zijn tools die helpen voorspellen welke subjectline het beste werkt bij welke klant. Ook voorspellen ze welke content getoond moet worden op basis van de voorkeuren van de klant of op basis van een gemeenschappelijke factor berekend door een algoritme. Zo kan het zijn dat de klant al vaker een bepaald product heeft bekeken op de website. De kans is groter dat hij/zij dit product dus ook in de e-mail zal zien om hem/haar sneller tot een aankoop toe te zetten. Ook kan AI jouw helpen om nieuwe, interessante segmenten te vinden waar veel onbenutte kansen liggen. Er blijft natuurlijk genoeg menselijk werk om onderstaande gevallen te voorkomen:
Artificial intelligence gaat verkeerd bij email
Bron: GirlFromBlupo

Aan de slag met de nieuwste e-mail ontwikkelingen?

Wij zijn enthousiast om aan de slag te gaan met al deze trends voor e-mailmarketing en we zijn er van overtuigd dat ze van toegevoegde waarde zijn als het gaat om het boeken van resultaat. We hopen daarom ook dat jij deze nieuwe mogelijkheden zult gaan toepassen. Hulp nodig om jouw nieuwsbrieven op te laten vallen in de inbox van jouw potentiële klanten? Neem contact op met wouter@happyleads.nl of bel naar 085 – 287 31900 en we bespreken graag de mogelijkheden om in te haken op deze trends met jouw specifieke doelen.
Wouter Hubers E-mailmarketing specialist