Elke e-mailmarketeer neemt in zijn doelstellingen voor een e-mailing nagenoeg altijd het openratio mee als een belangrijk gegeven. Het openratio van een e-mailing wordt door verschillende factoren beïnvloed. Op een aantal heb je als e-mailmarkeer invloed, zoals het subject in combinatie met het email snippet,  de afleverkwaliteit en relevantie. Waar je geen invloed op hebt bij het openratio is de wil van de ontvanger de mail wel, dan wel niet te openen. Je kan alleen de optimale voorwaarden scheppen. Aan jou om daar het maximale uit te halen. Hieronder vind je 10 tips om je  email snippet op een goede manier in te steken. 

Wat is een (email) snippet?

Kort gezegd is een snippet niet meer of minder dan een kort stukje code of tekst die een highlight vormt van de rest van de tekst. In de online marketing komen snippets is verschillende soorten en maten voor. Zo kent Google haar “rich snippets”. Er zijn verschillende vorm die Google inzet, onder andere voor evementen, muziek, apps, etc. Het meest bekende voorbeeld van snippets die zichtbaar zijn in de Google zoekresultaten zijn de sterren die als reviews zijn toegekend (zie afbeelding voor een voorbeeld).

gebruik snippets door google rich snippets

Naast dus Google, kent ook e-mailmarketing het gebruik van snippets. Deze worden over het algemeen gebruikt boven aan de nieuwsbrief. Immers, dit is het eerste stukje tekst dat wordt “gelezen” door de e-mailclients, mits uiteraard goed gebruikt. In dit artikel ga ik in op het maximale halen uit je email snippet.
1.    Maak nieuwsgierig naar de rest van je email
Het is belangrijk om te weten dat, zoals hierboven te lezen is, het snippet een aanvulling is op de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Het is dan ook goed om dit te beseffen en om hier gebruik van te maken. Eén van de manieren om dat te doen en er het maximale uit te halen is door het snippet een aanvulling te maken op de onderwerpregel, die nieuwsgierig maakt naar de rest van de nieuwsbrief, zodat de ontvanger de nieuwsbrief zal openen. Arke; email snippet maakt nieuwsgierig naar de rest van de mailDe nieuwsbrief van Arke laat een voorbeeld zien hoe je dit zou kunnen doen. Hierin staan last minutes die je niet mag missen. “Wat zijn die last minutes dan?” En je opent de nieuwsbrief.

2.    Gebruik een call to action
Scotch & Soda: gebruik van een call to actionNaast dat je nieuwsgierig kunt maken in je snippet, kan je via deze zin die je ziet in je e-mailclient ook aansporen tot actie. Dit is wat Scotch & Soda doet via hun abondoned shopping cart mail. Ze willen dat je terugkeert naar het winkelwagentje wat je niet hebt afgerond.

3.    Vul het onderwerp van de mail aan
Een vrij logische in het rijtje om het maximale uit je openratio te halen, is door je snippet aanvullend te laten zijn op je onderwerpregel. Maar let op, niet elke e-mailclient toont de snippet (op dezelfde manier). Dus zorg wel dat de onderwerpregel ook op zichzelf staand iets zegt.

4.    Maak hem persoonlijk voor de ontvanger
Via de e-mailmarketing software die je gebruikt is het vaak erg eenvoudig om personalisatievelden in te vullen. Deze personalisatie kan je niet alleen mooi gebruiken in de onderwerpregel van de e-mailing, maar natuurlijk ook in het snippet. Wehkamp: personalisatie van email snippetIn beiden is vaak wat veel, immers je hebt maar een beperkt aantal karakters, dus ga daar zorgvuldig mee om. Wehkamp heeft dat in onderstaande afbeelding goed ingevuld. Let hierbij wel op: wat komt er staan als mijn voornaam niet bekend is? En wat komt er staan als per ongeluk mijn voorletters: P.G.A. in het veld “voornaam” staan. Dan ziet er dat wat lullig uit. Probeer dat te voorkomen door middel van een ‘als, dan’ methode via je e-mailmarketing software.

5.    Beschrijf het directe voordeel wanneer de ontvanger de mail opent
De nieuwsgierigheid van de ontvanger wordt uiteraard getriggerd als voor de ontvanger direct duidelijk is wat zijn voordeel is, wanneer hij of zij de nieuwsbrief nu opent! De onderwerpregel is kan dit voordeel beschrijven, maar heeft ook slechts een aantal karakters, daarom is het ook mogelijk om hiervoor het snippet te gebruiken.

6.    Houd het kort!
Je hebt slechts een aantal karakters voor het snippet. Probeer die wel maximaal te benutten, maar houdt het onder de 75 karakters is ons advies.

7.    Gebruik een symbool
Iets wat in onderwerpregels vaker wordt toegepast dan in snippets, is het gebruik van symbolen. Maar voor snippets kan dat natuurlijk ook een perfecte mogelijkheid om het openratio te verhogen. Zorg er daarbij

8.    Maak het snippet klikbaar
Indien je een landingspagina gebruikt of er is een meest optimale pagina die voor conversie kan zorgen, link dan het subject naar deze pagina. Het snippet is namelijk niet alleen zichtbaar in de e-mailclient. Het is ook het allereerste in de nieuwsbrief. En aangezien iedereen van links naar rechts leest, is dit ook het eerst zichtbare. En mensen zijn ook geneigd om bijna overal op te willen kunnen klikken, dus waarom zou je het snippet niet een linkje geven?

9.    Don’t copy-paste!
Iets wat je ook vaak ziet gebeuren, is dat de onderwerpregel van de e-mail wordt gekopieerd en dezelfde tekst als eerste html-tekst van de mailing zelf wordt gebruikt. Dan krijg je het effect wat goed zichtbaar is in deze afbeelding. Twee keer hetzelfde. Erg zonde, als je uit dat tweede gedeelte meer kunt halen.Bol.com; subject hetzelfde als email snippet

10.    De webversie is minder belangrijk, zet er wat voor!
De webversie van de mailing wordt vaak bovenaan in de mailing aangekondigd. Dit is handig, wanneer de e-mail niet goed getoond wordt op het device waarmee je de mailing opent. In de webversie is, als het goed is, de weergave altijd goed. Echter dit wil niet zeggen dat dit zo belangrijk is, dat je het snippet onbenut laat. Label54: webversie bekijken als email snippetZorg er daarom voor dat je snippet tekst altijd voor ‘de webversie’ wordt geplaatst.  Anders krijg je onderstaand effect.

Ga jij nu aan de slag met bovenstaande tips? Zet jij het email snippet al effectief in? Je kan natuurlijk bovenstaand verhaal ook gebruiken als checklist in hoeverre je snippet goed wordt ingezet. Uiteraard hoor ik het ook graag indien ik een toepassing vergeten ben. Doe er je voordeel mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *