Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads Blog Donatie van kennis en informatie tijdens de Happy Leads Inspiratiedag voor goede doelen

Op donderdag 14 november vond bij Igluu in Eindhoven de allereerste editie van de inspiratiedag voor goede doelen plaats. 28 goede doelen uit heel Nederland bewogen zich afgelopen week naar de Lichtstad om deze dag boordevol inspiratie bij te wonen. Op deze enerverende dag gaf Happy Leads samen met WWAV en 4DMC inzichten in de wereld van de donateurs journey. Zo slaat WWAV de spijker op de kop: hoe krijg je mensen in vredesnaam aan het geven?

De veranderende kanalen in de journey

Wist je dat…

  • Het aantal particuliere donaties in 2019 met 2,6% afnam?
  • Donateurs minder loyaal zijn omdat 47% meerdere websites bekijkt voordat ze gaan doneren?
  • Er sterke vergrijzing optreedt onder donateurs?
  • Jongeren eerder geneigd zijn eenmalig te geven, bij voorkeur als dit gekoppeld is aan een concreet project?

Zomaar even wat interessante trends & ontwikkelingen die rond de klok van 11:30 de revue passeerden in de Lichttoren. In de plenaire ruimte beet Heide Anthonis het spits af met een inspirerend verhaal over ontwikkelingen binnen de verschillende kanalen in de donateur journey. Ze vertelde hierbij over de mogelijkheden die deze kanalen tegenwoordig bieden en hoe je hier als goed doel optimaal gebruik van kunt maken.

Na deze presentatie van Heidi werd de groep in drieën gesplitst om vervolgens over te gaan naar de verschillende themasessies. Deze themasessie vonden plaats in drie verschillende zalen met elk een eigen spreker.

Themasessie 1, WWAV: hoe krijg je mensen in vredesnaam aan het geven?

Voor de ingewikkelde formule achter “hoe krijg je mensen aan het geven?” Heeft WWAV uiteraard een antwoord. Om antwoord te geven op deze ingewikkelde vraag wordt er eerst dieper ingegaan op de kern van het probleem.

Waarom is het moeilijk?

Generaties veranderen, zo simpel is het. Vroeger ging men naar de kerk en leerde daar wijze lessen omtrent ‘het geven’. Tegenwoordig is men steeds kritischer en slimmer. We hebben 1000 leukere manieren om de wereld te verbeteren. Daarnaast is men tegenwoordig sceptisch wat betreft het geven aan goede doelen. Geld uitgeven doet nu eenmaal pijn, zeker als je je bedenkt dat men goede doelen steeds minder vertrouwd.

Het antwoord op de vraag:

“Hoe krijg je mensen in vredesnaam aan het geven..?”

Antwoord 1: val op en zorg dat je mensen raakt

Klinkt als een cliché maar volgens WWAV is het een van de oplossingen: zorg dat je opvalt door een originele advertentie en zorg dat je mensen raakt in hun emoties.

Antwoord 2: Cialdini voor fondsenwerving

Voor het tweede antwoord neemt WWAV je mee langs de beïnvloedingsfactoren van Cialdini. Door onderstaande factoren te verwerken bij je fondsenwerving, overtuig je potentiële donateurs ervan om te geven.

  • Creëer een positieve associatie door wederkerigheid en sympathie
  • Verminder onzekerheid door sociale bewijskracht en autoriteit
  • Zet aan tot actie door consistentie en schaarste

Themasessie 2, 4DMC telemarketing: nieuwe manieren om donateurs te werven en te binden

Het werven van nieuwe kwalitatief duurzame structurele donateurs wordt steeds moeizamer voor goede doelen. Dit komt doordat adressenlijsten korter worden en structureel doneren niet altijd meer vanzelfsprekend is. Nu vraag je je vast af “Is telemarketing dan nog wel succesvol?” Het antwoord hierop is ja! De conversie en het bereik is bij de opvolging van leads verreweg het beste onder de oudere doelgroep. En laat deze doelgroep nu net het grootste zijn in Nederland. Het zou zonde zijn als je deze doelgroep mist in je missie om meer donateurs te werven.

Een interessant feitje: tijdelijke donateurs vertegenwoordigen een gemiddelde waarde die vrijwel gelijk is of hoger dan bij structurele donateurs.

Themasessie 3, e-mailmarketing: de verborgen kracht van goede e-mailmarketing

Net als telemarketing is e-mailmarketing ook een krachtig instrument om potentiële donateurs te bereiken en op te volgen. Maar waar ligt de verborgen kracht van e-mailmarketing?
Ten eerste bij automatisering, hierdoor is het o.a. mogelijk om e-mails te personaliseren en hiermee tevens tijd te besparen. Ten tweede creëer je inzicht in engagement en tot slot zijn er vele mogelijkheden om te blijven optimaliseren. Door te blijven testen, analyseren en aanpassen worden de potentiële donateurs op de meest effectieve manier bereikt.

Last but not LEADS…

Afsluitende sessie leadgeneratie: succesvol donateurs bereiken en verleiden

Na de drie themasessies vond er nog een gezamenlijke afsluiting plaats waar Daniël, directeur van Happy Leads, antwoord gaf op de vragen: “Waar moeten sterke leadcampagnes aan voldoen? En aan welke ‘knoppen’ kunnen we draaien?”

Voor deze vragen zijn een viertal antwoorden geformuleerd:

  1. Laagdrempelig – Maak het je doelgroep makkelijk door een pakkende boodschap te formuleren en  te benadrukken wat de voordelen zijn van het belang van deelname.
  2. Betrek de doelgroep – Door: video’s te gebruiken, het interactief te maken en te personaliseren.
  3. Zorg voor goede opvolging – Door: DM, e-mailcampagnes en het inzetten van callcenters. Kijk daarbij ook eens naar de kansen op het gebied van: retargeting pools en DMP
  4. Opgewarmde doelgroep – Gebruik retargeting via diverse kanalen zoals social media en Google display om de kans op hogere donaties te vergroten.
    Tip: Maak de propositie rondom doneren duidelijk en aantrekkelijk

Als laatste presenteerde Daniël de twee kansen die Happy Leads ziet voor goede doelen:

  1. Denk meer in partnerships – In de retailbranche komt het steeds meer voor dat retailers samen een campagne voeren. Hierdoor zijn de kosten lager en ontstaan er nieuwe proposities.
  2. Werk intern meer samen. Bij bijna alle goede doelen is de fondsenwerving, vrijwilligerswerving en communicatie afdeling gescheiden. Door samen te werken kunnen er betere resultaten worden behaald.

Uiteraard eindigt een inspirerende dag ook met een inspirerend moment, namelijk een DoMiBo (donderdag middag borrel). Onder het genot van een (non) alcoholische versnapering werd de gedeelde kennis onderling geresumeerd. Iedereen was het er wel over eens, er zijn ‘meerdere wegen die naar Rome leiden’ als we het hebben over de centrale vraag: “Hoe krijg je mensen in vredesnaam aan het geven?” Wil je alle gedeelde kennis nog eens rustig teruglezen?

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!