Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

DDMA-E-mail-summit2019-800x600

DDMA Email Summit 2019 in een notendop

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog DDMA Email Summit 2019 in een notendop

Op de jaarlijkse DDMA Email Summit was het weer inspirerend te zien wat anderen met email doen en om te horen hoe ook zij met passie voor email hun kennis graag delen. Zoals altijd zijn er verschillende buzz woorden waar op wordt aangehaakt.

Dit jaar werd er veel gesproken over o.a.:

  • AI, the next big curve
  • Gamification
  • Verdere personalisatie en relevantie
  • Email als onderdeel van de Customer journey
  • Interactiviteit in email

Dit zijn zaken waar voorlopers al langer mee bezig zijn, maar mooi om te zien hoe dit steeds breder omarmd wordt.

AI, the next big curve

De dag werd afgetrapt door Bart Fussel met zijn inspirerende kijk op de toekomst met AI en de rol die e-mail daarin zal spelen. Na de ontwikkelingscurves van web en mobile, geeft hij aan dat AI ‘the next big curve’ zal zijn. De technologische ontwikkeling in de komende tig jaar zal ongeveer net zo’n grote sprong zijn als over de afgelopen 10.000 jaar! Worden e-mails dan nog wel bekeken? Hoe krijg je dan je boodschap er nog door, als een AI al voor filter speelt? Kortom, naast inspirerend ook vooral genoeg stof voor speculatie en nadenken over waar we ons op zullen moeten voorbereiden om een stap voor te blijven.

Gamification

Iets wat we bij Happy Leads natuurlijk al heel lang doen is het gebruiken van Gamification voor het genereren van leads, bewustmakingscampagnes of verrijking van data. Andreas Fabricius ging hier vandaag extra op in en kwam met interessante data. Mooi om te zien hoe dit ook op de summit onder de aandacht kwam.

De rode draad hierin was niet alleen dat men het leuk vindt en daardoor eerder gegevens achterlaat, maar dat de duur van engagement ook daadwerkelijk invloed heeft op de conversie. Zo kun je na het genereren van een lead ook meerdere van dit soort campagnes onderdeel maken van een soort welkomstflow, nog voordat je begint met mailen. Zo creëer je nog meer engagement met het merk, maar verrijk je vooral ook de data om zo tot personas te kunnen komen op verschillende niveaus. Hierdoor kun je nog beter personaliseren en relevanter mailen, wat uiteraard leidt tot hogere klik ratio’s en conversies.

Verdere personalisatie en relevantie

Het relevanter mailen door verdere personalisatie in content en contactmomenten was ook iets wat bij meerdere presentaties naar voren kwam. Het is al wat langer bekend dat relevantie heel belangrijk is voor het bereiken van targets in e-mailmarketing, maar vooral ook voor de relatie met de ontvanger. Dat echte personalisatie hier een van de belangrijke sleutels in is, is ook geen geheim. Wat vooral veel besproken werd is dat het hele proces er naartoe een traject is dat niet over één nacht ijs gaat en waar men meerdere leermomenten tegenkomt, maar het zeker de moeite loont. Ook Kevin Linden droeg namens Nifty Images zijn steentje bij aan dit onderwerp, door via inspirerende voorbeelden te laten zien wat je allemaal aan kunt doen middels gepersonaliseerde afbeeldingen.

E-mail als onderdeel van de Customer journey

Wat mij vooral opviel als trend is dat er ook in de email wereld steeds meer gekeken wordt naar email als onderdeel van de totale klantreis. Een reis waar vanuit klantzijde wordt gekeken en email niet per se een apart kanaal is, maar een van de middelen die ingezet kunnen worden op de verschillende touchpoints. Hierbij dient bij email bijvoorbeeld ook rekening gehouden te worden met eventueel contact per telefoon. Door rekening te houden met contactmomenten en data vanuit andere kanalen, kun je nog effectiever omgaan met e-mail, of juist kiezen om het op momenten niet in te zetten, wat ook de klantrelatie ten goede kan komen. Het sentiment van die betreffende klanten wordt ook steeds meer gedurende de gehele klantreis gemeten. Dit om te kijken waar het goed gaat, maar vooral ook op welke touchpoints er nog verbetering nodig is.

Interactiviteit in e-mail

Wat ook bij meerdere sprekers naar voren kwam, maar nog duidelijker bij de Battle of the agencies, was dat ook interactiviteit in e-mail steeds breder opgepakt wordt. Van sliders met meerdere afbeeldingen tot volledige fruitautomaten. Des te mooier was het dat als afsluiter Google kwam vertellen hoe AMP4email de volgende stap is in interactiviteit en ook daadwerkelijk liet zien hoe makkelijk het is om de interactiviteit toe te passen in de uiteindelijke code. De mogelijkheden van deze nieuwe techniek gaan daadwerkelijk zo ver dat ze de website ervaring bijna evenaren binnen de inbox. Hierbij lijkt de volgende vraag te zijn: Hoeveel wil je dat er in de inbox al kan en wanneer wil je ze op je website hebben?

Initieel is deze techniek van Google en wordt dit ook enkel binnen Gmail desktop ondersteund, maar zal binnenkort uitgerold worden naar de app variant van Gmail. Echter ook Microsoft (Outlook.com), Yahoo en Mail.ru hebben al toegezegd en zijn bezig om deze techniek te gaan ondersteunen. Leuk extra weetje is dat onze contactpersoon bij e-Village mij vandaag wist te vertellen dat ze verwachten nog deze zomer het verzenden van AMP e-mails vanuit Clang mogelijk te maken. Mooie vooruitzichten dus!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!