Veel bedrijven zijn er naar op zoek: Leads! En het liefst hot leads. Leads die je bij het salesteam aanlevert en waarop je een scoringskans kunt verwachten die door het dak gaat! Maar hoe kom je hier aan? Natuurlijk kun je nieuwe leads gaan werven met verschillende leuke en slimme campagnes via online en offline kanalen. Maar heb je ook al eens gekeken naar de mogelijkheden om hot leads uit je eigen e-maildatabase te halen?

Jouw database is een zeer waardevolle bron voor het genereren van hot leads. Je kunt de mensen in je database natuurlijk structureel goede informatie en acties toesturen en ze daarmee aanzetten tot het aanvragen van meer informatie of het direct doen van bestellingen, maar je kunt ook op basis van gedrag van mensen in die e-mails de hot leads eruit filteren!

Hot leads - leadgeneratieProducten categoriseren en kliks taggen

Veel bedrijven sturen informatieve nieuwsbrieven of sturen hun klanten en prospects gerichte aanbiedingen van producten of diensten. De ontvangers van de nieuwsbrieven openen, lezen en klikken, maar gaan niet altijd direct over tot een actie.

Een voorbeeld: als modebedrijf stuur je twee nieuwsbrieven per week. De ene nieuwsbrief is gericht op inspiratie van kleding en de andere nieuwsbrief is meer sales-gedreven en bevat een aantal leuke productenaanbiedingen. Een relatief klein percentage van de mensen zal uit de tweede mail direct bestellen en zorgen voor omzet. De eerste mail en het merendeel van de ontvangers van mail twee zullen niet direct zorgen voor bestellingen. Toch kunnen we hele interessante informatie gaan filteren uit deze e-mailings die in de toekomst gaat zorgen voor meer rendement. Hoe? Door nieuwsbriefitems of producten te categoriseren en kliks te taggen.

In alle nieuwsbrieven die je gaat versturen kun je de content en de producten die worden aangeboden een categorie meegeven. Je kunt hierbij denken aan categorieën die ook gebruikt worden op de website (zoals broeken, jurkjes, sokken, jassen e.d.), maar ook aan meer subjectieve categorieën, zoals “kleurig”, “zomers” of “klassiek”. Wanneer mensen in de nieuwsbrief klikken op een item uit een bepaalde categorie, wordt dit vastgelegd en opgeteld in de database. Wanneer je dit gedurende een bepaalde tijd doet, kun je waardevolle informatie toevoegen aan de profielen in je database. Je kunt de interesses van je klanten en prospects, die ze hebben laten zien door hun klikgedrag bij eerdere e-mails (zogenaamde tags), gaan gebruiken om bepaalde producten wel of niet te laten zien. Ook kun je de tags gebruiken om specifieke vervolgcampagnes te definiëren.

In het geval van het modebedrijf kun je met dynamische content de verkoopkansen in je nieuwsbrief gaan verhogen. Per categorie kunnen we gaan bepalen waar de meest interessante leads voor bepaalde aanbiedingen of producten in onze database te vinden zijn. Zo kun je op basis van de kliktags bij bepaalde mensen een kleurig jurkje in de mailing laten zien en bij anderen op dezelfde plek in de nieuwsbrief een klassiek jurkje. Alleen maar omdat je weet waar mensen in het verleden (meermaals) op geklikt hebben.

Hot leads op basis van kliktags

Maar er zijn meer mogelijkheden! Door het vasthouden van de kliktags is het niet alleen mogelijk om gerichte content te versturen. Het geeft je ook de mogelijkheid om bepaalde mensen bijvoorbeeld telefonisch op te volgen. Een paar voorbeelden hoe je meer rendement kunt halen uit deze hot leads in je database:

  • Op zoek naar collectanten of vrijwilligers? Voor een fondsenwerver kan het interessant zijn om mensen die meerdere keren geklikt hebben op een item over collecteren of over vrijwilligerswerk in de nieuwsbrief te bellen met de vraag of ze willen helpen in de komende collecteweek. Mensen die meer dan gemiddelde interesse vertonen (op basis van klikgedrag) in deze categorie kunnen als hot lead worden geëxporteerd uit de database. Met een goed belscript kunnen deze leads gericht worden nagebeld met een hoge conversie tot gevolg.
  • Op zoek naar kandidaten voor openstaande vacatures? Voor een wervings- en selectiebureau kan het interessant zijn om mensen die meerdere keren geklikt hebben op specifieke vacatures, of op sollicitatietips te bellen met de vraag of ze interesse hebben in een nieuwe baan. De kans op een succesvolle plaatsing is bij deze hot leads uit eigen database een stuk groter.
  • Heb je als energiemaatschappij of telecomprovider aan het einde van je sales flow een prachtige e-mail gemaakt met een call-to-action om een nieuw abonnement aan te vragen of je contract te verlengen? Dan kan je de mensen die daar op hebben geklikt exporteren en bij je callcenter aanleveren. Ze hebben geklikt op meer informatie om een abonnement of nieuw contract af te sluiten, dus ergens is er latente behoefte aanwezig. Een goede reden om te bellen en om te proberen deze hot leads te converteren.

Weet jij wie de hot leads in je database zijn? Kun jij ze gericht opvolgen en daarmee het rendement op je acties verhogen? Benieuwd hoe Happy Leads je hiermee kan helpen? Neem contact met ons op. We gaan graag samen op zoek naar de hot leads in jouw database!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *