Wanneer e-mailmarketing een belangrijk onderdeel is van je marketingstrategie, is het belangrijk om je database goed bij te houden en te zorgen voor hoge datakwaliteit. Met je nieuwsbrief wil je graag zoveel mogelijk mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw boodschap. Maar in je database zitten ook adressen van mensen die niet op je nieuwsbrieven en je aanbiedingen zitten te wachten. Zij kunnen er voor zorgen dat de afleverkwaliteit van je e-mails omlaag gaat, waardoor de mensen die wel op je boodschap zitten te wachten ook niet meer bereikt worden. Zonde toch?


Zorg daarom, naast relevantie van je nieuwsbrieven en aanbiedingen, voor een hoge datakwaliteit. Hoe hoger de kwaliteit van de data in je database, hoe beter dit is voor het aankomen van je e-mails in de inbox van de ontvanger (de deliverability). Begin daarom vandaag nog met het opschonen van je e-maildatabase. In dit blogartikel zetten we de 4 typen emailadressen voor je op een rij waar je zo snel mogelijk afscheid van moet nemen.

1. Niet valide emailadressen

Dit zijn e-mailadressen die niet mailbaar zijn. Het betreft adressen waar geen emailaccount aan gekoppeld is. Deze adressen kunnen in de database terecht komen door typefouten van degene die zich aanmeldt. Ook kan het voorkomen dat iemand bewust een niet bestaand e-mailadres opgeeft, omdat ze het vervelend vinden dat ze überhaupt een e-mailadres moeten opgeven. Denk hierbij aan adressen als nothanks@email.com. Voor de klant een slimme en simpele manier om commerciele nieuwsbrieven en aanbiedingen te omzeilen, voor de e-mailmarketeer een gegarandeerde hard bounce. Het is belangrijk om deze hard bounce vooraf te voorkomen. E-mailmarketing providers willen werken met kwalitatieve bestanden en ze stellen vaak grenzen aan het maximale bounce percentage. Inbox providers (zoals Hotmail en Gmail) zullen bij hoge bounce percentages het afleveren van je e-mails in de toekomst gaan blokkeren of ze zullen je nieuwsbrief in de spam-box van de ontvanger plaatsen. Kortom: vooraf opschonen van je database en het verwijderen van niet valide e-mailadressen loont!

2. Spamtraps

Een van de methoden die inbox providers gebruiken om te achterhalen of iemand ongewenste e-mails aan het versturen is, is het aanmaken van zogenaamde spamtraps. Providers schakelen een e-mailadres uit wanneer een adres voor een lange tijd inactief is of wanneer de gebruiker zich misdraagt. De definitie van ‘lange tijd’ verschilt per provider, maar ligt vaak tussen de 6 en 12 maanden. Nadat een adres inactief verklaard is, weigert de provider alle inkomende mail (het levert een bounce op) voor een bepaalde periode, meestal een jaar of langer. Providers en anti-spamorganisaties gebruiken daarna deze adressen als zogenaamde ‘recycled spamtraps’. Omdat ze al zo lang inactief zijn en geen mail accepteren, gaat de nieuwe eigenaar ervanuit dat niemand meer bewust e-mail naar dit adres stuurt. Iedere inkomende mail moet dus spam zijn. Bedrijven die nog naar zo’n adres mailen, hebben hun database management (en de kwaliteit van hun adressen) niet op orde. Kortom: het is erg belangrijk om onderscheid te maken tussen actieve en inactieve emailadressen in je database. Actieve emailadressen zijn records waarvan de ontvanger bijvoorbeeld in het laatste half jaar minimaal eenmaal activiteit heeft gehad (open of click). Door op deze manier onderscheid te maken in je database, zorg je er voor dat je niet in een spamtrap terecht komt.

3. Roll-based e-mailadressen

E-mailadressen als info@ of sales@, kun je ook het beste uit je adressenbestand halen. Vaak zijn dit algemene adressen. Ze zijn niet persoonlijk, aangezien er vaak meerdere personen binnen een organisatie toegang hebben tot deze mailboxen. Personaliseren en relevant zijn voor dit soort e-mailadressen is een moeilijke zaak. Je loopt het risico dat mensen die toegang hebben tot deze mailboxen de e-mails niet interessant vinden en ze daarom als spam markeren.
Info@-adressen worden ook vaak gebruikt door spammers. Door een te hoge ratio van deze roll-based e-mailadressen adressen te mailen zal je database door inbox providers al snel als lage kwaliteit worden gezien.

4. Inactieve e-mailadressen

Er bestaan eigenlijk twee soorten inactieve e-mailadressen, namelijk de “nooit-actieven” en de “chronisch-inactieven”. De “nooit-actieven” zijn mensen die zich hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief, maar ze hebben vanaf dat moment nooit activiteit laten zien. Met activiteit bedoelen we in dit geval, een nieuwsbrief geopend of geklikt. De “chronisch-inactieven” zijn na het aanmelden voor de nieuwsbrief wel even actief geweest, maar zijn daar mee gestopt en reageren niet meer op de nieuwsbrief (geen opens en kliks). Inbox providers controleren op bepaalde waarden, zoals openratio en de mate van engagement. Wanneer je langere tijd inactieve adressen blijft mailen, zal dit negatieve gevolgen hebben voor je engagement cijfers. Wanneer deze cijfers een dalende trend laten zien, zullen inbox providers jouw nieuwbrieven en commerciële e-mails in de spammap van de ontvanger gaan plaatsen. Dat moet je te allen tijde zien te voorkomen.

Veel bedrijven vinden het zonde om al hun inactieve adressen direct te verwijderen. Je hebt tenslotte veel geïnvesteerd in het opbouwen van de database en in het verzamelen van leads en nieuwsbriefinschrijvingen. Het is daarom goed om voor elke groep een aparte win-back strategie op te zetten, voordat je je database helemaal opschoont. Uiteraard moet je eerst achterhalen welke e-mailadressen in welke groep qua inactiviteit horen. De “nooit-actieven” kun je vervolgens  benaderen met een uitdagende e-mail waarin je vraagt om opnieuw in te schrijven voor de nieuwsbrief. Alleen de mensen die hier actief gehoor aan geven blijven in jouw e-maillijst.
De “chronisch-inactieven” kun je gaan benaderen met een campagne-matige aanpak. Je kunt hierbij denken aan een campagne met verschillende activatie e-mails die elkaar gedurende een bepaalde periode opvolgen. Thema’s die hiervoor interessant kunnen zijn: “Kloppen jouw gegevens nog?” of “Bevestig jouw afleveradres” of “We hebben je gemist”. Wanneer je deze groep opnieuw actief krijgt, is het goed om hen te vragen naar hun voorkeuren op het gebied van frequentie en content, om te voorkomen dat ze opnieuw inactief worden.

Mogelijkheden voor het verbeteren van datakwaliteit

Het is verstandig om bovenstaande punten stapsgewijs door te voeren. Uiteraard is het goed om te beginnen met de eenvoudigste maatregelen om je datakwaliteit te verbeteren. Nu zal je misschien denken: “mijn database wordt een stuk kleiner door het doorvoeren van deze datakwaliteit oplossingen”. En dat klopt! Maar het biedt wel veel extra mogelijkheden. Vaak zie je na het verbeteren van de datakwaliteit van je database een betere aflevering van je nieuwsbrief door de inbox providers en een hoger openratio. Door het goed opzetten van heractivatie campagnes zien we ook dat inactieve adressen juist weer actief worden. Dit kan ook weer extra bezoek aan je website (en dus meer omzet) opleveren.

Heb je advies nodig over het verbeteren van je datakwaliteit? Of ben je op zoek naar goede heractivatie campagnes? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!

Share on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *