Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Creatieve social Stories

Tips & tricks

Terug naar alle blogberichten

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat ons weten welke online resultaten jij wilt bereiken.

Happy Leads Blog Creatieve social Stories: tips & tricks

Adverteer je nog steeds alleen op de newsfeeds van social kanalen? Dan valt er voor jou nog veel winst te behalen. Stories kunnen we namelijk niet meer wegdenken wanneer we een social campagne opzetten. Maar hoe zet je deze vorm van adverteren nu optimaal in? Ik neem je graag mee in het opzetten van creatieve, resultaat gedreven stories.

Zorg dat je campagnes mobile first zijn

Dat het grootste deel van je doelgroep via zijn of haar mobiel op de social kanalen zit, is een feit. Toch komen we helaas nog vaak social content of campagnes tegen die niet ‘mobile first’ opgezet zijn. Een gemiste kans. Het optimaliseren van bijvoorbeeld advertentieformaten of het goed schalen van websites of apps is namelijk van groot belang voor de resultaten van je campagne.

Vertical is here to stay! Optimale formaat hiervoor is verticaal (4:5 of 9:16).

Wees creatief

Makkelijker gezegd dan gedaan misschien. Creativiteit is natuurlijk een breed begrip waarmee je alle kanten op kan. Ik neem je mee in een paar creatieve oplossingen voor jouw Stories:

  • Snelheid of juist slomo

Val op door versnelde of juist extreem vertraagde beelden. Maak je boodschap zo snel mogelijk duidelijk door snelle beelden of gebruik slomo’s om de aandacht te vestigen op bijvoorbeeld een coole feature van je product of dienst.

  • Voeg muziek of sound effects toe

Het oor wil ook wat, dus maak, ondersteunend aan je beeld, gebruik van muziek of voeg hier en daar wat sound effects toe om je verhaal te verduidelijken of extra te laten opvallen.

  • Boodschap en merk aan het begin van de video

Maak aan het begin van je video meteen je boodschap en merk bekend. Als je volger snel doorswipet, hebben ze je merk toch gezien en heb je een korte maar wellicht waardevolle weergaven erbij.

  • Maak gebruik van 3D of 4D

Wees creatief in het gebruik van dimensies. Probeer op slimme manieren buiten het kader te treden en creëer een wow-moment. Zo houd je de aandacht bij je verhaal en maak je indruk. Combineer bijvoorbeeld bewegend en statisch beeld voor een speciaal effect.

  • Vermijd overmatig gebruik van stickers

Stickers zijn leuk. Ze bewegen en geven soms extra ‘schwung’ aan je boodschap. Maar overdrijf niet! Gebruik ze af en toe en wees op verschillende manieren creatief om je boodschap over te brengen.

  • Call to Action

Je zet Stories natuurlijk niet voor niets in. Je wilt iets van je doelgroep, dus zet ze dan ook aan tot actie. Voeg de bekende ‘swipe up’ toe en verwijs ze door naar een externe website waar je meer informatie geeft.

Creëer interactie met je doelgroep

Idealiter wil je dat jouw doelgroep bezig is met jouw merk. Een goede manier hiervoor is door het creëren van interactie met je advertenties.

  • Poll

Maak van je Stories een quiz, door middel van een poll waarin je vraagt naar het goede antwoord. Of zet 2 producten tegenover elkaar en vraag aan de doelgroep welke hun favoriet is. Gebruik stellingen waar je volgens ja of nee op kunnen antwoorden of zet ze (onbewust) aan tot actie door te vragen of ze een product zouden willen aanschaffen. Zorg ervoor dat de doelgroep zich gehoord voelt en doe vervolgens ook iets met de antwoorden. Laat ze zien in een volgende story of reageer via webcare op hun antwoorden.

  • Tapping

Zoals we weten duren Stories maximaal 15 seconden. Wil je eerder al doorgaan naar de volgende Story dan kun je ‘tappen’. Ook dit kun je creatief en interactief inzetten door te vermelden dat ‘tappen’ iets in gang brengt. Bijvoorbeeld: tap om meer te weten over… of tap om iets te voorschijn te laten komen. Door gebruik te maken van deze handeling laat je onbewust de gebruiker denken dat hij invloed heeft op wat er in de Stories gebeurd.

  • Gamify

Spelletjes spelen, daar houden we van. Interactie in de vorm van een spel zorgt ervoor dat je doelgroep bezig is met je merk. Dit zorgt indirect voor een leuke, gezellige en dus positieve associatie met je merk. Dus vraag je doelgroep om te ‘tappen’ en ‘holden’ om bijvoorbeeld een bepaalde afbeelding op zijn plaats te krijgen (soort van puzzelen).

Of vraag ze om op het juiste moment een screenshot te maken en deze op te sturen. Maak een quiz en laat je volgers via een poll antwoord geven of gebruik de slider om ze te laten aangeven wat een juist antwoord zou kunnen zijn.

Kortom, creativiteit is superbelangrijk in advertising en content van tegenwoordig. Gelukkig zijn er genoeg manieren om creativiteit toe te passen binnen Stories, maar ook in reguliere ads via de newsfeed.

Meer informatie of een helpende hand nodig?

Heb je behoefte aan meer tips of kan ik je helpen bij het opzetten van creatieve (storie) ads? Dan help ik je graag! Neem contact op via: [email protected]

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!