2015 was een gedenkwaardig jaar. We zagen de geboorte van livestreaming apps Periscope en Meerkat. Snapchat werd volwassen met meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. En er brak een video oorlog uit tussen YouTube en Facebook. Zo claimt Facebook gemiddeld 8 miljard video views per dag te hebben – dat is meer dan YouTube.

Wat gaat 2016 ons brengen? En wat zijn de laatste trends voor het aankomende jaar.

Livestreaming wordt mainstream

Voor de gamers onder ons is dit geen nieuws. Zij streamen dagelijks al uren achter elkaar op twitch.tv. Maar met Persicope, Meerkat en in de toekomst Facebook’s eigen livestream functionaliteit gaat straks iedereen zijn leven broadcastenFacebook Live – zoals het in wandelgangen heet – wordt momenteel getest in Amerika. Het grote verschil met de concurrenten? Er is geen aparte app meer nodig. De livestream functionaliteit zit straks ingebakken in de mobiele Facebook applicatie. Dat betekent dat iedereen met één druk op de knop een livestream kan uitzenden en – misschien wel belangrijker – kan bekijken. Dit gaat de interactie van 9,6 miljoen Nederlanders op Facebook compleet veranderen.

Virtual reality komt naar Facebook

Vanaf het moment dat Oculus op kickstarter verscheen stond de virtual reality wereld in rep en roer. Twee jaar later werd de start-up overgenomen door Facebook en nu weer 2 jaar verder is het product eindelijk af. Dit kwartaal worden de eerste Oculus Rifts verwacht en barst het virtual reality geweld helemaal los.

De eerste Oculus technieken zijn al reeds toegepast op Facebook. Zo werd eind vorig jaar 360 video geïntroduceerd. Deze video’s maken het mogelijk om scènes in 360 graden te bekijken. Zo zie je wat er links, rechts, boven, onder en achter je gebeurt. Sinds de aankondiging is de techniek al toegepast door Star Wars: The Force Awakens, Vice en The Disney Channel.

Social Shoppen wordt makkelijker

Op social media zijn we al reeds bekend met de knoppen ShoppenNu aanvragenen Nu boeken. Maar de transactie vindt nog altijd plaats op externe sites. Dit jaar gaan we producten niet meer afrekenen in de webshop maar op het sociale platform zelf. Zo heeft Pinterest Buyable Pins geïntroduceerd. Een manier om je inspiratie direct om te zetten tot een aankoop.

Klantenservice wordt nog beter

Klantenservice en social media gaan hand in hand. Dit zagen we in 2015 en in 2016 wordt de klantenservice naar het volgende niveau getild. Want wie heeft er nog zin om 10 minuten in de wacht te staan als je ook gewoon direct via Twitter of Facebook geholpen kan worden?

Twitter heeft daarom de je-moet-elkaar-volgen en de 140-karakter restrictie voor privé berichten opgeheven. Facebook kan natuurlijk niet achterblijven en test op het moment Businesses on Messenger.

Social media professionals op eenzame hoogte

De ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Facebook at Work staat om de hoek. De adverteermogelijkheden worden met de maand uitgebreider en de verschillende niche platformen schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond. Het verschil tussen de leek en de professional wordt groter en groter. Voorheen was je buurjongen of neefje nog keurig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Maar daar komt langzaam een einde aan. Social media cursussen voor professionals worden in de toekomst dan ook vaste kost.

Het opleiden of omscholen van het eigen personeel is natuurlijk niet altijd ideaal. Daarom zullen er altijd externe bureaus zijn die gespecialiseerd zijn in social media marketing. Zo ook Happy Leads. Wij zetten social media al een geruime tijd succesvol in voor o.a. de Persgroep, Meer voor Mama’s, Alpro, Open Circles Academy en Oriëntal Green House.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Of wil je gewoon even sparren? Neem dan gerust contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *